Inlägg från: Fagerlund |Visa alla inlägg
  • Fagerlund

Är du intelligent?

Här är tråden där endast intelligenta diskuterar. Inget känslomässigt, dogmatiskt eller fördomsfullt, utan debatt utifrån egna tankar och slutsatser.

Är du osmart men nyfniken får du hänga här också, men hålla tyst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du intelligent?
  • Fagerlund
    EnLitenSvamp skrev 2014-01-09 00:46:45 följande:
    Kan man verkligen med 100% säkerhet säga att en helikopter inte kommer kunna flyga fortare än 400Km/h??

Letade reda på denna artikel som måste räknas som en godkänd källa:

illvet.se/fraga-oss/hur-snabbt-kan-en-helikop...

Jag tar den enkla frågan: En konventionell helikopter med en huvudrotor på taket kan inte flyga mycket över 400 km/t därför att det fungerar så, att rotorbladet på ena sidan rör sig framåt och på andra sidan bakåt. Det betyder att det framåtgående bladet rör sig mycket snabbare än helikoptern, och det bakåtgående står nästan still. Ett blad kan inte röra sig snabbare är ljudet (1220 km/h) utan allvarliga vibrationer. Om helikoptern håller 400 kommer det framåtgående att behöva röra sig nånstans  runt 1000 km/h.

Men det finns andra konstruktioner som kan gå mycket fortare, men det är ett slags kombination av helikopter och flygplan. Den här gör 460: http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_X2

• Fagerlund
    Clotilda skrev 2014-01-09 01:32:59 följande:
    Förresten har jag läst att när människor själva skall skatta hur smarta de är så tror de alltid att de är smartare än de är, och dessutom att de är lite smartare än alla andra. ;)
    Du pratar om Dunning–Kruger-effekten. Den säger att dom dummare i högre grad än som smarta överskattar sin egen kompetens. Det betyder alltså, att dom dumma inte förstår att dom är dumma, men dom smarta har bättre koll på hur smarta dom är.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten
  • Fagerlund
    EnLitenSvamp skrev 2014-01-09 08:54:07 följande:
    Tack för att bra svar MEN menar du också då att det är omöjligt för oss människor att skapa hårdare material för konstruktion av helikopter. Jag menar att om vi kan bilda robustare helikoptrar så måste ju vberationerna minska vilket då gör att rotorbladet kan snurra fortare eller har jag fel?

Det är inte materialet som orsakar vibrationerna, utan tryckstötarna från överljudshastigheten hos bladspetsen. Man försöker faktiskt dämpa detta genom att använda mjukare material i rotorbladen, men det ger andra problem istället.
  • Fagerlund
    EnLitenSvamp skrev 2014-01-09 09:06:36 följande:
    Ett bra svar som jag inte kommer ifrågasätta.

Tack för hjälpen. Återkommer kanske senare med en annan "intelligent" fråga!!! Cool
    Tack. Jag vill poängterat att det finns metoder att få helikoptrar att gå fortare, som tidigare visat genom att bygga hybrider mellan helikopter och flygplan. Det finns ju också rena flygplan som kan starta vertikalt. 

Men den gamla vanliga helikoptern kommer inte att bli snabbare.

en.wikipedia.org/wiki/Tiltrotor
    en.wikipedia.org/wiki/VTOL
  • Fagerlund
    EnLitenSvamp skrev 2014-01-09 09:50:12 följande:
    Tiltrotor används den uteslutande av US Navy och på deras hangarskepp??? Som gammal flummerska har man ju sett på otaliga program på Discovery och aldrig sett den nyttjas annat än just på hangarskepp. Beror det på att den är ett sådant lätt mål när den ska lätta/landa.

Samma sak gäller planet du länkade till, står dåligt till just nu men jag har för mig att planet är någon Harriet variant?? Och samma fråga lyder där.

MvH

EnNyfikenSvamp...
    Helt korrekt att alla vertikalstartande grejer är lätta mål. Därför använder man det mest på baser och trupptransport utanför stridsområden.

