• Ella03

    Starta adoption

    Hej,
    Ska starta en adoption. Har ringt MIA och fick information om att starta med kommunen där jag bor och starta en utredning. ringde kommunen, Hägersten, och hänvisades till avdelningen familjerätten. Har hållit på med att ringa dem i 3 dagar under deras telefontid. Stått i telefonkö i timmar och till sist kopplades bort. 

    Är det någon som har adopterat inom Hägersten? Har hört att det spelar stor roll vilken kommun man söker adoptionstillstånd. Några erfarenheter? Vi är över 40 båda. 

  • Svar på tråden Starta adoption
  • Anonym (A-mamma)

    Är det internationell adoption? Eller av styvbarn?

    Skicka in blanketten "Ansökan om medgivande..". Ni kommer att bli kallade på ett informationsmöte och hänvisade till föräldrautbildning som ska genomföras innan utredningen startar. Står ni i kö till någon organisation? Om inte-ställ er i kö omedelbart!

  • Ella03

    Tack för tipset. Vi ska adoptera från Iran där min man kommer ursprungligen ifrån. När jag får medgivande så startar jag processen själv. 

  • Anonym (insatt)
    Ella03 skrev 2014-02-19 21:43:52 följande:
    Tack för tipset. Vi ska adoptera från Iran där min man kommer ursprungligen ifrån. När jag får medgivande så startar jag processen själv. 
    Men är du gift så kommer ju barnet att få två föräldrar = ni måste adoptera tillsammans ..... Hägersten är ingen kommun, det är en stadsdel i Stockholm. De har särskilda handläggare som arbetar med familjerätt (bla adoptioner) be att få tala med någon i deras reception som kan vidarebefordra ett meddelande att ni vill bli kontaktade!
  • Ella03

    Nu har jag (Vi) fått en tid hos familjerätten i telefonplan. Så det kommer igång nu. 
    Tack för tipsen.

Svar på tråden Starta adoption