Anonym (Gört inte) skrev 2014-01-10 20:28:30 följande:
Jag håller med om att det inte är nån bra idé att starta ett regelrätt pensionssparande. Varken när man är 20 eller 40. Man har inte tillgång till sina egna pengar och reglerna för dylika sparanden ändras över tid. I dagsläget t ex har jobbskatteavdragen gjort att man kommer att ha högre skatt på sina framtida pensionsuttag. Pensionsförsäkringens extra pengar räknas som inkomst för en pensionär, vilket betyder att flera personer jag känner som sparat själva inför pensionen inte har rätt till bostadsbidrag. Alltså ger deras sparande ingen guldkant på tillvaron såsom reklamen säger... Om du hamnar i en ekonomisk knipa innan pensionen, t ex blir långtidssjuk, får du inte ta ut dina pengar även om du behöver dem just då. Spara på annat sätt, så du har förfoganderätt över ditt kapital. Jag kommer själv att börja ta ut mina pensionsspar vid 55 och spara om dem på annat sätt. Banken kommer givetvis inte att informera om nackdelarna med sina pensionsparformer, de vill tjäna pengar på att förvalta ditt sparande, så räkna inte med att få rådgivning som gagnar dig själv i första hand.
12000 kr om året är alltd lönsamt