• Aniiee

Ät MAT istället!

Sluta trycka i er en massa vitamineralomegapreparat. Ät MAT istället! Eller är ni så korkade att ni inte kan tillgodose era näringsbehov utan en massa preparat?!?!?

Ok, lugn i stormen, nu. Jag menar inte så himmla allvar. Men min allvarliga fråga är: VARFÖR äter folk en massa DittVal, Mulitvitamin, Omega-femtielva och sånt? För att läkaren säger det? För att "man ska"? Why? I don't get it...

Och en fråga till: Hur mycket av hälsoeffekterna är placebo, egentligen. Skulle ett sockerpiller funka lika bra?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Ät MAT istället!
  • Som snö
    Aniiee skrev 2014-02-17 16:56:21 följande:
    Vi får väl höra med NASA om de har något på gång.....
    Hoppas!!

Slippa bju ungarna på överkokta makaroner och bränd bacon...
  • Severus
    Aniiee skrev 2014-02-17 17:02:13 följande:
    Måste man så måste man. Det var ju inte riktigt det jag menade med min TS. De jag var ute efter var ju de som tar en multivitamin eller något "för att", fast de lätt skulle kunnafå i sig (och en del redan får i sig) till exempel det där C-vitaminet genom kosten.

Ok. Äter bra i övrigt. Det räcker rätt långt:)
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Chocoholica
    Bayliner skrev 2014-02-17 04:07:11 följande:
    Men Aniiee... du är ju kocka! Respekt Skål
    Glöm inte författare. Aniiee du kanske skulle skriva en kokbok? Skrattande
    I'd give up chocolate but I'm no quitter
  • Lady Paraplyh
    Eisa skrev 2014-02-17 18:02:06 följande:
    Följande människor väljer tillskott:1. Folk som tycker det är en enkel väg att få i sig vitaminer o dylikt utan att behöva hacka sallad/göra allsidig mat. Dvs lata människor.2. Folk som hört att vitaminer skyddar mot cancer.3. Folk som har en konstaterad brist på något ämne.4. Folk som tror: ju mer vitaminer desto bättre.

Vilken kategori hamnar veganerna i tycker du?
  • Lattjo

Jag tar multivitamin, B12, järn, kalcium och folsyra dagligen eftersom min läkare ordinerar det. Jag har gjort en gbp och kan äta så små mängder mat att jag inte skulle få i mig allt annars. Vilket märktes när jag slutade för jag inte orkade bry ig och åkte på en sjuhelsikes folsyrebrist. Så nu är jag nogrann med alla tabletter ;)

• sch32

Jag äter B-vitamin och vitaminer för hår och naglar, inte för att må bra utan jag vill ha längre hår.

• Aniiee
    Chocoholica skrev 2014-02-17 22:07:08 följande:
    Glöm inte författare. Aniiee du kanske skulle skriva en kokbok? Skrattande
    =) Eh...... *teaterviskar* jag håller på =P
  • HerrNilsson

De flesta dagarna får jag i mig minst 500g frukt och grönsaker, oftast fullkornsprodukter och jag äter fisk i snitt en gång i veckan (oftast odlad lax, shame on me)
    Jag kompletterar med omega 3 tabletter, D-vitamin, liponsyra och multivitamin. Anledningen är att jag inte tror att den moderna matproduktionen ger tillräckligt med vitaminer och att jag har inte lust att äta sardiner, ansjovis eller makrill särskilt ofta.

• Vandelay

Det är meningslöst att trycka i sig massa vitaminer i pillerform om man inte vet hur det fungerar. För att äta D-vitamin måste man äta A-vitamin som tar upp d-vitaminet, annars passerar det bara rakt igenom. A-vitamin i sin tur tas upp av fettet man äter, så går man på en fettfri diet är det helt meningslöst att äta något av dem. Magnesium tas upp av kalcium vilket i sin tur blockerar fettupptagningen till viss del. Det här gäller i princip allt, så folk lurar sig själva att tro att det är bra att äta tillskott av alla de slag om de inte fattar hur kroppen funkar. 

Vandelay Industries. Import, export, architecture and latex. These pretzels.... are making me THIRSTY!
  • VictoriaJ02
    Vandelay skrev 2014-02-20 09:55:43 följande:
    Det är meningslöst att trycka i sig massa vitaminer i pillerform om man inte vet hur det fungerar. För att äta D-vitamin måste man äta A-vitamin som tar upp d-vitaminet, annars passerar det bara rakt igenom. A-vitamin i sin tur tas upp av fettet man äter, så går man på en fettfri diet är det helt meningslöst att äta något av dem. Magnesium tas upp av kalcium vilket i sin tur blockerar fettupptagningen till viss del. Det här gäller i princip allt, så folk lurar sig själva att tro att det är bra att äta tillskott av alla de slag om de inte fattar hur kroppen funkar. 
    Intressant. Du verkar ha en del kunskaper om det där. Folk verkar i allmänhet tro att det bara är att stoppa i sig några random vitamintabletter så får de det de behöver.
  • Gomez
    petersson skrev 2014-02-18 05:14:49 följande:
    vitaminer orsakar cancer
    Du är min ros från Cartagena
  • Vandelay
    VictoriaJ02 skrev 2014-02-20 11:00:46 följande:
    Intressant. Du verkar ha en del kunskaper om det där. Folk verkar i allmänhet tro att det bara är att stoppa i sig några random vitamintabletter så får de det de behöver.
    Jaa, jag personligen tycker det är helt otroligt hur mycket konstigt folk äter utan att ha en aning om vad det är eller hur det påverkar kroppen. Bara en sån sak som falukorv innehåller massvis med skit som folk inte tänker på.
    Vandelay Industries. Import, export, architecture and latex. These pretzels.... are making me THIRSTY!
Svar på tråden Ät MAT istället!