• patriarkatet

    Feminismen måste tåla att ifrågasättas. Har Belinda rätt?

    Nyligen har jag läst och sett Belinda Olsson kritisera och ifrågasätta feminismen i dagens Sverige. Såhär står det i en artikel från Aftonbladet:


    Jag tycker att feminismen är världens bästa frihetsrörelse. Det handlar simpelt om män och kvinnors lika värde, möjligheter och skyldigheter. Om att människor först och främst ska behandlas som individer, inte sitt kön. Och jag tror att det våras för feminismen. 


     


    För femton år sedan var jag med och skrev antologin Fittstim. Jag var nybliven journalist, vikarie på kvällstidning, och försökte hitta en bok om feminism på biblioteket som inte handlade om Grupp 8 vilket nästan var en omöjlig uppgift.


    Jag ville läsa om mitt liv och få feminismen förklarad för mig. Jag hade inte läst på universitetet, jag kände ingen som kallade sig feminist. Jag hittade ingen bok. Så vi gjorde en. Om unga tjejers uppväxter, om tjejkroppar som befann sig på slagfältet, där killar tafsade och lärare tittade bort. Där killar som låg runt var hjältar och vi horor. Om våldtäkter man aldrig berättat om tidigare.



     


    Men vi slog inte bara underifrån, många av oss hade våra medieplattformar, och rätt att tycka vad vi ville när vi ville. Jag minns att jag själv gick hårt åt Linda Rosing och raljerade över silikontuttar på herrtidningsomslag. Som att min karriär var finare. Mer moralisk.


    Jag sparkade neråt och kallade tjejer som inte var feminister för dumma i huvudet. I dag ser jag glappet. Då ville jag inte kännas vid det. 



     


    Jag har gjort en serie om att hitta hem i dagens feminism. Att göra tre timmar tv om feminism och få folk att titta, det är inte världens enklaste sak. Men jag har utgått från tankar jag själv har, vad jag är nyfiken på efter att ha spenderat några år vid sidlinjen. Jag har tagit till mig människor jag mött under åren, till exempel när jag jobbade med programmet Debatt och till fullo insåg hur stort gapet stundtals är mellan de med plattformar och de utan stark offentlig röst.


    Folk som inte finns på twitter eller har lyxen att hinna vara feminist på heltid. Min egen mamma sa under inspelningen av serien: jag har inte haft tid att vara feminist. Jag har haft fullt upp med att försörja min familj.


    
Min tv-serie handlar om hur verklighetsfrånvänd feminismen kan vara för att i nästa stund vara på liv och död. Det handlar om gräsrötterna som bär upp feminismen.


    Det handlar om huruvida man måste kalla sig feminist för att duga att jobba mot jämställdhet. Det handlar om mig. Om mina fördomar och bekväma medietillvaro. Om min egen ytlighet men också längtan efter att höra till och kämpa för de större frågorna. Om att hitta ett sätt att förhålla mig till ett patriarkat men samtidigt inte reducera alla män till en vit kränkt grupp i ett samhälle där klassklyftorna ökar.


     


    
För jag ser en risk med att den bild människor möter i medierna är en kvinnokamp som förvandlats till något slags feministisk ingenjörskonst. En vit livsstilsfeminism där vi kritiserar äktenskapet som mossigt, hyllar skilsmässan som en möjlighet att köpa loss huset och yoga mer, där det byggs könsneutrala omklädningsrum på skolor, där vi träter om huruvida Beyoncé verkligen kan vara en riktig feminist när hon samtidigt hyllar äktenskapet med maken Jay Z och visar upp kurvorna på reklampelare.


    Där vi tjafsar om vad vi ska kalla hedersvåldet på kultursidor samtidigt som gräsrötterna är ute och räddar livet på unga flickor.


     


    
Jag vill vända och vrida på dilemman som handlar om hur feminismen ska kunna vara både radikal och folklig, hur den kan vara banbrytande och vågad utan att stöta bort dem som kanske skulle tjäna mest på den. Hur blir vi viktiga när folk oroar sig över jobben, bostäder, barnen, skolgång? När ensamstående morsor har står upp till hakan i vardagen. 



    För mig är det en självklar utgångspunkt att en feminism av betydelse ska ifrågasätta och ifrågasättas. Likväl som vi pratar om de viktiga frågorna måste vi kunna vända blicken inåt utan att anklagas för förräderi eller svek.


    Jag tror på en feminism som inte är auktoritär, med högt i tak, där vi har självförtroende så det räcker och blir över. Där kritik är en utmaning, inte en kränkning eller per automatik stämplas som antifeminism. 



    För feminismen är grandios. Mäktig. Och jag är feminist för att det är viktigt, inte för att gå på led. Därför gjorde jag den här serien. Och jag hoppas det är många som känner sig inbjudna. Välkomna hit! Det här är min kamp.


