• Anonym (Värk)
    Äldre 10 Feb 22:11
    3268 visningar
    3 svar
    3
    3268

    Vad händer i kroppen när man suttit för mycket?

    Har varit väldigt orörlig sista 2 2 1/2 månaderna är väl inte jätteaktiv med typ träning i vanliga fall men har ett jobb som innebär att man sällan sitter. Har varit sjukskriven sen slutet på november och har mest suttit hemmai soffan och läst/tittat på Tv mm. Mitt problem är att jag till och från får ont i vänster ländrygg, och ibland ner på baksida lår och ner i ljumsken. Dagligen har jag ont typ i blygdbenet på vänster suda när jag sitter. Ibland könns det som att jag sitter på en knöl. Värken är inte på något vis huggande eller så utan mer konstant och molande, vad kan det vara? Nån som har tips på hur det kan gå över? Stretch? Tträning? Eller har det kanske inte med att jag suttit mycket att göra alls?

  • Svar på tråden Vad händer i kroppen när man suttit för mycket?
  • Äldre 10 Feb 22:21
    #1

    Det är klart att ont i ländrygg och lite överallt kan man få rätt lätt, särskilt om man sitter still eller ligger i sängen mycket t ex. Bästa tipset brukar vara att gå till en sjukgymnast som kan kolla lite. Är det muskler/leder som spökar brukar de kunna se det. För lite större problem kanske naprapat är bättre.

  • Anonym (Värk) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 22:25
    #2
    aurora1827 skrev 2014-02-10 22:21:10 följande:
    Det är klart att ont i ländrygg och lite överallt kan man få rätt lätt, särskilt om man sitter still eller ligger i sängen mycket t ex. Bästa tipset brukar vara att gå till en sjukgymnast som kan kolla lite. Är det muskler/leder som spökar brukar de kunna se det. För lite större problem kanske naprapat är bättre.

    Men det där med att det gör ont i blygdbenet då?
  • Anonym (haft ryggon­t)
    Äldre 10 Feb 22:40
    #3

    Nu kommer jag låta som värsta domedagsprofeten . men du får ta det jag radar upp med en nypa salt. Och läsa ordet kan med fetstil...
    När du sitter ner (längre än 45 minuter) så pressas din kotpelare, alltså kotorna i ryggraden, ihop lite. De diskar av brosk som ligger mellan kotorna pressar ihop lite mellan kotorna. Därför är det viktigt att resa sig med jämna mellanrum och sträcka på sig och röra sig för att dra isär kotorna igen, med mjuka rörelser. Minst 10 minuter per timme. Annars kan man lätt dra på sig förslitningsskador i ryggen, t.ex. om man reser sig häftigt efter att ha suttit still länge. Eftersom ländryggen är längst ner i kotpelaren påverkas kotorna och diskarna där mest. Det kan också uppstå tryck på nerver som utgår från de nedre delarna av ryggraden. T.ex. ichiasnerven. Det kan vara det du känner av i baksida lår.

    I övrigt får man dålig cirkulation av att vara stillasittande så mycket. Det kan ge upphov till en rad olika problem så som dåligt dränage av lymfvätska som ger svullnad/ödem i benen och fötter, åderbråck etc etc. Även tarmarnas rörelser kan påverkas negativt om man är stillasittande mycket vilket kan ge tarmproblem, matsmältningsproblem och underlivsproblem.

    Gå till en sjukgymnast för att få en ordentlig genomgång av hur du ska bli bra och hur du ska kunna undvika att dra på dig mer sjukdom under din tid som sjukskriven.

    Lycka till!

Svar på tråden Vad händer i kroppen när man suttit för mycket?