• Anonym (X)

Försöker få in min dementa mamma på låst avd.

Du anmäler till överförmyndaren att du anser att din mamma behöver en förvaltare, med hänsyn till att hon inte kan sköta sin ekonomi och väljer att boende som är farligt för henne och att hon inte vill ha hjälp.

Allra bäst vore du om du också kan ordna läkarintyg och socialutredning som bekräftar detta (även om jag förstår att det sistnämnda blir svårt med tanke på handläggaren)

• Anonym (X)

Vill bara betona att det behövs förvaltarskap om du ska kunna styra över din mammas huvud. Utan förvaltaskap kan du exempelvis inte få in din mamma på ett hem eler ansöka om personlig assistans om hon inte vill.

En god man kan bara agera med sin huvudmans samtycke eller om man med läkarintyg inte förstår vad saken gäller. Men din mamma verkar ganska driftig och som att hon förstår vad saken gäller, bara att hon pga sin sjukdom fattar felaktiga beslut.

• Anonym (X)
    Anonym (mamma till mamma) skrev 2014-02-07 19:20:59 följande:
    Någon riktig demensutredning vet jag inte om det är gjort, vi vet egentligen inte vad som har hänt när polisen hittade henne medvetslös på vardagsrumsgolvet under luciaveckan, polisen misstänker att hon har legat upp till tre dygn och hon andades knappt när de hittade henne. därför vet vi inte om det var en stroke el epileptisk anfall eftersom hon krampade oavbrutet. Men allting är ju alkoholrelaterad och det klart att skadorna på hjärnan blev värre men hennes demens måste ju ändå ha kommit smygande.

På tis ska vi ha möte med hemma hos henne. kommer ju att skämmas ihjäl måste städa där hela helgen. Ja att ta hem henne var ju ingen rationell tanke från min sida, bättre dag idag.

jag har fått så mycket tips nu , väntar bara på händelserapporter från polisen som ska komma i veckan.
    Nu vet jag på ett ungefär hur jag ska göra

Jag önskar er alla en trevlig helg och era rader har gett mig lite energi TACK
    Givetvis ska du inte städa eller på annat sätt försöka dölja hur hemskt hon har det, det förstår du väl själv ändå.
Svar på tråden Försöker få in min dementa mamma på låst avd.