Och för civilt bruk finns sällan behovet, och det är alltid högre kostnader för såna flygfarkoster. Priset är sällan ett problem för militären, men alltid för civil trafik.
  • Fagerlund
    Innuendo skrev 2014-01-09 02:00:43 följande:
    Jag håller med dig, det är en smula märkligt att något är "vetenskapligt bevisat" bara för att visa sig vara fel, eller annorlunda. Som exempel: Jag snusar, och farligheten i det ändras banne mig varenda år (känns det som). Ett år är det livsfarligt att snusa, man dör av att titta på en snusdosa i princip, nästa är det rentav nyttigt och alla borde snusa. Proppa gärna in snus i munnen på bebisar också.

Det är viktigt att inse att vetenskapen är dynamisk. Alla sanningar kan kullkastas av senare forskning, ändå är det som för tillfället är bevisat faktiskt sanningen. Sanningen kan alltså ändras. Absoluta sanningar finn bara i religionen. Du kan inte ersätta tron på religionens absoluta sanningar med tron på en absolut vetenskap.

Men bara för att vetskapen kan ändra vad som är sant betyder det inte att ingenting är sant. Du vill ha en enkel värld med absoluta sanningar. Får du inte det så förkastar du vetenskapen helt istället. 
  • Fagerlund
    Björnmossa skrev 2014-01-09 15:46:22 följande:
    Det är sällan en forskare säger att något är bevisat, stjärnstopp. Forskare uttrycker sig i regel betydligt försiktigare och formulerar sig mer som att "resultaten pekar på" och så; i synnerhet när det gäller nya rön.

De som braskar på om "bevisat" är journalister som skriver i populärvetenskapliga tidskrifter (typ Forskning och framsteg), Aftonbladet osv. Man ska vara ganska försiktig med slutsatserna när man läser den typen av tidningar.
    Den enda exakta vetenskapen är matematiken, där ett bevis verkligen är vattentätt för all framtid. I alla andra discipliner pratar man om evidens.
  • Fagerlund
    Björnmossa skrev 2014-01-09 17:17:12 följande:
    Ja? Jag ifrågasätter EnLitenSvamps påstående att forskare säger sig bevisa det ena och det andra. Min uppfattning är att det är journalister på skittidningar som Illustrerad vetenskap som använder sig av de formuleringarna.
    Jag ville bara bygga på lite

Jag instämmer att Illustrerad vetenskap kan vara en skittidning i många avseenden. Den gör ingen åtskillnad på rena spekulationer och etablerad vetenskap.
  • Fagerlund
    EnLitenSvamp skrev 2014-01-09 22:40:09 följande:
    Ny fråga:

Finns det någon som helst gräns för hur stor en en hårddisk kan vara??(dvs minnet)
    Det måste finnas gränser nånstans. Om man tänker sig ett lagringsmedia som kan lagra en  bit information i en enda atom, så kommer antalet atomer i universum utgöra begränsningen. Om man lagrar information i sub-atomära partiklar så finns även där en gräns i antalet.

Så - ja det måste finnas en gräns nånstans för hur mycket informations om kan lagras.
  • Fagerlund

Nu har jag en fråga: Komprimering av digital information bygger på att man ersätter regelbundna mönster med mindre regelbundna. Exempelvis kan en lång rad av samma tecken ersättas med en angivelse av vilket tecken som ska upprepas, och hur många gånger. Resultatet av datakomprimering blir alltid en mindre mängd mera oregelbunden information. En serie av helt oregelbundna digitala bitar måste alltså kunna bära största möjliga mängd information per bit, och därmed vara den mest optimala komprimeringen.

Det betyder att den optimala komprimeringen måste åstadkomma ett resultat som inte kan skiljas från rent brus, eftersom rent brus är en samling helt slumpmässiga bitar i följd.

Frågan är - kan  man då hitta en stor mängd information i godtycklig mängd brus, om man bara har rätt metod att avkoda bruset?

• Fagerlund
    oOOo oOOo skrev 2014-01-10 10:21:55 följande:
    Du kan hitta vilken information du vill i vilken datamängd som helst generellt sett.
    OK, men frågan är vilken information man skulle hitta ... scary!
Svar på tråden Är du intelligent?