mr me skrev 2014-02-19 13:05:40 följande:
Är det verkligen en stereotyp och är det inte snarare du som har en naiv uppfattning om vad feminism i praktiken är? Det du skriver är att feminister i princip kan vara vad som helst och att en feminist kan tycka vad som helst.
Vad definierar då en feminist? Det verkar som att jag också skulle kunna kalla mig feminist, trots att jag regelbundet brukar överösas med glåpord från trångsynta feminister här på forumet.
Jag skulle vilja hävda att en feminist är någon som lagt märke till orättvisor mellan könen och som ändra på det. Alla feminister följer inte samma teorier, har inte samma syn på vad som orsakar dessa orättvisor eller hur man ska handskas med det. Men om man är villig att kämpa för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män så är man feminist. Vissa feminister fokuserar bara på kvinnors rättigheter, andra feminister på alla kön.
Du ska bara veta hur mycket kritik radikalfeminister får från t ex liberalfeminister - det är många frågor som är kontroversiella.
Själv är jag framför allt en sexpositiv feminist. För mig är det viktigt att kvinnor ska få rätten att styra sin egen sexualitet - dvs, ligga runt om man vill det, vara oskuld livet igenom om man vill det. För det har länge varit så att män har haft större sexuell frihet än kvinnor, och man har använt kvinnors sexualitet för att förolämpa dem ("slampa", "hora", etc).
Sen är det viktigt med sådant som lika lön för lika arbete, delat ansvar i hemmet, antidiskrimineringslagar etc. Men alla kan inte göra allt, så jag fokuserar helst på sexualpolitiken.
Jag är feminist, och ibland får jag höra glåpord från andra feminister. Vi kan ju fortfarande ha olika åsikter - t ex i fråga om sexköpslagen.
OF skrev 2014-02-19 13:01:52 följande:
Om en tjej väljer att klä sig sexigt för sin egen skull så blir ändå den feministiska anklagelsen mot henne att hon gör det för att hon stöpt i en form av det patriarkala förtycket och att hon kan inte gjort detta val själv.
Det är alla dessa avarter av feminism som gör att jag numera svarar nej på frågan om jag är feminist. Jag är för ett jämställt samhälle med samma möjligheter och rättigheter utifrån individens förutsättningar. Jag tycker att var och en ska ha rätt att leva sina liv på de sätt de själva väljer så länge man inte skadar andra fysiskt eller med förtryck.
Ja, vissa feminister tycker som du skriver i första stycket. Vissa tycker inte så. Jag är medveten t ex om att många saker jag gör, gör jag pga kulturen och vilka förväntningar som ställs på mig som kvinna. T ex att jag rakar mig under armarna, eller sminkar mig. Jag kan tycka att ingen kvinna borde känna sig tvungen att göra det, jag kommer alltid att stå upp för kvinnors rätt att välja själva utan att bli förolämpade för att lite hår syns på tv-skärmen... Men det innebär ju inte att jag själv måste sluta raka mig, jag är van vid det, jag trivs med det.
Problemet med många former av diskriminering/förtryck är att man kanske inte alltid är själv medveten om vad man gör. När jag ser en person, så kommer min hjärna göra en massa antagelser. Det jag kan göra är att försöka bli medveten om det och ifrågasätta mina antagelser. Är verkligen tonårstjejer sämre på teknik än killarna, eller bör jag se vad individen går för? Är verkligen alla medelålders män snuskgubbar, eller ska jag inte vara så dömande? Sen när man påtalar att någon annan just tänkt en fördomsfull tanke eller gjort ett val baserat på undermedvetna antagelser, så blir folk sura på en. "Jag är inte rasist! Jag är inte sexist!". Men ibland kan det vara svårt att undvika att trampa i klaveret när vi har sådana attityder runt omkring oss och vi blir påverkade.