• Anonym (hur?)

Hjälp mig få ensam vårdnad.

Nu gäller det inte mig utan en väninna. Min väninna fick pappans tillstånd att flytta utomlands efter skilsmässan. De har gemensam vårdnad om barnet. Pappan har sedan några år tillbaka vägrat samarbeta pga exfrun inte ville ha tillbaka honom. Han har inte betalat underhåll på flera år, inte träffat barnet eller pratat i telefon (också på flera år) och skriver inte under nödvändiga papper.
    Han har avsagt sig barnet och tycker att barnet kan ju ringa när det fyllt 18. Större än så är inte intresset.
    Hur söker man ensam vårdnad när ena föräldern befinner sig utomlands? Vart kan jag ringa för att få info? Tingsrätten?

• Svar på tråden Hjälp mig få ensam vårdnad.
  • Anonym (jl)

Familjerätten ska din vän ringa, inte du.

• Anonym (hur?)
    Anonym (jl) skrev 2014-01-09 09:30:05 följande:
    Familjerätten ska din vän ringa, inte du.
    Man ska ringa familjerätten i den kommun där barnet är skriven. Barnet bor i USA.
    Min väninna vill att jag hjälper henne att ringa runt och ta reda på hur man gör så slipper hon sitta i timmar och ringa från USA mitt i natten. När jag hittat rätt instans ringer hon själv.
  • Anonym (Men)

Om barnet är folkbokfört i annat land, så är det väl i det landet din väninna ska söka ensam vårdnad, inte i Sverige. Varken din väninna eller barnet bor i Sverige.

• Anonym (hur?)
    Anonym (Men) skrev 2014-01-10 15:27:26 följande:
    Om barnet är folkbokfört i annat land, så är det väl i det landet din väninna ska söka ensam vårdnad, inte i Sverige. Varken din väninna eller barnet bor i Sverige.
    Men barnet är svensk medborgare. Varken tingsrätten eller familjerätten vet hur hon ska göra. Eller advokaten jag rådfrågade. Men däremot trodde de att en vårdnadstvist i utlandet kanske inte var giltig i Sverige. Men de var inte säkra....
  • en glad
    Anonym (hur?) skrev 2014-01-10 16:00:41 följande:
    Men barnet är svensk medborgare. Varken tingsrätten eller familjerätten vet hur hon ska göra. Eller advokaten jag rådfrågade. Men däremot trodde de att en vårdnadstvist i utlandet kanske inte var giltig i Sverige. Men de var inte säkra....
    En svensk domstol är inte behörig att avgöra vårdnaden om ett barn som har sin hemvist utomlands. Detta är en fråga för USA-myndighter. Domen kommer att godtas i Sverige.
Svar på tråden Hjälp mig få ensam vårdnad.