• LndMama

    Svenskar i England? :)

    Vilken rolig tråd! Jag flyttade för ett par månader sen med min man och bebis i magen till London Vi flyttade för att vi kände att vi ville prova på att bo utomlands (har bott utomlands förut, dock inte tillsammans) och att det är en bra erfarenhet. Trivs bra redan.

  • LndMama
    Fridaalexandra89 skrev 2014-01-29 10:01:50 följande:
    Superkul att läsa alla era berättelser! Och lycka till Londonkarin som flyttar hem! Vet vad du menar med hemlängtan! Själv flyttade jag hit med min man och våran 9 månaders son för ca 3 1/2 år sedan. Tiden går så otroligt snabbt! Min man är alltså också svensk, så vår son pratar flytande svenska och engelska. Vår son fyllde 4 i september, så han missade skolan precis (vilket jag uppskattar). Han går nu på ett privatdagis, som jag tycker mycket bra om. Jag jobbar på ett svenskt cafe/restaurang som heter Svea, uppskattar det jobbet så mycket, då ägaren, som också är svenska, har blivit lite som en slags moster för mig :) jag saknar min familj där hemma så mycket, så det känns tryggt att ha henne på något sätt. Vi väntar vårt andra barn, som är beräknad att Komma i aug. Längtar så mycket, men har lite panik över att ej ha familjen runt om när man kanske behöver dom som mest, T ex när det är dags att föda. LndMamma, hur långt gången är du? :) grattis!!
    Vad kul att kunna jobba med en bit av hemma om man kan formulera sig så. Kruxet med att bo utomlands är väl just att man har familj hemma och har man barn så blir det ännu mer påtagligt att man inte bor nära dem. Har ni planer på att flytta hem?

    Grattis till din graviditet! Tack! För oss är det dags i maj så förutom att landa i livet i London med allt vad det innebär så förbereder vi oss också för vårt första barn.
  • LndMama
    Stepph skrev 2014-03-10 18:46:24 följande:
    Jag bor i London sedan tio år tillbaka och är numera gift med engelsk man som jag väntar mitt första barn med. Flyttade till London med drömmar om att bli kock och det gick inget vidare men upptäckte istället att jag hade talang för PR och började studera på universitet och blev kvar. Vi har nyligen köpt och flyttat in i ett townhouse i ett centralt beläget område, som vi nu håller på att renovera. Spenderar ganska lite tid i Sverige även om vi åker hem någon/några veckor varje år men det är vanligare att mina föräldrar och vänner kommer hit.
    Wow! Då är du verkligen en London expert! Grattis till graviditeten, när är BF? Jag har bott här i drygt 4 månader och känner mig fortfarande virrig i stan men samtidigt är det så skönt att det alltid finns något nytt att se/göra. Vi passar på att göra så mycket som möjligt innan bebis kommer i maj, därefter blir det nog en massa parkhäng
    Sylanna skrev 2014-03-12 14:40:55 följande:
    Hej! Flyttade i januari från Stockholm till Horsham, West Sussex, tillsammans med min familj och 2 barn (5 och 7 år gamla). De går i en engelsk statlig skola. Anledningen till flytten var att min man fick jobb i Crawley. Själv är jag hemma. Det är inte lätt att få ihop tillvaron med två heltidsarbetande föräldrar. På vår skola lämnar man kl 8.45 och hämtar kl 15.15. Det finns inget fritids. Alternativet är barnflicka eller Childminder, som kostar ca 5£ per barn och timme. Just nu känns det inte som ett alternativ eftersom barnen måste etablera sig först och lära sig engelska...
    Vilken rolig tråd, roligt att läsa om era erfarenheter. Hoppas att fler hittar tråden och berättar om sin erfarenhet.
    Vad kul med en till som flyttat till England. Jag tycker verkligen det är häftigt när familjer flyttar till andra länder och tar den chansen. Man har ju hört en hel del om hur det engelska skolsystemet skiljer sig från det svenska och det verkar väldigt vanligt att en förälder stannar hemma med barnen på heltid/deltid.

  • LndMama
    Anna Molly skrev 2014-03-27 15:06:43 följande:
    Hejsan! Intressant att lasa om er andra i England.

    Jag ar 32 ar gammal och bor i Hertforshire strax utanfor London med min man, som ar fran Grekland. Jag har varit i UK sedan 2000 ungefar, bade pluggat och jobbat. Vi vantar vart forsta barn i Oktober! 

    Vi flyttade fran London till Hertforshire forra sommaren och jag kanner mig lite mer 'ovanlig' som utlanning har an jag gjorde i multikulturella London och ibland saknar jag det... Kanner mig inte ett dugg 'Engelsk'.

