• Anonym (ledsen och arg)

min vän är arg för aborten

Jag gjorde abort för en tid sedan, något jag och min pojkvän beslutade oss över tillsammans. Inget lätt beslut men känns rätt.
    En av mina äldsta vänner försöker sedan en tid få barn och har inte lyckats vilket hon varit ledsen över (hon oroade sig iofs redan från dag ett..)
    Jag tänkte först inte berätta för henne pga hennes siuation men bestämde mig sedan för att jag ville berätta, dels för att jag mått dåligt samt att jag vill att vi ska kunna prata med varandra kring sånt som känns jobbigt. Jag sa att jag förstår att hon inte vill prata med mig om aborten men att jag inte vill undanhålla något från henne. Hon sa att det var ok.
    Efter detta hörde hon inte av sig. Jag skickade sms och undrade hur hon mådde och om hon inte hört av sig till mig pga av det jag berättat. Hon skrev att hon inte ville ha kontakt med mig på ett tag eftersom hon inte vill ha kontakt med någon som får henne att må dåligt då hon och killen har det svårt eftersom de inte kan få barn (de går igenom en utredning)
    Ska jag behöva acceptera det? Gjorde jag fel som berättade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-15 11:14
    Tack för alla tankar och svar. Skrev inlägget i all hast och känner att jag vill tillägga att jag från första början hade bestämt mig för att INTE berätta för henne. Hon ringde varje dag men jag låtsades att allt var frid och fröjd. Men min abort ledde till komplikationer och veckan efter var jag på akuten tre gånger. Sedan skulle jag träffa henne och två andra vänner och kände helt enkelt att jag inte skulle orka låtsas mer. Samt ge henne valet att avstå. Kanske inte helt genomtänkt men jag likväl som henne var i kris. Mycket riktigt så valde hon att avstå från att ses vilket jag hade full förståelse för. Men att sedan välja bort mig helt och hållet tycker jag känns tråkigt. Nåväl trots att vissa tycker att jag är en egoist utan social kompetens så känner jag att jag gjorde rätt just då. Varken hon eller jag ser varandra som en bra vän så vi får nog tråkigt nog avsluta. Tack för alla era svar!

• Svar på tråden min vän är arg för aborten
  • Anonym (ac)
    TS. Det kommer fram lite mer saker efter hand här. Hon har alltid haft något att må dåligt över och du har varit sjuk. Kanske är hon inte en så bra för dig oavsett barnlöshet eller inte. Du har antagligen en bra anledning till att du har gjort abort, men hon ser det inte för att hon är inne i sin barnlöshetssorg. Ni kanske mår bäst båda två genom att ta en paus ifrån varandra ett tag? Självklart är det sorgligt att bli av med vänner, men ibland blir det bäst så.
  • lykantrophona

TS har egentligen inte gjort något fel men å andra sidan har inte TS vän gjort något direkt fel heller - hon rår nog inte för sina känslor. Och vill hon vara ifred så är det inget TS eller någon annan kan göra något åt. Shit happens.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (ledsen och arg) skrev 2014-02-14 13:37:46 följande:
    ... Gjorde jag fel som berättade?
    Ja!
  • Anonym (X)
    Selfish Geene skrev 2014-02-14 13:47:00 följande:
    Ditt beslut påverkar inte hennes liv, du har inte utsatt henne för någonting och behöver inte ta ansvar för hennes reaktion.

Däremot har hon ju rätt till sina känslor så man kan inte direkt säga att hon inte "får" vara arg på dig (oavsett orsak)
    Men hennes känslor inför din abort är inte ditt problem
  • Anonym (U)
    Jag gjorde abort för en tid sedan, något jag och min pojkvän beslutade oss över tillsammans. Inget lätt beslut men känns rätt. En av mina äldsta vänner försöker sedan en tid få barn och har inte lyckats vilket hon varit ledsen över (hon oroade sig iofs redan från dag ett..) Jag tänkte först inte berätta för henne pga hennes siuation men bestämde mig sedan för att jag ville berätta, dels för att jag mått dåligt samt att jag vill att vi ska kunna prata med varandra kring sånt som känns jobbigt. Jag sa att jag förstår att hon inte vill prata med mig om aborten men att jag inte vill undanhålla något från henne. Hon sa att det var ok. Efter detta hörde hon inte av sig. Jag skickade sms och undrade hur hon mådde och om hon inte hört av sig till mig pga av det jag berättat. Hon skrev att hon inte ville ha kontakt med mig på ett tag eftersom hon inte vill ha kontakt med någon som får henne att må dåligt då hon och killen har det svårt eftersom de inte kan få barn (de går igenom en utredning) Ska jag behöva acceptera det? Gjorde jag fel som berättade?

Ja. Du gjorde fel. Du har valt att göra abort och valt att berätta för henne. Hon har inte valt att inte kunna få barn och hon har inte valt att må dåligt. Har du inga andra vänner som du kunde prata med utan att de mår dåligt?
  • Anonym (X)
    Lazymom skrev 2014-02-14 14:30:17 följande:
    Hur dum får man vara? Och egoistisk?

