• Anonym (Kaffedraken)

    Betala radiotjänst

    Hej!

    Kan radiotjänst på något sätt få reda på när man skaffat sig en TV och således borde ha börjat betala avgiften? Har de uppgifter från elektronikkedjor om när TV-apparater såldes och även från t.ex comhem, tele2 om personer abonnerar på kanalpaket?

    Jag ska anmäla tv-innehav på eget initiativ. Fick ett brev från dem för över ett halvår sen att jag skulle fylla i en blankett OM jag hade TV men den har blivit liggandes sedan dess, så jag tänkte ta tag i det nu. Tänkte om jag då ska anmäla tv-innehav f.r.o.m dagens datum eller om det är bäst för mig att ta reda på exakt när jag köpte tv:n och skaffade mitt abonnemang på ett kanalpaket?

    Help please :)

  • Svar på tråden Betala radiotjänst
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varje gång det säljs en tv så måste säljaren uppge personuppgifter till radiotjänst.

    Men de kommer inte straffa dig om du skriver dagens datum och börjar betala nu. Men om du vill betala i efterhand för den tiden du haft tv så kör på.

  • Anonym (Kaffedraken)
    In Sweden skrev 2014-02-08 15:25:39 följande:
    Varje gång det säljs en tv så måste säljaren uppge personuppgifter till radiotjänst.

    Men de kommer inte straffa dig om du skriver dagens datum och börjar betala nu. Men om du vill betala i efterhand för den tiden du haft tv så kör på.
    Ok, nja det gör jag helst inte ;) Tänkte dock om de kommer tycka att det är konstigt att jag anmäler tv-innehav nu när jag flyttade för över ett år sedan..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej du kan ta från dagens datum, dom blir glada att du anmäler själv och bryr sig inte mer. Inte alla leverantörer meddelar heller radiotjänst, bredbandsbolaget tex ger inga uppgifter vidare

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Okej) skrev 2014-02-08 15:39:17 följande:
    Nej du kan ta från dagens datum, dom blir glada att du anmäler själv och bryr sig inte mer. Inte alla leverantörer meddelar heller radiotjänst, bredbandsbolaget tex ger inga uppgifter vidare
    Om de säljer dig en digitalbox eller tv så måste de. Däremot inte om du bara hyr boxen, eller bara tecknar ett abonnemang. Konstigt, men sant.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Aha! På deras Facebooksida säger dom att dom inte lämnar ut till radiotjänst. Vi hade B-bolaget och bytte till comhem och fick då ett samtal på en gång :/ Var bara att göra rätt för sig men det gjorde vi fr.o.m. då de ringde och de sa inget annat.

    En gång ringde dom dock innan jul och sa "du får säkert en tv i julklapp så jag skickar en faktura så får du säga till om du inte fick en." Riktigt jäkla dålig stil. Alla får väl inte så dyra presenter. Nu hade jag en tv och betalade men borde tagit en fight när hon uttalade sig så.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Undrar när de ska börja trakassera mig... Kräver de på smartphones nu?


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (Kaffedraken)
    LunaLunatic skrev 2014-02-08 21:58:57 följande:
    Undrar när de ska börja trakassera mig... Kräver de på smartphones nu?
    Det känns som att de kräver för allt just nu, att det i princip är omöjligt att komma undan reglerna...

    Men borde jag ens självmant anmäla innehav eller vänta på att de hör av sig och då göra det? Då tänker jag kanske att frågan kan komma när jag skaffade tv:n. Hur skulle ni ha gjort?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (undrande) skrev 2014-02-08 22:36:36 följande:
    Det känns som att de kräver för allt just nu, att det i princip är omöjligt att komma undan reglerna...

    Men borde jag ens självmant anmäla innehav eller vänta på att de hör av sig och då göra det? Då tänker jag kanske att frågan kan komma när jag skaffade tv:n. Hur skulle ni ha gjort?
    Det beror på hur ärlig du vill vara, Om du vill anmäla själv eller vänta.

    Om de ringer/kommer så kan man bara säga att du fått den precis och de blir nöjda, aldrig hört annat. Deras provision blir nog inte större av fler månader.
Svar på tråden Betala radiotjänst