    Ser fram emot att fa en tresprakig familj, da jag kommer att tala enbart Svenska med barnet och min man enbart Grekiska. Engelska talar vi med varandra och det kommer nog att absorberas passivt.
    Grattis till graviditeten. Härligt att vi är några som väntar barn i år! Får jag fråga varför ni flyttade ifrån London? Vad kul att barnet får lära sig extra språk, det kommer han/hon gynnas av i framtiden. Själv talar jag och mannen fyra språk vardera så vi försöker tänka ut hur vi ska lösa det hela Skrattande
    Stepph skrev 2014-03-27 18:13:50 följande:

    Ett och annat har man väl hunnit lära sig. Skrattande 3:e oktober.

    Hur trivs du och vart bor ni? Det är fördelen med London, oavsett om man har barn eller inte, det finns alltid saker att göra. Parkhäng med barn ser jag också fram emot, vi kommer bo i närheten av en stor och superfin park.
    Härligt! Då har ni en spännande tid framför er! Om det är ert första barn i England så kan jag bara tala gott om mödravården. Helt fantastiska barnmorskor finns det och de tar en alltid på allvar. Vi bor i sydvästra London och har cirka 20 minuter till stan. Jag trivs helt fantastiskt i London! Vad skönt att ni kommer att bo nära grönområde, guld värt i en stad som denna Skrattande

  • LndMama
    Anna Molly skrev 2014-04-01 15:37:26 följande:
    Tack, och grattis till dig ocksa! Det ar verkligen spannande. Vi flyttade fran London for att fa mer plats, battre tillgang till gronomraden, och sa har vi hort bra saker om skolorna har. Det ar en 'commuter-town' 45 minuter fran Liverpool Street, sa man kanner sig ju inte helt isolerad. Vi jobbar ocksa bada i stan. (Fast just nu jobbar jag hemfran pga. ganska kraftigt illamaende...)

    Fyra sprak var - det var inte daligt! Har ni rotter i andra lander, eller ar ni bara sprak-begavade? :) For oss ar det viktigt att barnet far en nara relation med sina far- och morforaldrar, och sina kusiner, och da behover han eller hon kunna tala vara respektive modersmal. Jag hoppas att det kommer att fungera. Jag har en nara van fran Sverige som ar sambo med en Irlandare, och deras dotter vagrar tala ett ord svenska, trots att hon forstar allt som sags. Mamman talar enbart svenska med henne, men dottern svarar alltid pa engelska... Det maste vara lite frustrerande. V kommer att forsoka hitta foreningar och klubbar dar barnen kan ova sina sprak.
    Tack tack! Det låter ju underbart med både grönområde och nära till ett större samhälle. Usch, låter jobbigt med illamåendet, hoppas det blir bättre snart!

    Ja vi har både rötter i olika länder och gått på språkorienterad skola. Håller helt med, att barnet lär sig modersmålen är att prioritera. Det kommer gå superbra, tror "bara" man måste vara envis, precis som din vän. Vägrade även jag svara på mina föräldrars modersmål men då visste de iaf att jag förstod Finns säkert en hel del aktiviteter/hemspråk osv. som barnet kan ta del av.

    Har du hunnit träffa en barnmorska du trivs med ännu? Jag tycker de är helt fantastiska här.
  • LndMama
    Stepph skrev 2014-04-02 20:09:51 följande:

    Det är första barnet öht. Vi får nästan kunglig behandling på vårt sjukhus och av vår BM, min svärfars bror är en big shot på sjukhuset. Svågerpolitik när den är som bäst. Vi bor i västra London och trivs superbra. Hur kommer det sig att ni hamnade i London?
    Haha, då får ni den ultimata upplevelsen. Aldrig fel med lite kontakter Skrattande Jag förstår att ni trivs, finns riktigt härliga områden i västra London. Vi flyttade hit för att vi fick lite av en "once in a lifetime" chans genom jobb och tog den direkt och det faktum att placeringen var i London gjorde inte erbjudandet mindre attraktivt direkt Glad
    Anna Molly skrev 2014-04-02 23:37:02 följande:
    Jag har bara traffat en barnmorska hittills eftersom jag bara ar i 11:e veckan just nu, men sjukhuset vi har valt ser fint ut i alla fall! Sedan har jag ju inget att jamfora med eftersom detta ar forsta barnet och jag har inte bott i Sverige pa nastan 14 ar. Men generellt sa tycker jag att NHS gor ett jattebra jobb.

