• Anonym (Katt)
    Äldre 10 Jan 12:10
    30103 visningar
    12 svar
    12
    30103

    Demisexualitet

    Är det nån här som känner igen sig: En person som inte upplever sexuell attraktion förrän de format ett starkt känslomässigt band med någon, ofta (men inte alltid) en romantisk relation. Namnet Demisexuell kommer från att läggningen skulle vara "halvvägs mellan sexuell och asexuell", men det betyder inte att demisexuella har en ofullständig eller halv sexualitet. Demisexualitet misstas ofta för ett val snarare än en medfödd läggning. Demisexuella väljer inte att avstå, de saknar helt enkelt sexuell attraktion tills en nära relation bildats. Generellt upplever en person som identifierar sig som demisexuell inte primär sexuell attraktion, bara sekundär sexuell attraktion. Primär sexuell attraktion bygger på yttre kvaliteter, som en persons utseende, kläder, och ibland även personlighet medan sekundär sexuell attraktion är attraktion som bygger på starka band, oftast romantiska men också stark vänskap. Även om faktorer som utseende och personlighet inte påverkar primär sexuell attraktion för demisexuella, kan sådana faktorer påverka romantisk attraktion, som med alla andra läggningar. www.nordickink.com/club.php

  • Svar på tråden Demisexualitet
  • Anonym (Katt) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 12:45
    #2
    Anonym (jag är sån) skrev 2014-01-10 12:36:42 följande:
    Jag har alltid trott att jag är asexuell. Men det stämmer inte. Jag har ofta och gärna sex med någon jag älskar, är förälskad i, har en passion med. Att även respektera personen är viktigt för mig, och att känna tillit. Jag skulle aldrig kunna ha, och har aldrig haft sen mycket unga år, en one night stand. Själva sexet för mig är inte så viktigt. Egentligen. Bara en utökad närhet. Men kan bli kåt av ett bra förspel. Kan bli kåt av att titta på en man som jag vet älskar mig högt. Så - jag kanske är demisexuell.

    Samma här. Man träffar så många människor med oförståelse som tror att man inte vill ha one night stands för att man är "pryd" eller om man tycker att det är "omoralisk" när i verkligheten man känner varken lust eller attraktion innan man känner , respekterar och älskar nån.
  • Anonym (Katt) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 13:07
    #4
    Anonym (orolig svärmor) skrev 2014-01-10 12:54:14 följande:
    Jag tycker ni är konstiga, men det är jag det....

    Och jag tycker att ingenting är konstigt när det gäller sex , så länge alla är vuxna och villiga , men jag tycker att det är konstigt om vissa kan inte acceptera att människor är olika när det gäller sex och allt annat.
Svar på tråden Demisexualitet