• Jkpg Deluxe

    Infört belöningssystem a la guldstjärnor...

    Hej på er!

    Sitter å funderar på hur jag bör reagera och ev. agera...

    Idag då jag hämtade barnen på Fsk så meddelade en av dem som jobbar där glatt att de ska börja med "belöningssystem" gällande påklädning!
    Hon berättade att barnen ska få en guldstjärna, men jag fick inte riktigt klart för mig
    - Om man får en stjärna när man klarat klä på sig själv?
    - Om man får en stjärna när man FÖRSÖKT klä sig själv?
    - Om man får en stjärna när man klarat klä sig delvis själv?

    Känns ju som en relevant fråga som jag nog borde ställa?


    Men, utöver det så blev jag faktiskt rätt så ställd och tappade liksom förmågan att ge någon som helst vettig respons på detta, där och då...min första rekation var "Nej men VARFÖR DÅ? "

    De barn som lyckas samla ihop "tillräckligt många stjärnor" (vet ej hur många hon syftade på) får ta med sig något hemifrån och visa för de andra!

    Jag förstår ju såklart att detta lockar barnen, det är inte det...dom tycker säkert det är kul, iaf OM de får en guldstjärna...annars är det ju INTE särskilt kul? 


    Så, hur reagerar ni kloka här inne? Har det förekommit belöningssystem på era fsk? Hur var det? och varför? Berätta både ni som tycker det varit bra och ni som tycker det varit mindre lyckat!! 

    Tack!

  • Svar på tråden Infört belöningssystem a la guldstjärnor...
  • Philippa

    Ser inget negativt med det.... varför ser du nåt negativt?

  • Lovizas Mamma

    Både bra och dåligt tycker jag,
    Jag tycker dock att man då ska utgå ifrån varje barns förutsättning, dom barn som KAN klä sig själva får en stjärna när dom gjort det, dom barn som INTE KAN får en om dom försöker/ delvis klär sig. Men då blir det antagligen konflikter, för barnen som kan själva blir nog arga/avundsjuka om dom ser att vissa får för att dom "bara försöker" medans dom själva måste klä sig helt själva, jag tror inte barnen kommer förstå det här med att utgå från enskild individs förutsättning.
    Men om alla barnen på fsk kan klä sig själva så kan det vara en bra ide tror jag...

  • nozpa

    Om alla barnen KAN ta på sig ytterkläderna själva så är det väl helt okej. Går snabbare då. Men är det så att vissa barn faktiskt inte kan, alt endast en tävling om vem som är först och bara det barnet får en stjärna låter det fel.

  • Jkpg Deluxe
    Lovizas Mamma skrev 2014-01-31 19:57:43 följande:
    Både bra och dåligt tycker jag,
    Jag tycker dock att man då ska utgå ifrån varje barns förutsättning, dom barn som KAN klä sig själva får en stjärna när dom gjort det, dom barn som INTE KAN får en om dom försöker/ delvis klär sig. Men då blir det antagligen konflikter, för barnen som kan själva blir nog arga/avundsjuka om dom ser att vissa får för att dom "bara försöker" medans dom själva måste klä sig helt själva, jag tror inte barnen kommer förstå det här med att utgå från enskild individs förutsättning.
    Men om alla barnen på fsk kan klä sig själva så kan det vara en bra ide tror jag...
    Ja jag hoppas ju på att tanken är den, att de isf ger stjärnor utifrån individens förutsättningar alltså....men måste nog fråga dem för att vara säker! :)
  • Jkpg Deluxe
    Philippa skrev 2014-01-31 19:54:00 följande:
    Ser inget negativt med det.... varför ser du nåt negativt?

    Alltså det är väl bra att de lockas till att kämpa/försöka, klara det själva osv....men har man inte tid med det UTAN stjärnor? kanske inte...bara en reflektion...och sedan känns det ju som om det mest kan komma att bli nån slags tävling då barnen ändå är 4 år...att det kan leda till onödig jämförelse och skryt eller ledsamhet tex...


    Men visst, kanske inte behöver bli så alls om det är väl genomtänkt???

  • Jkpg Deluxe
    Lovizas Mamma skrev 2014-01-31 19:57:43 följande:
    Både bra och dåligt tycker jag,
    Jag tycker dock att man då ska utgå ifrån varje barns förutsättning, dom barn som KAN klä sig själva får en stjärna när dom gjort det, dom barn som INTE KAN får en om dom försöker/ delvis klär sig. Men då blir det antagligen konflikter, för barnen som kan själva blir nog arga/avundsjuka om dom ser att vissa får för att dom "bara försöker" medans dom själva måste klä sig helt själva, jag tror inte barnen kommer förstå det här med att utgå från enskild individs förutsättning.
    Men om alla barnen på fsk kan klä sig själva så kan det vara en bra ide tror jag...
    Och nej, alla kan inte klä på sig själva, iaf inte nu vintertid! så jag måste fråga nästa vecka hur de kommer dela ut dessa stjärnor....på vilka kriterier...
  • benedikten

    Det måste vara så sjukt krävande, svårt att vara förskollärare idag. Jag tror inte det spelar någon roll vilken metod de hade använt för att få på barnen kläderna så är det alltid någon som tycker det är en dålig ide.

    Jag tycker du ska låta dem prova och se om det fungerar. Är det så att ditt barn inte klarar att samla ihop guldstjärnor och blir ledsen då kanske du ska ifrågasätta systemet.

  • HokusPokus

    Fast varför kan inte en del fyraåringar klä på sig? För att mamma och pappa gör det åt dem? För att de inte vill? Det här blir väl ett utmärkt tillfälle för dem att lära sig?

  • Jkpg Deluxe
    benedikten skrev 2014-01-31 20:13:59 följande:
    Det måste vara så sjukt krävande, svårt att vara förskollärare idag. Jag tror inte det spelar någon roll vilken metod de hade använt för att få på barnen kläderna så är det alltid någon som tycker det är en dålig ide.
    Jag tycker du ska låta dem prova och se om det fungerar. Är det så att ditt barn inte klarar att samla ihop guldstjärnor och blir ledsen då kanske du ska ifrågasätta systemet.
    Jag vet inte om jag tycker det är en dålig idé rakt av, undrar bara hur genomtänkt och nödvändig den är ;) 
    Klart de får prova...ska följa hur det går! 
  • Jkpg Deluxe
    HokusPokus skrev 2014-01-31 20:19:29 följande:
    Fast varför kan inte en del fyraåringar klä på sig? För att mamma och pappa gör det åt dem? För att de inte vill? Det här blir väl ett utmärkt tillfälle för dem att lära sig?

    Ja inte vet jag, kanske det!? 


    Ja de kommer så klart lära sig, men jag undrar om någon har erfarenhet av detta från sin fsk och hur det blev där då? Tänker främst på själva "tävlandet".... Men det kanske är en icke-fråga? :)

Svar på tråden Infört belöningssystem a la guldstjärnor...