• Anonym (TS)
    Äldre 28 Jan 19:16
    1867 visningar
    5 svar
    5
    1867

    Vill sluta mitt kriminella liv - hjälp

    Jag är en ung tjej och jag är kriminell. Är 21 år. Har åkt dit flera gånger mot olika saker. Gör små kriminella saker näst intill varje dag...det senaste halvåret har jag inte betalt en krona för mat t.ex. Det jag har åkt dit för är dock större saker och jag finns med i brottsregistret på flera punkter. Har även testat på benzo från svarta marknaden i en period men har slutat med det nu då jag har receptbelagd medicin som fungerar någotsånär bra. 

    Jag vill sluta leva det liv jag gör. Jag är en normalbegåvad tjej med lätt för skolämnen (när jag väl gör det vill säga). Hoppade av gymnasiet pga depression med hade toppbetyg i ämnena. Får ofta höra från poliser, psykologer och andra i min närhet att jag "Är för smart för mitt eget bästa" samt att "Vi blir mer förbannade på dig än många andra då vi VET att du är en smart tjej". Så jag skulle förhoppningsvis klara av att leva normalt men jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta. 

    Det har blivit som en blandning av tvångstankar..."Varför betala för fläskfilén när jag kan ta den istället? Butikens ägare märker ingen större skillnad". Till en början hade jag hög moral men som man säger, det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål...

    Även kicken och adrenalinet är något som driver mig till att fortsätta göra kriminella handlingar. Spänningen. 
    Dessutom har jag ADHD och svårt att styra mina impulser samt handla efter det så kallade konsekvenstänket. 

    Men...jag vill inte riskera att åka in på kåken eller få ytterligare en LPT-dom på mig. Så, har ni några tips till mig? Det är verkligen svårt det här. Allt känns så svart. Om jag väl tar tag i mig själv och pluggar in gymnasiet får jag ändå inga jobb då jag är stämplad som brottsling. Jobba på förskola, i sjukvården, som väktare, ambulanssjukvårdare, jurist, politiker...glöm det. Ibland känner jag mig väldigt motiverad och ibland känner jag bara "skit samma det är ändå kört för mig". 

    Som person är jag egentligen väldigt snäll, lite blyg och omtänksam. Inte alls så som man tänker sig den typiska gangster-bruden. Är rastlös av mig, oftast glad men kan bli arg, stressad och nervös när saker och ting inte går som jag vill. Är kreativ och kan verkligen gå in för saker, ibland lite väl mycket. Är intresserad av samhällsfrågor, politik, jämställdhet, säkerhetsfrågor, barn, medicin och rymden. Gick natur på gymnasiet. Tränar mycket för att bli av med lite överskottsenergi. 

    Ush, det är verkligen som ett beroendeproblem detta...

  • Svar på tråden Vill sluta mitt kriminella liv - hjälp
  • Anonym (Bra början­)
    Äldre 28 Jan 21:52
    #1

    Har du haft någon samtalskontakt tidigare? Skulle inte heller tro att du är kvar i registren för evigt, om du sköter dig. Är det inte fem år eller nåt, sen åker man ut om man varit "ren"?

  • Anonym (Har det ökat)
    Tue 5 Apr 2022 21:50
    #2
    Anonym (TS) skrev 2014-01-28 19:16:24 följande:
    Vill sluta mitt kriminella liv - hjälp

    Jag är en ung tjej och jag är kriminell. Är 21 år. Har åkt dit flera gånger mot olika saker. Gör små kriminella saker näst intill varje dag


    Har det  ökat  bland tjejer på senare tid?
  • Tue 5 Apr 2022 22:12
    #3

    Starkt gjort av dig att komma till insikt med dit liv och vilja vända det till något bättre. De flesta prickar i brottsregistret försvinner som längst efter 10 år efter avtjänat straff( beroende på vad du är dömd för och vad straffet blev) många försvinner redan efter 5 år. Skulle vi räkna på längsta tiden skulle alla notiser/prickar vara borta inom 10 år dvs när du är 31 år. Fortfarande en ung person med livet framför sig. 

    Mitt råd är att börja plugga upp betygen. Gör färdigt så du får en gymnasieexamen. Fundera på dina drömmar och vad du verkligen vill jobba med. Satsa och sök den utbildningen. Påvägen sök jobb, alla du kan tänka dig. Många jobb kräver inte in bevis ur brottsregistret. Och de som kräver in de kollar inte på allting. Dvs tex om du jobbar som ekonom inom bank tex begär de kopia av brottsregistrt och kollar så att du inte är dömd för ekonomisk brottslighet. Samma med andra branscher de kollar efter specifika brott. Så finns många jobb för dig redan nu. Framöver försvinner prickarna (om du inte begår nya brott) och fu kan säga vad som helst utan att de behöver veta. 

    Vad är din dröm att jobba med i framtiden? 

  • Anonym (Har det ökat)
    Thu 11 Aug 2022 15:54
    #4
    -2

    Ökar det eller minskar det bland tjejer?

  • Anonym
    Thu 11 Aug 2022 17:34
    #6
    Ruter skrev 2022-04-05 22:12:33 följande:

    Starkt gjort av dig att komma till insikt med dit liv och vilja vända det till något bättre. De flesta prickar i brottsregistret försvinner som längst efter 10 år efter avtjänat straff( beroende på vad du är dömd för och vad straffet blev) många försvinner redan efter 5 år. Skulle vi räkna på längsta tiden skulle alla notiser/prickar vara borta inom 10 år dvs när du är 31 år. Fortfarande en ung person med livet framför sig. 

    Mitt råd är att börja plugga upp betygen. Gör färdigt så du får en gymnasieexamen. Fundera på dina drömmar och vad du verkligen vill jobba med. Satsa och sök den utbildningen. Påvägen sök jobb, alla du kan tänka dig. Många jobb kräver inte in bevis ur brottsregistret. Och de som kräver in de kollar inte på allting. Dvs tex om du jobbar som ekonom inom bank tex begär de kopia av brottsregistrt och kollar så att du inte är dömd för ekonomisk brottslighet. Samma med andra branscher de kollar efter specifika brott. Så finns många jobb för dig redan nu. Framöver försvinner prickarna (om du inte begår nya brott) och fu kan säga vad som helst utan att de behöver veta. 

    Vad är din dröm att jobba med i framtiden? 


    Tråden skrevs jan-2014
Svar på tråden Vill sluta mitt kriminella liv - hjälp