• Anonym (En som varit med)
    Äldre 19 Jan 01:02
    15484 visningar
    38 svar
    38
    15484

    Innan du placerar ditt barn hos familjehem - LÄS

    Hej
    Jag har läst om många föräldrar som inte vet vad dom ska göra med sina rebelliska stökiga tonåringar som till och med pratar om familjehem eller ungdomshem!
    Innan ni överhuvudtaget tönker tanken snälla läs detta!
    Du hittar ingen utväg och vet inte vad du ska göra med din tonåring som är misskötsam eller stökig.
    Detta ska ni INTE göra!
    Du har kanske tänkt tanken att placera honom/henne hos familjehem, det låter ju helt okej ditt barn får bo hos en vanlig familj och kanske lära sig lite hyfs men tro mig så enkel är det inte, man kan självklart hamna hos ett bra familjehem som vet vad dom gör och är kärleksfulla men risken finns också att ditt barn hamnar hos ett familjehem som bara tänker på pengarna dom tjänar, dessutom kanske dom har biologiska barn och tänk dig själv in i situationen, du skulle ALDRIG kunna ge ett annat barn som inte är ditt den kärlek du ger till dina biologiska barn det funkar inte så.
    Sen säger vi att en dag har du vilat upp dig och är redo att ta hem ditt barn så då säger du till socialtjänsten ''Jag vill ha hem mitt barn'' socialen tar det som att om du inte får hem ditt barn hämtar du det, risken är stor att ungdomen/barnet får LVU vilket gör att du inte har någon som helst rätt att hämta ditt barn.
    Vi säger att din ungdom missköter sig hos familjehemmet då är risken väldigt stor att han får LVU och hamnar på ungdomshem antingen ett HVB hem (öppet hem) eller ett statligt låst hem.
    Nu ska jag berätta om dessa ungdomshem som sägs hjälpa ungdomar så mycket.
    På ungdomshem blandar dom åldrar mellan 8 till 21 år, ungdomar med olika problem placeras där och alltifrån människor som begått grova brott till människor som skolkat från skolan kan blandas.
    På de statliga låsta hemmen har dom rätt att använda ''tvångsmetider'' vilket menas med att om ditt barn eller din ungdom missköter sig eller mår dåligt har personalen rätt att brotta ner ungdomen/barnet och placera dom i en isoleringscell i 24 timmar. Isoleringscellen består av ett vitt rum med en madrass.
    Och om det behövs så får ditt barn § 14 vilket betyder att han/hon vistas själv i ett kalt litet rum i 1 år utan kontakt med omvärlden (man får ha kontakt med familj)
    Har ditt barn små och psykiska besvär så kommer han/hon garanterat ha allvarligare problem efteråt.
    Ungdomar lär sig mycket på behandlingshem. Speciellt om droger och kriminalitet.

    Inget barn förtjänar att vara inlåst på det sättet så snälla om du tänkt tanken på att placera ditt barn på behandlingshem eller familjehem läs detta och fundera en stund om det kanske finns några andra möjligheter att få ditt barn att må bättre.
    Testa KBT eller ART tillexempel!
    För mer information kontakta Sushiwasabi@hotmail.se

    Tack för att ni läste!

