• Anonym (Vågar jag?)
    Äldre 8 Feb 16:21
    31206 visningar
    107 svar
    107
    31206

    Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?

    Hittat en lägenhet på första våningen i Malmö. Gillar planlösningen, och området verkar trevligt. Men jag är rädd för att bo på första våningen. Har alltid bott högst upp, eller högre upp än första våningen iallafall. Vill ha alarm, men vilket ska jag välja? Någon som vill vara snäll och tipsa mig? Lägenheten verkar även ligga nästan på markplan, men jag har än så länge bara sett bilder.

  • Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:35
    #4
    Anonym (Gg) skrev 2014-02-08 16:28:33 följande:
    Varför skulle man inte våga det? Tror du det står på fönstrena att det bor en ensam tjej kom och våldta mig?
    Du bor inte i Malmö märker jag...
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:36
    #5

    Ni som också bor på första våningen, var på ni på ett ungefär?

  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:40
    #9
    Nashico skrev 2014-02-08 16:37:17 följande:
    Menar du våning 0. 0.5 eller 1? Jag hade aldrig fixat att bo på nollan men bara man kommer upp en bit så tycker jag det är OK.
    Än så länge har jag bara sett bilder, men lägenheten verkar ligga nästan på bottenplan. Den har ingen uteplats, men balkong.
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:41
    #12
    Anonym (Milfhunter) skrev 2014-02-08 16:39:04 följande:
    Vad tänkte du på att det är hög brottstatistik, hög andel invandrare i vissa områden eller vad?
    Hög brottsstatistik tänkte jag på.
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:44
    #13
    Anonym (Gg) skrev 2014-02-08 16:40:35 följande:

    Ja men jag gör ju det
    Okej, då bor du kanske i ett lugnare område än de områden jag bott på. Där hade mina grannar på första våningen haft inbrott.
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:45
    #14
    sch32 skrev 2014-02-08 16:39:05 följande:
    Hm, vissa vågar det men jag skulle aldrig göra det om jag inte ägde en riktigt ilsken rottweiler.
    Har faktiskt kollat på hundannonser på blocket Drömmer. Men jag skulle aldrig kunna ha en ilsken hund..
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:52
    #22
    Nashico skrev 2014-02-08 16:48:17 följande:
    Om du känner så stor oro tycker jag du ska tacka nej. Jag tror inte att du kommer känna dig trygg vilket är ett nödvändigt ont om man ska trivas. =)
    Tack för omtanken...men jag kan inte tacka nej, behöver en lägenhet och de är svåra att få tag på här i Malmö. Bor hemma, och det är för trångbott.
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:54
    #23
    mr me skrev 2014-02-08 16:50:20 följande:
    Det beror väl på många faktorer. Dels risken för att utsättas för brott, men även t.ex insyn kan vara ganska otrevligt om det är en gata precis utanför. Tanken på att folk kan se rakt in i ens hem såhär mörka vinterkvällar när man har tänt inne och det är mörkt ute skulle jag inte vara bekväm med.

    Sedan skulle jag, där jag bor nu och med tanke på hur Sverige utvecklas, inte vilja bo på första våningen. Dels pga risken för inbrott eller rån, dels med tanke på en del skottlossningar som varit utanför och att det känns otryggt att bara ha en glasruta mellan sig och en beväpnad galning.

    Så jag bor ganska många våningar över marken och det känns betydligt bättre. Dessutom har man bättre utsikt och slipper se alla tråkigheter precis utanför... :)
    Skottlossning? Beväpnad galning? Nu blev jag ännu mer rädd. Rynkar på näsan Men tack ändå för ditt svar
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 16:59
    #27
    Nashico skrev 2014-02-08 16:56:49 följande:
    Bor i en tvåa i Göteborg med två barn. Jag och min man investerade i en dyr och bra bäddsoffa så jag förstår det där med att man nästan måste ta en lägenhet. DÅ är frågan hur du kan känna dig tryggare
    Larm och en stor hund kanske? haha

