• OF

Kan en feminist ha string?

Jag kan förstå varför frågan ställs för stringtrosor är ett mer sexuellt laddat plagg än "mormor's trosor" gennerellt. String är den dominerande modellen i t ex porfilmer och jag har sett påståenden att den har sitt ursprung där i ockxå. 

Intrycket jag har fått av feminismen är det är fel av kvinnan att klä sig på ett sätt för att visuellt atrahera män för att då gör hon sig till ett objekt när hon är sexig. Där med skulle det kunna vara fel av en femenist att ha string.

• OF
    lykantrophona skrev 2014-02-19 12:05:51 följande:
    Det är inte fel av en feminist att klä sig sexigt. Det som är fel är att samhället förväntar sig att alla kvinnor ska klä sig för andras skull (istället för sin egen), att det finns en press i att vara sexig.

Men string är väl knappast ens inne numera?

Möjligtvis kan radikalfeminister tycka både det ena och det andra och lägga sig i andras liv, men radikalfeminister är inte alla feminister. För det finns särartsfeminister, queerfeminister, sexliberala feminister osv. Feminister som vill att sexköp ska vara lagligt, feminister som kollar på porr, feminister som GÖR porr, feminister som är butch, feminister som är femme...

Jag är vansinnigt trött på stereotypen att feminister inte kan vara snygga, ha kinky sex eller låta folk göra sina egna val.

Om en tjej väljer att klä sig sexigt för sin egen skull så blir ändå den feministiska anklagelsen mot henne att hon gör det för att hon stöpt i en form av det patriarkala förtycket och att hon kan inte gjort detta val själv.

Det är alla dessa avarter av feminism som gör att jag numera svarar nej på frågan om jag är feminist. Jag är för ett jämställt samhälle med samma möjligheter och rättigheter utifrån individens förutsättningar. Jag tycker att var och en ska ha rätt att leva sina liv på de sätt de själva väljer så länge man inte skadar andra fysiskt eller med förtryck.

Svar på tråden Kan en feminist ha string?