     


    Belinda Olsson


    www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article18180622.ab

    Frågan till er lyder:

    Har Belinda rätt i detta?

    Utveckla gärna ditt svar här i tråden, motivera varför du tycker som du gör.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Feminismen måste tåla att ifrågasättas. Har Belinda rätt?
  • CarinaL26

    Precis som alla -ismer så måste även feminismen självklart tåla granskning. Annars har den ingen plats i ett demokratiskt samhälle.

  • LindaSolis

    Självklart måste något vad det än är inte bara ismer tåla att ifrågasättas. 
    Allt måste tåla att ifrågasättas.

    Det mesta i samhället är ju uppbyggt så att slumpmässig person 1 kan ju inte bara komma och säga så här är det och så ska slumpmässigt person 2 bara blint lyda och inte ifrågasätta. Om nu person 1 har rätt i den hon/han säger så är det inte svårare än att visa på fakta att det man kommer med stämmer och det är det bästa. 

    På något sätt håller jag med om att det sunt förnuft som finns hos folk i att kritisk granska det som människor kommer med på något magiskt sätt helt plötsligt inte ska finnas där eller är förbjudet när det kommer till feminism. 

    Det låter mer som nordkoreas diktator än ett modernt samhälle som Sverige. 

    Vad händer om folk inte skulle ifrågasätta sånt som andra kommer med och alla bara lyda blint allt som dyker upp. Kaos eller?

    Har man rent mjöl i påsen och har man inga dolda agendor och verkligen vill väl. Ja då blir man inte påverkad av att man blir ifrågasatt och då både tål man och klarar av att bli ifrågasatt och kan på ett vettigt och seriöst sätt också svara.

  • Björnmossa

    Visst kan och bör feminismen diskuteras. Vet dock inte om Belinda Olsson är rätt person. Uppfattar henne som rätt korkad och sätter hon använder ordet "simpel" på hjälper inte.

  • jeanette02

    Låter vettigt det hon skriver. Jag tycker feminist låter som man är något typ av aktivist,extremist. Men givetvis tycker jag att män och kvinnor är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter och skyldigheter.
    Dock finns dem som är mer extremister och verkar tycka att män är roten till allt ont på planeten. Så det finns väl flera typer av feminism verkar det som. Bra att lyfta ämnet. 
    En sak vi kvinnor skulle vinna mycket på här i världen i stort är att hjälpa varann inte stjälpa. Tänker på avundsjuka, missunsamhet, skitsnack och bittra dramer som många kvinnor håller med mot sina medsystrar.  

  • Dina08

    Hon gör rätt som kritiserar extremistiska feminister. Jag tror att feminismen måste tillbaka till grundfrågorna om lika lön etc. Mera mainstream.

  • PGA

    Feminismens problem är att den inte kan acceptera att bli granskad då den bygger på lögner. Likheterna med religioner är slående.

  • OupaOupa

    Belinda gör helt rätt som granskar och förhoppningsvis kan rörelsen samlas under ett gemensamt paraply istället för de fraktioner som uppstått idag. Jag håller med Ebba i programmet att det idag är mest minoritetsfeminism, något dom bara slår tillbaka på kvinnor i stort.

    Jag tror likhet mellan könen i stort och att all ska lika förutsättningar, rättigheter och skyldigheter. Jag kallar mig för feminist av den anledningen, inte att få bada topless i simhallen.

  • fluu
    Björnmossa skrev 2014-01-17 15:22:25 följande:
    Visst kan och bör feminismen diskuteras. Vet dock inte om Belinda Olsson är rätt person. Uppfattar henne som rätt korkad och sätter hon använder ordet "simpel" på hjälper inte.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Apopan

    Är det verkligen det hon gör med programserien? Ifrågasätter och granskar feminismen? Tycker mer hon visar upp några undergrupper och utgår hela tiden utifrån dem i sina frågeställningar. Hade ju varit roligt med ett mer seriöst program om hur feminismen ser ut idag på ett större plan. Inte bara fortsätta att förkovra sig i det som syns mest medierna. Hon nämner ju själv att många inte vet vad feminismen står för idag, och det är ju inte så att hon gjort ett särskilt bra jobb med att sprida den kunskapen precis, utan spär snarare på fördomarna. 

    Skall dock tillägga att det ändå fanns ett underhållningsvärde i programmet (har ju bara sett första delen ännu), men hade önskat att det var utformat på ett annorlunda sätt, som sagt. Även fastän det såklart är intressant att se hur splittrad feminismen är, och att det kanske är ett problem att en del feminister fokuserar på "fel" frågor. 

Svar på tråden Feminismen måste tåla att ifrågasättas. Har Belinda rätt?