Innan du placerar ditt barn hos familjehem - LÄS
Jag håller med dig. Överhuvudtaget är det hemskt detta att soc blandar människor av helt olika typ och helt olika bakgrund på sina "hem". Även på t.ex. utredningshem. Jag känner en tjej som har Aspergers syndrom till exempel. Hon gjorde misstaget att berätta det för sin BM när hon var med barn. BM kontaktade soc och det blev en tvångsutredning. Alltså tjejen var tvungen att bo tre månader på ett utredningshem för att hennes "föräldraförmåga" skulle bedömas. Annars skulle dom ta ifrån henne hennes baby med polishjälp!
Hon hade blivit mobbad under hela sin skoltid. På det hemmet var det fullt av just sådana tjejer/kvinnor som hon hade varit rädd för under skoltiden: aggressiva, utagerande, dominanta. En av dom hade till och med suttit i fängelse för misshandel! Flera var missbrukare o.s.v.. Min väninna med hennes lite udda och tillbakadragna sätt passade inte alls in. Hon blev hackkyckling på en gång, och personalen gjorde inget för att skydda henne. Socialen sa bara "personalen SKA kunna skydda henne".
Hon var alltså skräckslagen där hela tiden, för att de här kvinnorna skulle bli arga på henne och misshandla henne. Och mitt i allt detta, skulle hon försöka framstå som stabil och lugn inför personalen, så att hon skulle få behålla sitt barn...