Inlägg från: Lilla Fjun |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    När går "lilla tonåren" över?

    Min snart sexåring säger konsekvent nej till allt jag ber honom om. Han är arg och grinig nästan hela tiden, retar sin lillebror så fort han får tillfälle, har börjat svära, slår till mig och kallar mig dumskalle när han blir arg osv. Han är i grund och botten en jättesnäll och klok liten kille som ofta kan tänka steget längre och räkna ut konsekvenser. Han vet att det är absolut förbjudet att slå någon och att säga fula ord mot någon. Jag säger nej, stopp, sluta, jag blir ledsen när du gör så, han får inte låna min iPad då vilket gör honom ännu argare. Hur möter man barn i "lilla tonåren" på bästa sätt. Jag kommer aldrig att acceptera att han slåss och skriker fula ord men hur får jag honom att sluta. Allt jag gör gör ju honom bara ännu argare och vresigare. Tips?

  • Svar på tråden När går "lilla tonåren" över?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kan ta mycket, bortse från vissa saker och välja mina strider men när det handlar om att slåss så är det absolut totalförbudet. Frågan är bara hur man får honom att sluta när han vevar om och om igen. Att fysiskt lyfta bort honom från situationen funkar ju men sedan vägrar han ju att säga förlåt....

Svar på tråden När går "lilla tonåren" över?