Varför skyddar ni er inte?

Hur kan du tro att du gör din barnlösa vän en tjänst genom att berätta en sån sak med argumentet "att du inte vill undanhålla något för henne"? Du hade ju faktiskt det redan på känn hur hon skulle reagera men valde att berätta ändå för att du själv inte klarar av att axla ditt "rätta" beslut, som om hon skulle ha lättare för att hantera det i den situation hon befinner sig.

Tycker din kompis har hanterat det hela på ett ypperligt vis, hon har varit ärlig med sina känslor runt dig och fasat ut dig ur sitt liv för att slippa må dåligt. Du ska vara glad för att du fått en förklaring av henne, och att du ens frågar här om "du ska behöva acceptera det", att hon beslutar vilka människor hon vill ha i sitt liv, det är ju så man mår illa. Du har liksom ingen rättighet till hennes liv. Se detta som en lärdom i social kompetens.
    Riktiga vänner ska man kunna berätta allt för.

Jag stöttade ex en vän genom att hon valde bort sin pappa när min egen nyss hade dött och det här med pappor väckte känslor i mig.
  • Anonym (trist)

Är en kompisen en riktig kompis så kan den skilja på egna och kompisars problem. Jag har förlorat ett barn i vecka 22. Inte går jag runt och blir arg på vänner som får barn eller gör abort även om det känns jobbigt ibland. Vad som hänt i mitt liv är inte styrt och påverkat av vad som sker i deras liv. Känns något jobbigt att prata om säger jag det, inte slutar umgås med vännen. Tycker ts gjorde rätt i att förvänta sig att kunna prata med sin vän.

• mammalovis

Jag kan inte se att du gjorde fel som berättade, då det inte vore kul att få veta på omvägar heller. Jag anser heller inte att din vän gör fel. Visst hon valde att ligga lågt och inte ta kontakt, men när du skrev och frågade så fick du ett ärligt svar om att hon behövde ta en paus och INTE HA KONTAKT på ETT TAG. Antagligen ligger hon lågt med alla som påminner henne om sina problem med barnlöshet och ev andra saker. Det är att ta ansvar för sitt eget mående, vilket ligger på hennes eget ansvar i första hand.

Om du är en god vän accepterar du hennes svar och skriver tillbaks att du accepterar hennes ställningstagande och att du hoppas på att allt kommer att lösa sig till det bästa och att du finns kvar som en vän och att om hon behöver ditt stöd, så är hon välkommen att höra av sig. Då visar du att er vänskap är stark och står emot motgångar.

Jag har en väninna sedan gymnasiet (20 år sedan) och hon "försvinner" i perioder när hon är deprimerad för hon orkar inte med mer än sig själv och möjligen sin familj. Vår vänskap försvinner inte p g a det, likaväl som om någon behövt lägga all tid på studier och försvunnit ett tag hade det också varit okej. Riktiga vänner finns även om man inte hörs på några månader.

Så tänk igenom vilka vänner du vill ha och vilken vän du vill vara ... Förhoppningsvis är hon inte den enda vän du har, utan du kan prata med andra vänner ett tag eller få en kuratorskontakt om du behöver bearbeta aborten mer professionellt.

• UniqueSnowflake
    Jag gjorde abort för en tid sedan, något jag och min pojkvän beslutade oss över tillsammans. Inget lätt beslut men känns rätt.
    En av mina äldsta vänner försöker sedan en tid få barn och har inte lyckats vilket hon varit ledsen över (hon oroade sig iofs redan från dag ett..)
    Jag tänkte först inte berätta för henne pga hennes siuation men bestämde mig sedan för att jag ville berätta, dels för att jag mått dåligt samt att jag vill att vi ska kunna prata med varandra kring sånt som känns jobbigt. Jag sa att jag förstår att hon inte vill prata med mig om aborten men att jag inte vill undanhålla något från henne. Hon sa att det var ok.
    Efter detta hörde hon inte av sig. Jag skickade sms och undrade hur hon mådde och om hon inte hört av sig till mig pga av det jag berättat. Hon skrev att hon inte ville ha kontakt med mig på ett tag eftersom hon inte vill ha kontakt med någon som får henne att må dåligt då hon och killen har det svårt eftersom de inte kan få barn (de går igenom en utredning)
    Ska jag behöva acceptera det? Gjorde jag fel som berättade?
    Låt henne vara. Hon behöver utrymme.
    Kan förstå att hon mådde dåligt av att höra det.

Okej?
    ~thorn in your side~
  • Anonym (Ylva)

Vore jag dig TS hade JAG inte pratat med henne igen! Vad är det för vän. Är det bara hennes problem som räknas. Ska du finnas där som ett stöd men får bara komma med egna problem om de passar henne. Jag hade blivit jätte sårad och arg. Min man och jag har i två års tid gjort flera misslyckade ivf försök. Innebär det att jag skulle bli sur om ngn av mina vänner kom och tyckte servar jobbigt med en abort, nej verkligen inte! Det är absolut inte du som är den själviska i det här.

Svar på tråden min vän är arg för aborten