    Vad galler sprak och aktiviteter sa kommer jag att ta kontakt med svenska kyrkan i stan - jag tror att de har lite aktiviteter dar for barn och foraldrar. Sedan kommer jag se till att det blir mycket svenska bocker hemma. Det finns aven en Grekisk skola i London och en svensk i Barnes, sa det ar mojligt att vi flyttar tillbaka till stan nar barnet blir storre om det blir aktuellt att ga pa nagon av dem. 
    Skönt att det känns tryggt. Kanske är till din fördel att inte ha erfarenhet hemifrån då man tenderar att jämföra. Vid mitt första besök med barnmorskan här blev det mycket "in Sweden..." Tungan ute YokohamaNr2 gav ju superbra tips.
  • LndMama
    YokohamaNr2 skrev 2014-04-03 10:59:33 följande:
    Kanske skulle skriva i tråden också

    Bor i London sen -97 och har två kiillar i skolan här med Brittisk make. Mina barn är nu 7 och snart 5, går i Y2 och Reception. De går i en jättegullig liten Church of England skola och trivs jättebra, idag är sista dagen innan påsklov
    Hej och välkommen! Ytterligare en London expert! Glad Härligt att de får påsklov nu. Håller tummarna att de får massa sol. Hur ser det ut med skola i London? Är det skillnad mellan statlig och privat? Betalar man för något mer förutom böcker och uniform?
    Anna77x skrev 2014-04-04 10:47:30 följande:
    Hej! Vi flyttade hit (Cambridge området) för 1,5 år sen (ovetandes om att jag var gravid) och jag vantris något fruktansvärt. Det är då sjukt dyrt och svårt med barnomsorg, lönerna är låga och flexibiliteten när man har barn är usel. Samhället verkar tycka att kvinnan ska vara hemma vid spisen när man fått barn. Det är dyrt att hyra och husen är i riktigt dåligt skick. Alla är så fattiga och lever på kredit. Etc etc. Jag hatar att jag blivit så bitter! Vad är bra med UK?? - hjälp! Varför bor ni här och vad är fördelarna? Jag är typ fast här pga jobb och min partner är från UK.
    Hej och välkommen till tråden! Oj, det där låter ju inte kul. Jag tror det beror på vart man bor helt enkelt. Känner faktiskt inte igen mig i det du skriver, men det kanske beror på att jag dels bor i London, dels bor i ett rätt välbärgat område och är högutbildad vilket lett till en hög lön för både mig och min partner. Vet inte så mycket om Cambridge området mer än att det finns mycket studenter (rätta mig om jag har fel). Vi bor i lägenhet med en hyra som givetvis är högre än i Sverige men som jämnas ut tack vare den låga skatten. Ni kanske ska prova att flytta till en annan stad?
  • LndMama

    Tycker det är en relevant diskussion att ha då vi är en del som väntar/har barn i England. Kanske bara jag som är naiv, men så som jag förstått det är barnomsorg dyrt, men något som går att hantera. Låt säga att det kostar 10tusen per månad med barnomsorg, då är det väl en kostnad man delar på, och alltså inte något som kvinnan tar helt själv, eller? Nu tänker iofs bara på ett barn och i ett hushåll där båda arbetar med rätt bra lön.

  • LndMama
    Stepph skrev 2014-04-04 20:19:24 följande:

    Det är härligt. Kul, modigt att hoppa på tåget också! Det är en stor omställning och många saker man tar för givet i Sverige är inte alls självklara här.
    Många saker som man tar för givet verkligen, som laktosfria produkter!! Skrattande
    Anna Molly skrev 2014-04-05 01:25:29 följande:
    Ja, det verkar vara nagot darikring.

    "Full-time childcare costs working parents across Britain £722 a month, with prices lowest in the north-west (where childminders typically charge £630 a month for 45 hours a week), and highest in London (where £1,010 a month is the norm)." (www.theguardian.com/money/2013/jan/29/how-cut...)

    Visst, det gar val att klara av, men det ar ju fortfarande en ganska stor utgift, inte alls jamforbar med situationen i Sverige, dar (vad jag kan forsta) barnomsorg ar en sa liten kostnad att man knappt behover reflektera over det.

    Det handlar val inte om att kvinnan "betalar" (de flesta har val gemensam ekonomi), men det brukar ju vara hon som ar hemma med barnen (speciellt i England), och darmed blir det val ofta sa att mammor stannar hemma langre istallet for att borja jobba igen och lagga X% av lonen pa barnomsorg. Man betalar ju for att lamna sitt barn sa att man kan jobba - en ganska absurd situation. Pappor ar ju generellt inte hemma med barn i UK sa det paverkar ju inte dem lika mkt. Men nej, det ar ju inte sa problematiskt om bada jobbar heltid, har bra lon och man bara har ett barn.
    Tack för länken! Jämför man med Sverige så är ju kostnaden enorm. Jag är så insatt på min egna situation men förstår givetvis var problemet ligger.

