• Svar på tråden Svenska studenter tvingas flytta för att ge plats åt ensamkommande i Ockelbo
  • humlan1987

    Får det inte plats med alla där då? Går det att dela på huset är det ju bra. Men att slänga ut de som redan bor där...? Hmm...(har inte läst artikeln än)

  • pidda
    humlan1987 skrev 2014-02-02 12:50:57 följande:
    Får det inte plats med alla där då? Går det att dela på huset är det ju bra. Men att slänga ut de som redan bor där...? Hmm...(har inte läst artikeln än)
    Nä, det verkar inte som om alla får plats, känner förvisso inte till Kaplansgården men det verkar inte vara en stor gård. Jag tycker det var tråkigt för studenterna som verkar trivas och har en god gemenskap.
  • Tesselajnen

    Frågan är också vilken sorts kontrakt studenterna har på sitt boende, har de ett korttidskontrakt som kan sägas upp när som helst så är det ju ingen överraskning att de kan komma att åka ut om boendeformen lämpar sig bättre för något annat.

  • pidda
    Tesselajnen skrev 2014-02-02 12:59:22 följande:
    Frågan är också vilken sorts kontrakt studenterna har på sitt boende, har de ett korttidskontrakt som kan sägas upp när som helst så är det ju ingen överraskning att de kan komma att åka ut om boendeformen lämpar sig bättre för något annat.
    Jag har läst nåra år på universitet och bott i studentkorridor men har aldrig hört talas om att man kastat ut studenter för att andra ska ha bostaden, så jag tyckte det var väldigt överraskande. På studentkorridor fick jag många nya vänner som jag annars inte skulle träffats, det hör liksom till hela studentlivet, får de flytta till lägenheter så missar de ju hela denna roliga sociala biten.
  • MadHatter

    Tydligen har huset inte varit lönsamt som studentboende då bostadsbolaget har haft svårt att hyra ut rummen.

    Bostadsbolaget har därför valt att hyra ut lokalerna till kommunen istället då det är en mer lönsam affär som jag förstår. De 6 personer som bor där nu kommer få andra lägenheter istället.

    Tråkigt för de 6 studenterna om de trivs där de bor men ingen jättestor grej tycker jag.

    Det är ju svårt för bostadsbolagen på mindre orter med lägenheter som står tomma så jag förstår att de som företag måste tänka ekonomiskt, och det är ju ingen som blir bostadslös eller så.

  • pidda
    MadHatter skrev 2014-02-02 13:29:28 följande:
    Tydligen har huset inte varit lönsamt som studentboende då bostadsbolaget har haft svårt att hyra ut rummen.
    Bostadsbolaget har därför valt att hyra ut lokalerna till kommunen istället då det är en mer lönsam affär som jag förstår. De 6 personer som bor där nu kommer få andra lägenheter istället.
    Tråkigt för de 6 studenterna om de trivs där de bor men ingen jättestor grej tycker jag.
    Det är ju svårt för bostadsbolagen på mindre orter med lägenheter som står tomma så jag förstår att de som företag måste tänka ekonomiskt, och det är ju ingen som blir bostadslös eller så.
    Aha, tack, då förstår jag bättre, flyktingmottagandet ger ju en garanterad inkomst så det är klart att bostadsbolaget väljer det istället.
  • pidda
    The Fugly skrev 2014-02-02 13:40:19 följande:
    www.interasistmen.se/dumheter/sd-forsoker-vin.../

    Här finns några kommentarer från ett par av de boende.
    Att studenterna inte vill vara förknippade med SD är förståeligt men detta fallet illustrerar något mycket större än det:

    Studenter har så länge jag kan minnas haft svårt att få tag på bostäder, bostadsbolagen är vinstdrivande varför de såklart väljer flyktingboende framför studenter eftersom staten betalar hyrorna och det finns ingen stabilare inkomst.

    Svenska studenter får därigenom mycket svårare att få tag på bostäder eftersom de nu även måste konkurrera med statligt finansierade flyktingboende.

    Vad detta får för samhälleliga effekter i framtiden, kan man bara spekulera:
    * färre högutbildade svenskar pga de tvingas hoppa av sina studier pga hemlöshet
    * sämre studieresultat pga många studenter tvingas bo i små lägenheter vilket inte ger någon studiero
    * sämre studieresultat leder till att studierna blir förlängda och CSN-studiemedeln tar slut - tvingas hoppa av
    * Sveriges konkurrenskraft försvagas eftersom vi saknar högutbildade människor som kan jobba på Ericsson, AstraZeneca osv
  • The Fugly
    pidda skrev 2014-02-02 14:13:56 följande:
    Att studenterna inte vill vara förknippade med SD är förståeligt men detta fallet illustrerar något mycket större än det:

    Studenter har så länge jag kan minnas haft svårt att få tag på bostäder, bostadsbolagen är vinstdrivande varför de såklart väljer flyktingboende framför studenter eftersom staten betalar hyrorna och det finns ingen stabilare inkomst.

    Svenska studenter får därigenom mycket svårare att få tag på bostäder eftersom de nu även måste konkurrera med statligt finansierade flyktingboende.

    Vad detta får för samhälleliga effekter i framtiden, kan man bara spekulera:
    * färre högutbildade svenskar pga de tvingas hoppa av sina studier pga hemlöshet
    * sämre studieresultat pga många studenter tvingas bo i små lägenheter vilket inte ger någon studiero
    * sämre studieresultat leder till att studierna blir förlängda och CSN-studiemedeln tar slut - tvingas hoppa av
    * Sveriges konkurrenskraft försvagas eftersom vi saknar högutbildade människor som kan jobba på Ericsson, AstraZeneca osv
    Jag håller med om att bristen på studentläge heter är ett stort problem men det som tas upp i artikeln innebär tydligen inte att dessa studenter blir bostadslösa.

    Så, svaret på frågan i TS är att jag, liksom i vart fall två av studenterna i artikeln, inte tycker att det som hänt där är något att bli överdrivet upprörd över.
  • Givitupp

    Knepigt !
    Tycker det är fel, att dom får flytta ut.
    Fixar kommunen nya lgh för resp student och att hyran inte blir högre för dessa så har det löst sig bra.
    Kan så inte ske, undrar jag ifall allt har gått rätt till ?
    Undra hur kontrakten ser ut på deras boende ?

    Obestämd

Svar på tråden Svenska studenter tvingas flytta för att ge plats åt ensamkommande i Ockelbo