  • Svar på tråden Innan du placerar ditt barn hos familjehem - LÄS
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 01:11
    #2
    katjasolgren skrev 2014-01-19 01:11:01 följande:
    Detta var verkligen klokt skrivet och sanningsenligt!
    Detta är sanningen och folk förtjänar att veta vad deras barn kan genomlida på såna hem!
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 01:23
    #5
    Litet My skrev 2014-01-19 01:19:33 följande:
    Undrar också vad din erfarenhet av detta är? Om det enbart är din personliga eller om du jobbar med detta, det tycker jag är ganska vesäntligt.
    Har olika erfarenheter och känner till mycket om sådana ställen, har sett vad det gör med människor och hur personlighetsförändrade dom blir, mer behöver jag inte säga.
    Man behöver inte ha bott på ett behandlingshem för att veta, man kan ha jobbat inom området eller känt många som bott så.
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 01:30
    #8
    Fanny b skrev 2014-01-19 01:25:49 följande:
    Har du funderat på att kontakta en tidning för att höra om de intresserade av att skriva om detta?
    Det har varit mycket om detta i tidningar men det är inget som samhället reagerar så mycket på, det är en helt annan värld och människor utanför den världen kan inte förstå, dom kan ana och tro att alla människor som sitter där sitter för grova saker men det är en så stor blandning och deras sätt att hjälpa är ingen hjälp det är plågeri och mer skrämmande, en 8 årig pojke vart självmordsbenägen och försökte flertal gånger ta livet av sig, han fick ingen hjälp.
    Han flyttade till behandlingshem för att han var ''olydig'' i skolan.
    Denna pojke vart även knivhotad av en 17-årig pojke i sitt behandlingshem.
    Ingen reagerade och pressen och hemmet talade bort allting.
    Folk borde veta och kolla upp det mer men försöker man få kontakt med UG så gör dom ingenting, men det är ett slags projekt på gång där folk som vill säga sitt får den rätten och omvärlden får veta hur allt ser ut.
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 01:32
    #9
    Litet My skrev 2014-01-19 01:29:34 följande:
    Eget tyckande mao? Vad gjorde du åt saken då?
    Nej inte eget tycke, jag vill hjälpa folk att se hur den världen ser ut, att dom kanske tänker om och inte placerar sina barn där.
    Kan även vara så att jag haft barn som genomgått sådant ellerhur?
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 01:40
    #11
    Litet My skrev 2014-01-19 01:36:46 följande:
    Oavsett det finns bra hvbhem också, precis som det finns dåliga. Just den biten missar du helt, alla hvb hem är inte dåliga och det finns ställen där den lösningen varit en räddning. Sedan finns skräckexemplen också tex detta med Oasen.med tanke på att du själv inte vill skriva på vilket sätt du "vet" hur det är gör att det åtminstone för mig känns lite onyanserat. För många har HVB hem varit en räddning också.
    Självklart finns det bra hem det nämde jag väl någonstans i texten, men det är ändå inte rätt att blanda en grupp individer med olika problem och olika åldrar på ett och samma hem, inge ska behöva genomlida det!
    Jag kan ju säga att jag själv inte har bott på behandlingshem men kan ju ha någon nära tex mina barn eller någon annan familjemedlem som suttit på sådana, läs bara om filipstadsfallet och vad dom 2 syskonen fick genomgå så kanske du förstår att det finns så mycket hemskt i allt som folk missar! Det är de jag vill komma fram till att föräldrar kanske inte ska ta den utvägen utan tänka på andra möjligheter som inte innebär att dom blir frihetsberövade och behandlade dåligt!
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 01:49
    #13
    Litet My skrev 2014-01-19 01:45:21 följande:
    Nej det skrev du inte, däremot skrev du att det kunde finnas bra familjehem men det är inte samma sak. I övrigt vet jag att det finns dåliga HVB hem också men, långt ifrån alla är det. Väljer man att placera sitt barn på ett sådant ställe brukar man försökt att göra allt och lite till för att det ska fungera i hemmet innan. Extremt få väljer det i första hand och då är det oftast mycket psykisk ohälsa, missbruk i bakgrunden alt att den unge har sådan stor problematik att det finns en fara för den själv eller andra i familjen.
    Det med Oasen ska jag tillägga att deras ''time-out rum'' är rent ut sagt lagliga nu för tiden och att praktiskt taget alla statliga ungdomshem har ett eller flera sådana!
    Jag förstår att det inte är det första valet man gör det vet jag av egna erfarenheter men det finns så mycket annat man kan göra och till dom som inte redan har prövat allt inom öppenvård vill jag ska läsa detta och jag vet inte hur mycket du nu vet om behandlingshem eller om det är nu eller längesen du fått informationen men mycket har ändrats nu och omvärlden ser det inte ens och det är sjukt.
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 01:51
    #15
    katjasolgren skrev 2014-01-19 01:50:41 följande:
    Jag tycker att dom ska erbjuda mer inom öppenvården!
    De är de jag försöker få fram på sätt o vis...
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 02:25
    #17
    Litet My skrev 2014-01-19 02:11:00 följande:
    Fast du, KBT tex hjälper inte mot barn/ unga som är våldsamma och struliga. Öppenvård kan vara bra i en del fall men långtifrån alla. Time outrum tycker jag inte är ett problem i sig, problemet med tex hur det var på oasen var att det missbrukades GROVT. Däremot kan de fylla ett syfte när personen tex i affekt går bärsärkargång, ger sig på andra eller tar till våld mot tex personal då kan det fungera som en akut lösning för att undvika skador, men absolut inte såsom de gjorde på Oasen där man använde det som straff och småsaker utan någon som helst dokumentation eller uppföljning och mer i syfte att straffa än att avstyra våld och skador.

    Det finns ART för ungdomar/barn med agressionsproblem...

