Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

    Sjukskötersor! Läkemedelsberäkning???

    Hej! Jag pluggar till SSK och börjar få panik inför ett speciellt moment som ingår i yrket, nämligen läkemedelsberäkning. Hur MYCKET behöver en SSK räkna per dag? Låt säga en SSK som jobbar på en vanlig vårdavdelning på sjukhus? Är det mest utdelning av tabletter eller är det många uträkningar av styrka osv? Skriver läkaren i ordinationen hur hur läkemedel ska blandas/spädas? Jag är SÅ rädd för att göra fel och skada någon!

    Ni som inte är så bra på matte, har ni klarat er bra inom SSK-yrket?

  • Svar på tråden Sjukskötersor! Läkemedelsberäkning???
  • Anonym (Hanna)
    idis78 skrev 2014-01-17 17:55:10 följande:
    Jag har jobbat i snart 11 år. Räknar i stort sett aldrig läkemedelsräkning...
    Vilken lättnad! På vilken typ av arbetsplats jobbar du? Mvh
  • Anonym (Hanna)
    idis78 skrev 2014-01-17 18:49:07 följande:
    Har jobbat i 8 år på medicinavdelning med bl.a. blodsjukdomar, mycket cytostatika och högteknisk sjukvård.
    1 år på psykmottagning.
    Snart 2 år på vårt sjukhus bemanningsenhet. Går nu på 4 olika avdelningar, 2 kirurg och 2 medicin.
    Intressant! Hur är det med infusioner, är det mycket som är "standard" eller måste du räkna då? Tack för svar!
  • Anonym (Hanna)
    Shades skrev 2014-01-18 10:04:46 följande:
    Som jag ser det måste man ha bra koll på läkemedelsberäkningen för att överhuvudtaget kunna bedöma rimligheten i mängden läkemedel som skall administreras. Klarar man inte den simpla matten det ändå rör sig om så skall man nog inte ha med läkemedel att göra.

    Det finns ju bra skäl till varför det skall vara 100% på läkemedelstentorna...
    Jo det håller jag med om och visst klarar jag tentorna, men då är det ju gott om tid! Vet inte om jag klarar att räkna ut styrkor osv. under tidspress. 

    Tack till er andra för alla uppmuntrande ord! Jag hoppas komma in i det med tiden! I början lär jag kontrollräkna både en och två gånger...

    Mvh
  • Anonym (Hanna)
    Shades skrev 2014-01-19 08:28:41 följande:
    Klart att man kan tvivla i början men gör då så att du ber en kollega bara snabbkontrollera om du känner dig osäker :)
    Bra idé! Är bara lite rädd att bli sedd som en jubelidiot...
Svar på tråden Sjukskötersor! Läkemedelsberäkning???