lykantrophona skrev 2014-02-19 16:27:45 följande:
Jag skulle vilja hävda att en feminist är någon som lagt märke till orättvisor mellan könen och som ändra på det. Alla feminister följer inte samma teorier, har inte samma syn på vad som orsakar dessa orättvisor eller hur man ska handskas med det. Men om man är villig att kämpa för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män så är man feminist. Vissa feminister fokuserar bara på kvinnors rättigheter, andra feminister på alla kön.
Du ska bara veta hur mycket kritik radikalfeminister får från t ex liberalfeminister - det är många frågor som är kontroversiella.
Själv är jag framför allt en sexpositiv feminist. För mig är det viktigt att kvinnor ska få rätten att styra sin egen sexualitet - dvs, ligga runt om man vill det, vara oskuld livet igenom om man vill det. För det har länge varit så att män har haft större sexuell frihet än kvinnor, och man har använt kvinnors sexualitet för att förolämpa dem ("slampa", "hora", etc).
Sen är det viktigt med sådant som lika lön för lika arbete, delat ansvar i hemmet, antidiskrimineringslagar etc. Men alla kan inte göra allt, så jag fokuserar helst på sexualpolitiken.
Jag är feminist, och ibland får jag höra glåpord från andra feminister. Vi kan ju fortfarande ha olika åsikter - t ex i fråga om sexköpslagen.
Mycket av det du skriver är inte sant.
Feminism har ingenting med kvinnors rättigheter att göra och feminismen som rörelse och ideologi är snarare ett av de stora hoten mot dessa. Om man är kvinna och värderar sitt eget liv och frihet så gör man klokt i att närmast vara militant motståndare till feminism.
Förövrigt är den enda "strukturella diskrimineringen" av något kön som förekommer i samhället den som regelmässigt drabbar män.
Apropå feminism, titta på en sådan här tråd t.ex:
www.familjeliv.se/Forum-26-175/m72551784.html
Det är aldrig någon feminist som yttrar sig i sådana trådar. Ni sitter som små lydiga skolflickor och accepterar att en muslimsk man talar om mäns rätt att misshandla kvinnor och att en sådan man bjuds in för att föreläsa för muslimer i Sverige.
Hade Pingstkyrkan gjort samma sak hade det blivit krigsrubriker i media och du hade säkert stått på barrikaderna och haft åsikter när du känt stöd och ryggdunk från andra feminister. Men nu är det största möjliga tyssssssstnad.
Och vet du vad det beror på? Det kan du gå in och läsa om i den tråden eller i någon av de andra dussintals trådar där jag förklarat fenomenet.
Vad mig själv anbelangar så känner jag bara avsmak och illamående av feminister. Feminismen är sin egen antites. Ett gäng osäkra och hysteriska flickor utan ryggrad eller egen vilja som bara har åsikter som de blivit matade med att ha.