  • LndMama
    YokohamaNr2 skrev 2014-04-05 17:00:53 följande:
    För oss har det jobbiga inte bara varit kostnaden utan också pusslet att hitta någon lokalt, som verkar bra, som kan hämta från skolan mm. Vi började med dagmamma och hon var jättebramed små barn men sen när jag fick mitt andra och han också skulle börja så trivdes inte stora alls. Efter det har vi kört med svenska nannys. Det har varit jättebra men problemet där att vi inte har hittat någon som har stannat längre än 6-12 månader.

    Nu har jag valt att jobba halvtid så jag hämtar barnen efter skolan så nu är loven och klämdagar problemet, min makes familj bor i nord irland så vi har inte heller mågon familj som hjälper till vardags

    Men det blir lättare ju äldre de blir
    Ja det är ju ytterligare ett dilemma - hämta och lämna. Tycker du det har varit lättare när barnen varit i dagisålder? Tänker att efter skolan kanske det gamla hederliga fritidset inte finns på samma sätt och därför behöver någon gå ner i arbetstimmar för att kunna hämta upp barnet/barnen.
  • LndMama
    Sosa81 skrev 2014-04-06 18:56:54 följande:
    Hej!

    Här är en till Londonmamma.. Jag flyttade hit med min man och två barn i höstas. Allt flyter på bra med förskola och sånt praktiskt men det blir lite ensamt! Jag trodde inte att jag skulle sakna att umgås med svenskar men även om min engelska är bra så gör språket att det blir lite av en barriär tycker jag. Kul att läsa om hur ni andra har det! Och är det någon som befinner sig i Richmond/Twickenham området så tar jag väldigt gärna en kaffe
    Hej hej och välkommen till tråden! Himla roligt med så många i England Glad. Det var inte längesen ni flyttade hit alltså, hur känns det? Hur kommer det sig att det blev London?

    Bor själv i Kingston, så inte sådär jättelångt från Richmond/Twickenham. Ses gärna Glad
  • LndMama
    YokohamaNr2 skrev 2014-04-07 10:12:14 följande:
    Nja det känns nog lättare nu än när de var på dagis, vi hade bara skoldagiset och det är ju bara 3h per dag utan möjlighet att betala för fler timmar. Vår skola är tyvärr ganska dålig på 'afterschool' aktiviteter. Finns inget fritids eller något utan då är det nanny eller dagmamma som gäller
    Jaha, ja då förstår jag att det blir svårt att få ihop det. Kan vara bra och veta såhär innan mitt barn föds vad det finns för olika alternativ.
    Sosa81 skrev 2014-04-07 12:04:27 följande:
    Tack! Det var i slutet av oktober som vi flyttade hit men det känns som om vi har bott här längre än så Det tog ett bra tag att få tag på förskoleplats till vår äldsta, jag tror vi var och besökte 5 ställen innan det blev klart. Min man fick ett erbjudande om att komma hit och jobba och eftersom jag är mammaledig så passade vi på. Nu har jag dock sagt upp mig från mitt jobb i Stockholm och vi planerar att stanna i alla fall 2 år. 

    Hur mår du så här i slutet av graviditeten? Spännande, snart dags va?

    Vad roligt, jag ses jättegärna! I Kingston eller Twickenham eller Richmond Vad passar dig?
    Håller helt med! Tiden bara susar förbi men ändå känns det som man alltid bott här Glad Så pass ändå? Var det för att det var fullt eller? Himla häftigt att ni ändå passade på, med barn och allt. Skönt dock att ha lite av en timeline i alla fall.

    Jag mår super! Känner knappt av graviditeten. Superspännande! Ja hela 6 veckor kvar faktiskt vilket känns så sjukt nära men långt borta på samma gång Glad

    Av bekvämlighetsskäl säger jag antingen Twickenham (har en buss som går hela vägen till stationen) eller Kingston Glad
  • LndMama
    Londonmamman skrev 2014-04-10 15:59:05 följande:
    Jag har bott i London i >15 år. Flyttade hit och jobbade ett år innan jag utbildade mig och blev kvar. Har en flicka på 9 år. Trivs utmärkt även om det finns en del nackdelar gentemot Sverige men sett till helheten är England ohotat.
    Hej och välkommen! Ännu en Londonbo Glad Skulle inte du vilja nämna de fördelar och nackdelar du ser? Är relativt nyinflyttad i London och väldigt nyfiken nämligen Glad
Svar på tråden Svenskar i England? :)