    Nu för tiden sätter dom ungdomar i isolering för minsta lilla, även som straff och inte ofta för att folk är våldsamma utan mest för att ''prata'' sen får man sitta ett par timmar efteråt.
    Om du tycker det är en bra lösning att placera barn på behandlingshem så är det din grej, jag är fullt emot sånt och det kommer jag alltid vara av många anledningar!
    Det jag vill komma fram till överhuvudtaget är att föräldrar kanske ska tänka en extra gång innan dom gör detta beslutet att det finns många andra möjligheter, men är man en gång fångad av socialtjänsten och placerad på ett sådant ställe så är det inte lätt att ta sig ur och nämn hur många behandlingshem finns det som är bra för ungdomar , som det inte försigår våld, kriminalitet och droger på?


    Tjejer säljer sig till pojkar på andra ungdomshem för en cigarett eller en liten haschbit är det okej?


    Självklart kan jag tänka mig att många klarar sig och blir friska men ca 17 % av flickor som placeras på ungdomshem klarar sig efteråt utan kriminellt fortsatt beteende, men vad händer med dom andra 83 % ?
    Har man viljan att klara det när man flyttat dit då klarar man sig men är man en bråkig nyfiken rebellisk tonåring som vill passa in så gör man helt enkelt inte det utan det blir ett spännande äventyr med andra ungdomar där dom uppmuntras att göra dåliga saker, det är som att placera en hund i ett rum fullt med mat o förvänta sig att den inte kommer äta.
    För tro mig folk faller djupare in i dåliga beteenden på behandlingshem än på något annat ställe!

  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 12:50
    #21
    Anonym (---) skrev 2014-01-19 04:08:35 följande:
    Min pojke 11 år blev självmordsbenägen när han placerades i ett ruttet "familjehem", jag räddade honom dock och han har det något bättre idag, bra kommer han bara må när han får komma hem dock.

    Jag däremot har förstört mitt eget liv, fängelse..... för att hjälpa mitt barn när ingen annan gjorde det!
    Det är bra att du kämpar för ditt barn och verkligen synd att detta har hänt honom och att han genomgått det!
    Fortsätt kämpa!
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 12:52
    #22
    Anonym (åöä) skrev 2014-01-19 03:06:01 följande:
    Stämmer inte på mig iaf... Jag var nöjd över mitt hvbhem...

    Man kan fortfarande tycka att ett HVB hem har hjälpt människor men om du kollar på hemmen i sig, hur bra var dom? Hur bra är det att placera så många olika individer i ett och samma hus?


    Hur många blir egentligen hjälpta? Är glad för din skull att du känner dig hjälpt.

  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 12:58
    #23
    Litet My skrev 2014-01-19 02:49:40 följande:
    Jo jag vet mycket väl vad ART är, jag skrev heller inget om det. Nu skriver du återigen som att man generellt sätter ungdomar i isolering och det stämmer inte även om det uppenbarligen på en del ställen görs i tid och otid. Var hittar du din statestik på hur många som "klarar" sig och inte? Och som sagt av alla de klienter jag träffat på finns det knappt någon ungdom som lättvindigt är placerad där utan att "allt" provats innan men i många fall har det handlat om unga som föräldrarna inte kunnat kontrollera eller som varit våldsamma och föräldern själv riskerar att skadas samt småsyskon som kommer inkläm. Huruvida ett behandlingshem är bra och hur mycket dåliga saker som sker där beror i mångt och mycket dels på personalens attityd och utbildning (ofta finns det personer utan utbildning) samt hur budgeten ser ut, finns det tillräckligt med kompetent personal? Är det rätt personal? Får de stöd uppifrån och handledning vid svåra ärenden osv osv. Ang att falla djupt, hur många av dessa ungdomar hade klarat sig bra utan behandlingshem, trots allt sitter de där av en anledning som väldigt ofta inte handlar om en "lätt okomplicerad anledning som lätt lösts på annat sätt". Nu kan jag givetvis inte hänga ut tidigare arbetsplatser/klienter på FL men om du kikar runt på nätet finns det flera som bloggar från sitt behandlingshem, många av dessa i positiva ordalag.
    Jag säger inte att alla hem är dåliga det är dom säkert inte men jag tycker att fel metoder används idag och attdet är fel att frihetsberöva barn! Och att när man väl hamnat på ett HVB så är det lätt att hamna på låsta hem om man inte sköter sig där.
    Självklart ska barn som är våldsamma mot sina föräldrar eller andra få hjälp men kanske inte på ett HVB hem, utan att man pratar med olika familjehem och kollar upp någon som verkligen är bra, det är viktigt att inte lämna över hea ärendet till socialtjänsten för då vet man aldrig vart man hamnar.
    Statistiken har jag fått från personer som jobbat på behandlingshem och just 17 % lyckas är taget enbart från ett av alla hundratals behandlingshem.
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 13:23
    #27
    Anonym (Utredningshem) skrev 2014-01-19 13:17:32 följande:
    Jag håller med dig. Överhuvudtaget är det hemskt detta att soc blandar människor av helt olika typ och helt olika bakgrund på sina "hem". Även på t.ex. utredningshem. Jag känner en tjej som har Aspergers syndrom till exempel. Hon gjorde misstaget att berätta det för sin BM när hon var med barn. BM kontaktade soc och det blev en tvångsutredning. Alltså tjejen var tvungen att bo tre månader på ett utredningshem för att hennes "föräldraförmåga" skulle bedömas. Annars skulle dom ta ifrån henne hennes baby med polishjälp!

