• kattihansson

    lämnad i v 25. vad händer med samtyckesblanketten?

    Jag å "sambo" försökte många gånger att bli gravida. När vi äntligen lyckades väljer hon att huxflux lämna mig i v25 :(
    Eftersom vi gjort det i Sverige måste man ju skriva på en samtyckesblankett. Är det någon här inne som vet något som kan bryta det samtycket? Hon har inte funnits där för mig sedan dess o jag känner att varför skahon då ha del av barnet...
    Någon som vart i samma sits? Varken familjerätten el socialstyrelsen har något svar på detta...


  • Svar på tråden lämnad i v 25. vad händer med samtyckesblanketten?
  • lillblobb

    Eftersom ni gjort det i sverige, så borde det ju bli så hon blir automatisk "förälder", om man nu kan kalla henne det om hon lämnat allt... Men juridiskt kommer hon inte ifrån det ansvaret.
    Om hon inte kommer att finnas där, så kan du söka/få hela vårdnaden, och hon blir skyldig att betala underhåll....
    Familjerätten borde ju ha koll på det, kan ju inte vara allt för ovanligt att den andra hälften sticker, oavsett om det är tjej eller kille som inte tar sitt ansvar. Men tror inte att man kan få henne "fri" från ansvaret då ni gjort allt tillsammans här.

  • GästKajsa

    Hej!
    Vad jag förstår (genomgår insemination som heteropar och är till viss del insatt i familjerätt) så kan partner endast återkalla sitt samtycke fram tills dess att insemination sker. Har insemination med åtföljande befruktning skett och samtyckesblankett är påskriven kommer personen som gett sitt samtycke att få åta sig föräldraskap med försörjningsansvar som följd. Detta har också med framtida arvsrätt att göra, då barnet blir "bröstarvinge" till denna förälder. Vårdnad om barnet är en annan fråga. Vänd dig till familjerätten ang. frågor om vårdnad och ev. umgänge. Hoppas att allt ordnar sig bra för den lille och dig!
    /Kajsa

  • heid

    Beror också på huruvida ni har blivit gravida genom heminsemination eller via landstinget. Stor skillnad i den juridiska biten!

  • kattihansson

    Vi gjorde det på sahlgrenska i gbg. Tänkte mest ifall det fanns något som gjorde att samtycket inte längre gäller och då tänkte jag på tex att hon lämnat innan bebis kom ut..

  • Kronärtskocka
    kattihansson skrev 2014-01-26 16:54:10 följande:
    Vi gjorde det på sahlgrenska i gbg. Tänkte mest ifall det fanns något som gjorde att samtycket inte längre gäller och då tänkte jag på tex att hon lämnat innan bebis kom ut..
    Samtycket gäller oavsett vad som händer efter inseminationen/IVF-behandlingen. Hon är förälder till detta barn på samma sätt som om du blivit gravid med en man du levt med och ni sedan separerat. Hon är försörjningsskyldig och har rätt till umgänge om hon önskar det. Gemensam vårdnad kommer dock inte per automatik, du är ensam vårdnadshavare från barnets födsel, om ni inte ansöker om gemensam vårdnad. Säger du att du inte vill att hon ska vara vårdnadshavare kan hon ansöka om det, och då är det domstolen som efter en utredning (som familjerätten gör) tar beslut om ni ska ha gemensam vårdnad eller ej samt kan besluta om boendet ifall hon vill ha del av det.

    Konstigt att familjerätten inte kunde ge svar, jag skulle råda dig att ringa igen och be den som är bäst kunnig att ringa upp dig. De har handläggare som kan även detta med föräldraskap. ( Men jag har också haft otur i kontakten med dem här i Göteborg, och fått talat med någon som inte kan vad som gäller vid föräldraskap, så försök igen.)

    Föräldraskap fastställes antingen genom bekräftelse (= att ni tillsammans vid ett möte på familjerätten skriver under blanketter där ditt ex bekräftar att hon är förälder och att barnet inte blivit till på något annat sätt. Familjerätten vill ofta se samtyckesblanketten från Sahlgrenska.) eller genom dom i domstol. Det enklaste är bekräftelsen, men skulle ditt ex inte vilja samarbeta eller säga att barnet blivit till på annat sätt kan det vara så att familjerätten öppnar en utredning för att se vem som är förälder till barnet och sedan presenterar de vad de kommit fram till för domstolen som då kan fastställa föräldraskapet. Men som sagt, smidigast för er båda är att ni tillsammans går till familjerätten för att bekräfta föräldraskapet och jag tvivlar på att en utredning skulle komma fram till något annat än att hon är förälder iom att barnet blivit till på svensk klinik.

    Lycka till och grattis till den efterlängtade bebisen!


Svar på tråden lämnad i v 25. vad händer med samtyckesblanketten?