    Ja, det är trist att det finns så få lägenheter att man måste slå till när första dyker upp
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 17:03
    #30
    LinneaJosie skrev 2014-02-08 16:59:59 följande:
    Om du känner dig otrygg kanske det finns nån sorts säkerhetsanordning för fönstren?
    Menar du dubbla fönsterrutor? Alarm tänkte jag ha

    Vet inte om jag ska ta lån och köpa en lägenhet istället för att hyra. Då kan jag kanske mer välja och vraka.
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 17:16
    #36

    Området är inte ett av de värsta i Malmö. Men det händer saker i hela Malmö, i övriga Sverige också för den delen. Men jag har inte känt mig rädd när jag sovit över hos släktingar som bott/bor på första våningen. Tror mycket det handlar om att jag ska bo ensam också.

    Kontaktlarm och krosslarm? här lär jag mig nya grejer Glad

  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 17:23
    #37
    Rocket Mania skrev 2014-02-08 16:51:02 följande:
    Jag har bott ensam på NB i ett halvstruligt område. Jag kände mig faktiskt trygg där trots nattjobb.

    Det hände några gånger att fylltrattar knackade på fönstrena och precis innan jag flyttade fick en knarkarkäring psykos och trodde jag låst in hennes kompis så hon stod och bankade.

    Så på det stora hela tror jag faktiskt att området betyder mer än våningsplanet.
    NB?

    Jo, området gör ju mycket. Tack för du berättade.
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 17:29
    #40
    mr me skrev 2014-02-08 17:25:55 följande:
    Ett larm hjälper dig inte särskilt mycket om någon väl bestämt sig för att ge sig på dig. För att en brottsling ska bli avskräckt av ett larm så måste personen ha något slags grundläggande intelligens och rädsla för upptäckt.

    Kvinnan som blev våldtagen i Vårby Gård, som jag skrev om, blev våldtagen av en granne som bodde i området och han kunde givetvis ganska snabbt gripas av polisen. Ganska korkad sak att göra, kan man tycka, men det är just det som är bekymret i dagens Sverige. Det finns ett mycket stort antal kriminella som helt enkelt befinner sig långt ned på IQ-skalan och inte klarar av ett grundläggande konsekvenstänkande.

    Så det där larmet kommer förmodligen inte att hjälpa dig OM du blir utsatt, även om det kanske ger en viss känsla av trygghet medan du har det.
    Nu velar jag rejält här. Bor tyvärr trångbott just nu, och visst kan jag bo hemma ännu längre än vad jag redan har gjort. Vill ändå tacka för dina inlägg, även om de skrämmer mig.. Men jag vill ändå inte blunda för hur verkligheten ser ut
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 17:37
    #42
    mr me skrev 2014-02-08 17:34:11 följande:
    Kan du inte bara vänta tills du hittar en lägenhet som åtminstone inte är på bottenplan? Glad
    Jo, det kan jag iofs, men jag har redan väntat sedan 2011... Det är för svårt att hitta en lägenhet till ett vettigt pris i Malmö. Jag har vissa områden som jag utesluter helt. Sedan vill jag inte bo på tex. Dalaplan med alldeles för mycket trafik utanför fönstret, vill inte bo så centralt.

    Funderar på att flytta utanför Malmö och pendla istället. Jag får en lägre hyra då också.
  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 19:40
    #55

    Har beslutat mig för att iallafall gå på visningen, jag kan alltid tacka nej. Men jag som annars inte brukar vara velig..
    Hittade flera andra lägenheter jag gillade, men ja, flera andra gillade också dem. Nu lutar det åt att flytta ifrån Malmö.

  • Anonym (Vågar jag?) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 23:12
    #70
    Anonym (Farligt?) skrev 2014-02-08 22:45:20 följande:
    VIlka områden i Malmö är allra bäst, och hur farligt är det att vistas/bo där? Finns det något område i innerstan som är bra? 
    Några av de bättre områdena:

    Västra Hamnen
    Limhamn
    Fridhem
    Davidshall
    Mellanheden
    Lugnet
    Dammfri
    Ribersborg

    Andra helt okej områden:

    Kirseberg
    Segevång
    Lorensborg
    Lindeborg
    Kulladal
    Gröndal

    Bara ett urval


Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?