Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • någon som provat allevo? Går man ner i vikt?

    Fre 10 jan 2014 16:27 Läst 54031 gånger Totalt 36 svar
    Visar endast inlägg av P30 - Visa alla inlägg
  • Fre 10 jan 2014 16:27 #5
    Mandel skrev 2014-01-09 16:22:34 följande:
    Första frågan du måste ställa dig är om du verkligen vill hälla i dig kemikalier eller om du vill äta riktig mat fast annorlunda mot vad du gör idag.

    Sedan måste du fundera på hur hungrig du klarar av att vara.
    Klarar du att vara hungrig så är det helt ok med svältkurer och soppor, fixar du det inte så ska du kanske välja viktväktarna eller LCHF.
    Mandel skrev 2014-01-09 16:24:25 följande:
    Och sist, men inte minst...
    Du måste även leva under din viktnedgång som när du nått din målvikt. Soppor gör lätt att man går tillbaka till gamla vanliga maten och går upp i vikt igen. En kostomläggning där du ändå äter vanlig mat fast annorlunda mot nu är lättare att hålla även efter målvikt och det är även lättare socialt. 
    Smidigare att ta kött och sallad om man är bortbjuden än att sitta med sin soppa/shake.
    Har man en stor övervikt är soppor ett utmärkt sätt att bli av med de första tio-femton kilona.
    Jag har totalt gått ner 40 kg just nu varav drygt hälften av sopporna. Självklart är detta, som all annan viktminskning bara en del i ett förändrat beteende.

    För de av oss som har svårt att vara måttliga, som är impulsiva eller oroliga kan soppor vara ett bra sätt att skaffa sig motivation. För andra blir det en jojjobantning.

    Den största nackdelen med sopporna är att de (för att få kallas LCD och VLCD) inte får innehålla för mycket protein, så skall man äta soppor, fler än två om dagen så måste man komplettera med protein för att inte förlora i muskelmassa. Om man gillar att dricka pulver är det enklaste att ta en extra skopa proteinpulver i sin shake. Man blir mer mätt, förlorar mindre muskelmassa (vilket gör att man inte går upp fortare nästa gång - muskler ansvarar för en stor del av kroppens energiförbränning).

    Och - man skall alltid kombinera viktnedgång med styrketräning. Det räcker med två pass i veckan.

    Vilka kemikalier menar du förresten att pulvren innehåller som inte finns i "vanlig mat"?

    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Sön 12 jan 2014 01:30 #13
    pidda skrev 2014-01-11 13:10:14 följande:
    Allevo funkar inte, det är bortkastade pengar, viktväktarna funkar inte och det finns ingen diet eller metod som funkar. När ska folk fatta att det enda som funkar är att ändra på sin livsstil en gång för alla?

    Ändå ser vi ständigt dessa idiotiska svältkurer som bara leder till kompensatorisk överätning och ökad vikt.
    Jag har som sagt gått ner lite drygt 20 kilo med liknande produkt, så vad baserar du din idé om att det inte funkar?
    Och hur definierar du funkar?

    Att göra genomgripande förändring av sin livsstil, det finns det flera exempel på, några av dessa har börjat med en pulverdiet, några andra har börjat med viktväktarna.

    Eller för att använda fl-språk: Källa tack!
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Tis 14 jan 2014 10:43 #17
    Fjärilslarv skrev 2014-01-13 17:17:56 följande:
    Dessa pulverdieter är inte alls bra. testa vanlig mat istället.
    Återigen, vilken är källan till denna information?

    Jag tänker också att det du definierar lite löst som "vanlig mat" förmodligen är källan till viktproblemen. Möjligen kan man rekommendera ovanlig mat, dvs grönsaker och kött.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Tis 14 jan 2014 12:08 #19
    Fjärilslarv skrev 2014-01-14 11:48:15 följande:
    för att du får i dig för lite kcal/dag med pulvertrams.
    Nu bad jag om en källa, inte dina åsikter i frågan.
    Hur många kcal/dag jag får i mig beror förmodligen också delvis på hur många påsar jag äter och vad jag äter i övrigt.

    Jag utgår ifrån att du inte testat själv.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Tis 14 jan 2014 13:17 #23
    Fjärilslarv skrev 2014-01-14 12:29:40 följande:
    www.folkhalsoguiden.se/Publikationer/497/490/.../

    "En dagsranson ger bara 1100- 1320 "
    www.allevo.nu/Artikel/Fragor/Kickstart-viktmi.../#q677
    OK, så folkhälsoguiden skriver att en kvinna bör ligga på runt 1500kcal med en timmes träning. En timmes träning för en normalkvinna bör göra av med ungefär 350-400kcal vilket ger ett totalt kalori-intag på cirka 1100-1150kcal.

    Allevos dagsranson för det aktuella pulvret ger 1100kcal för en kvinna (1320 är för män.)

    Så - om vi då återgår till ditt påstående att "pulvertrams" "ger för lite kcal/dag", då får du, med stöd av dina egna källor, berätta på vilket sätt detta stämmer överens med verkligheten.

    Eftersom det framgår att du kan ersätta hela dina måltider under max tre veckor undrar jag även då på vilket sätt det kan vara skadligt och vilken typ av källa du har på det.

    (Jag vill för formens sak passa på att än en gång förtydliga att jag inte tycker att långvarigt användande av vlcd-dieter utan tillskott i form av protein i pulver eller annan form är ett förståndigt sätt att gå ner i vikt och att viktnedgång med pulver endast skall användas om man planerar en livsstilsförändring efter dieten. Att använda vlcd-dieter för att gå ner och sedan återgå till obalanserad kosthållning - dvs jojobanta är något jag tar mycket kraftigt avstånd ifrån. Då tror jag nästan att det är nyttigare att fortsätta vara tjock.)
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Ons 15 jan 2014 11:22 #34
    Fjärilslarv skrev 2014-01-14 13:26:44 följande:
    vanlig mat är alltid bäst enligt tallriksmodellen.
    Enligt vilken källa då?
    Fjärilslarv skrev 2014-01-14 13:21:53 följande:
    det står inte träning, det står vardagsmotion... det är alltså att gå istället för att ta hissen, gå av en hållplats tidigare och gå sista biten hem osv.
    OK, det står vardagsmotion. Att gå istället för hissen och att gå av en hållplats tidigare?
    "Vardagsmotion som ger minst en timmes rörelse om dagen är ett nödvändigt komplement"
    Det blir många busshållplatser och många trappor. Det spelar förstås ingen roll om du rör dig i vardagen eller på gymmet, det viktiga är att du rör dig "minst en timme". Det har jag kompenserat för när jag gjorde uträkningen.

    Det känns som att du lämnat ämnet, men så enkelt skall du inte komma undan...

    Så, du har fortfarande inte visat någon källa till dina påståenden som inte visar på det *jag* hävdar - alltså att pulver kan vara ett bra komplement och att det kan ge precis det energibehov man behöver.

    Att äta enligt tallriksmodellen kan för en del människor fungera tillräckligt bra efter viktminskningsfasen är över. Att hävda att äta enligt tallriksmodellen ger en viktminskning och därefter en utplaning där vikten ligger där den skall för alla människor är antingen okunnigt eller medvetet felaktigt.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll