• Ctazy

    Hur länge koka fläskytterfilé?

    Jag har köpt hem fläskytterfilé och tänkte göra en gryta på den med diverse grönsaker i. Min fråga är nu, hur länge ska grytan koka? Om det är bitar i vanlig grytbitstorlek. 

    Jag har testat att googla men fått väldigt många olika bud. Det jag undrar mest är nog om fläskköttet kan koka för länge? Har hört att det kan bli segt om det kokar för länge, men stämmer det verkligen?

  • Svar på tråden Hur länge koka fläskytterfilé?
  • Nyfikna72

    Det finns ingen anledning att koka det länge. Det räcker ju att det blir klart, sen blir det som sagt bara torrare precis som kyckling. Ligger det i en gryta så märks det kanske inte så mycket om det blir torrt.

  • Ows

    Lägg inte i något som tar längre än 30 minuter att bli färdigt. Fläskytterfilé är inte optimalt kött att koka.

  • mr me

    Det beror lite på vad du har i grytan.

    Du kan prova att steka köttbitarna först i smör och ganska hög temperatur på pannan när du lägger i dem. Då får köttet lite yta, stänger sina porer och håller därför kvar lite av vätskan. Sedan kan du ha i resten av ingredienserna och koka upp. Eller om du steker köttbitarna i separat stekpanna och sedan har i dem i grytan.

  • mr me
    Ows skrev 2014-01-30 17:35:50 följande:
    Lägg inte i något som tar längre än 30 minuter att bli färdigt. Fläskytterfilé är inte optimalt kött att koka.
    Nej, sant, vad använder man ens fläskytterfilé till? Jag har aldrig förstått mig på varför folk köper det...
  • Ows
    mr me skrev 2014-01-30 17:37:17 följande:
    Nej, sant, vad använder man ens fläskytterfilé till? Jag har aldrig förstått mig på varför folk köper det...

    Benfri kotlettrad, som det egentligen heter, tycker jag lämpar sig bäst för att tillagas i ugn. Det är helt ok om det är extrapris men annars skulle jag aldrig köpa det.
  • mr me
    Ows skrev 2014-01-30 17:44:10 följande:

    Benfri kotlettrad, som det egentligen heter, tycker jag lämpar sig bäst för att tillagas i ugn. Det är helt ok om det är extrapris men annars skulle jag aldrig köpa det.
    Ja, det kan jag tänka mig. Fast jag föredrar nog fläskfilé då... :) Visserligen dyrare, i synnerhet om den ska vara svensk. Och visst, det kan ju vara så att fläskytterfilén är på väldigt bra extrapris som gör att man köper den ändå...
  • Nyfikna72

    Ugnssteka det är ju bäst som sagt, blir ganska bra om man har stenkoll på tempen. Minsta grad över och det blir lika tråkigt som överstekta fläskkotletter. Nåt kokkött är det ju inte men det betyder ju inte att det blir oätligt.

  • Ows
    mr me skrev 2014-01-30 17:48:00 följande:
    Ja, det kan jag tänka mig. Fast jag föredrar nog fläskfilé då... :) Visserligen dyrare, i synnerhet om den ska vara svensk. Och visst, det kan ju vara så att fläskytterfilén är på väldigt bra extrapris som gör att man köper den ändå...

    Jag väljer fläskfilé nio av tio gånger, priset är inte allt när det gäller mat. Det får hellre kosta några kronor mer för min del.
  • mr me
    Ows skrev 2014-01-30 17:52:05 följande:

    Jag väljer fläskfilé nio av tio gånger, priset är inte allt när det gäller mat. Det får hellre kosta några kronor mer för min del.
    Ja. Eller så är man snål och köper dansk. Drömmer
  • Queenie70
    Ows skrev 2014-01-30 17:44:10 följande:
    Benfri kotlettrad, som det egentligen heter, tycker jag lämpar sig bäst för att tillagas i ugn. Det är helt ok om det är extrapris men annars skulle jag aldrig köpa det.



    Fast å andra sidan så är den benfria kotlettraden som säljs som ytterfile alltid preparerad "mörad" och blir på så vis i stort sett oätbar och inte att jämföra mef en hederlig kotlettrad som man kan använda både som kotlett, grytbitar, späckad i ugn etc etc. Benfri kotlettrad är ett gott användbart kött. "Mörad" ytterfile, not so much..
  • Ctazy

    Jag stekte köttet lite lätt och lät det sedan sjuda i minst en timme i rikligt med buljong på låg värme. Hällde sedan av en del av buljongen och tillsatte grädde och en klick creme fraiche. Blev inte det minsta segt utan mört och gott :)

    Och ja, köttet var väldigt billigt så det passade min studentbudget ^^

  • mr me
    Ctazy skrev 2014-01-31 00:45:02 följande:
    Jag stekte köttet lite lätt och lät det sedan sjuda i minst en timme i rikligt med buljong på låg värme. Hällde sedan av en del av buljongen och tillsatte grädde och en klick creme fraiche. Blev inte det minsta segt utan mört och gott :)

    Och ja, köttet var väldigt billigt så det passade min studentbudget ^^
    Du följde mitt tips alltså? I alla fall lite grand? Skrattande

    Yay!

    Vad kostade köttet per kilo?
  • paramore

    Jag föredrar fläskytterfilé framför fläskfilé. Steker det i skivor och häller på vatten/grillkrydda/soja och låter det koka ett bra tag, blir såå mört å gott jämfört med fläskfilén. Aldrig vart med om att det blivit torrt :)

  • mr me
    paramore skrev 2014-02-03 12:58:16 följande:
    Jag föredrar fläskytterfilé framför fläskfilé. Steker det i skivor och häller på vatten/grillkrydda/soja och låter det koka ett bra tag, blir såå mört å gott jämfört med fläskfilén. Aldrig vart med om att det blivit torrt :)
    Menar du att fläskfilén inte blir mör? Obestämd
  • paramore
    mr me skrev 2014-02-03 13:08:44 följande:
    Menar du att fläskfilén inte blir mör? Obestämd
    Inte lika som ytterfilén, smaken är godare oxå, tycker jag :)
  • mr me
    paramore skrev 2014-02-03 14:31:00 följande:
    Inte lika som ytterfilén, smaken är godare oxå, tycker jag :)
    Jaha? Jag är av en annan åsikt måste jag ju säga (skriva) då... Glad

    Provat att göra inbakad fläskfilé i ugn? Supergott!
  • annzah

    Jag tycker att man ska puttra ytterfilé så länge som möjligt. Det blir underbart mört och det blir en underbar sås på skyn. 


Svar på tråden Hur länge koka fläskytterfilé?