    Hon hade blivit mobbad under hela sin skoltid. På det hemmet var det fullt av just sådana tjejer/kvinnor som hon hade varit rädd för under skoltiden: aggressiva, utagerande, dominanta. En av dom hade till och med suttit i fängelse för misshandel! Flera var missbrukare o.s.v.. Min väninna med hennes lite udda och tillbakadragna sätt passade inte alls in. Hon blev hackkyckling på en gång, och personalen gjorde inget för att skydda henne. Socialen sa bara "personalen SKA kunna skydda henne".

    Hon var alltså skräckslagen där hela tiden, för att de här kvinnorna skulle bli arga på henne och misshandla henne. Och mitt i allt detta, skulle hon försöka framstå som stabil och lugn inför personalen, så att hon skulle få behålla sitt barn... Gråter
    Sånt är sjukt och absolut inte okej någonstans!
    Sådana finns det alltid på olika hem, de dominanta och kaxiga som äger stället sen kommer den lugna typen in och hela dennes liv blir förstört, jag menar ska man verkligen behöva ändra personlighet för att passa in?

    Nej det ska man inte!
    Fick hon behålla sitt barn?
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 13:29
    #28
    Grappa skrev 2014-01-19 13:14:48 följande:
    Om 17% är siffran för ett behandlingshem så säger det bara att den siffran gäller för det hemmet. Inte för något annat. Inte för alla HVB utan bara för det.

    Sen undrar jag vad du tror den siffran säger. Det är inte precis som att siffran skulle kunna vara 100%. Ett hem skulle kunna få fantastisk statistik om de bara tog emot välartade barn, men det är ju knappast meningen.

    De som hamnar på hem är oftast så illa ute att de oavsett hem eller inte skulle fortsätta ett trassligt liv. Några kommer bli hjälpta, några inte men det beror inte bara på hemmet, utan på att ungarna är så jäkla trasiga att de är bortom hjälp.

    Jag tycker siffran för de som klarat sig utan återfall ska vara högre, det beror lika mycket på hemmen som på ungdomarna som bor där, hade personalen gjort ett bättre jobb och staten kanske fler behandlingshem där personer med samma problematik får bo tillsammans så skulle den siffran vara högre, fanns det mer att erbjuda inom öppenvård skulle den också varit högre.
    Jag vill bara att folk ska tänka efter innan dom gördetta beslut.
    Självklart om man har testat ALLT och de inte finns någon lösning så vad ska jag säga, självklart är det inte bra för barn att vistas på hem och risken blir dubblad att dom blir värre när dom kommer ut.
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 13:32
    #29

    Praktiskt taget alla ungdomshem har fått kritik www.google.se/search&q=kritik+mot+m%C3%A5nga+ungdomshem&oq=kritik+mot+m%C3%A5nga+ungdomshem&gs_l=serp.3...394866.400424.0.400951.27.24.0.3.3.0.206.2874.7j16j1.24.0....0...1c.1.32.serp..15.12.878.AyYPaWlaBMo

    och hur bra är det?

    Åtminstone läs lite om behandlingshem innan ni placerar era barn där...

  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 13:36
    #32
    Anonym (Utredningshem) skrev 2014-01-19 13:35:20 följande:
    Ja, till slut. Men hon fick en träningslägenhet och det kom boendestödjare hem till henne i början. Jag anser att det borde ha räckt med det ifrån början - att några var hemma hos henne då och då. Det var helt onödigt att sätta henne på ett hem dygnet runt! (Dessutom tillkommer ju kostnadsfrågan - dessa hem med personal natt och dag är ju inte precis billiga för kommunen...)
    Normalt pris: 6000 kr/dygn...
  • Anonym (En som varit med) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 13:37
    #33
    Grappa skrev 2014-01-19 13:34:49 följande:
    Så berätta vad som är en rimlig siffra då.
    Det kan jag inte svara på men definitivt högre än 17 %
Svar på tråden Innan du placerar ditt barn hos familjehem - LÄS