• ANZ

    Föräldrautbildning på engelska?

    Hej alla!

    Vi har ett litet problem,,

    Jag och min fru vill gärna adoptera då vi inte kan få barn själva (vilket vi inte är ensamma om) Vi har haft ett första möte med socialtjänsten i vår kommun som håller i utredningen. Ett mycket bra och givande möte med positiva tongångar.

    Dock har vi ett stort problem,, min fru är inte från Sverige och hennes svenska är väldigt begränsad. Här kommer problemet med föräldrautbildningen. Vi började på en men vi insåg att det inte var möjligt med hennes nivå, det hade nog gått att tragla sig igenom om vi hade varit ensamma men vi ville inte förstöra för de andra i gruppen.

    Jag har kollat runt om det finns kurser på engelska men jag har inte hittat något. Så är det någon här som har hört talas om det, eller om det är andra som är intresserade av samma sak? Tyvärr börjar det brinna i knutarna för oss då vi båda precis fyllt 40 :( I just det här fallet är "money not an issue" så om vi måste betala för en hel kurs själva gör vi det, bara vi kan gå den. Min fru pluggar naturligtvis svenska men hinner nog inte upp i den nivå som behövs.

    Med hopp om svar.

  • Svar på tråden Föräldrautbildning på engelska?
  • arianne03

    Kan ni inte höra av er till de som höll i kursen ni hoppade av från? De måste väl veta vilka ni kan kontakta iallafall?

  • Anonym (insatt)

    Ställ krav på att få tolk. Det är en obligatorisk utbildning och som deltagare och i kontakten med svensk myndighet har man rätt till tolk! I Stockholm erbuds då och då föräldrautbildningen på engelska be er egen kommun kontakta Stockholm o ställ frågan om de har ngn kurs på gång. . Läroboken finns översatt till engelska! Kommunen är skyldig att anvisa lämplig utbildning. I "lämplig" ingår för mig att man skall kunna förstå vad som skrivs/sägs.

  • ANZ

    Hej och tack för svar!

    Enligt kommunen så är tolk inte än skyldighet då adoption inte är en rättighet. Dessutom vill vi som sagt inte förstöra för de andra i gruppen då allt tar mer än dubbelt så lång tid om tolk är inblandad.

    Anonym(insatt). har du möjligen någon koll på vilken stadsnämd i Stockholm som har haft utbildning på engelska? Och har du koll på vad boken heter på engelska?

    Vi är som sagt villiga att betala allt själva, men det kanske är krav på att det skall vara flera deltagare?
    Min kommun är så liten att de inte har utbildningar utan man åka till grannkommunen och där får man plats på nåder :(

  • Anonym (insatt)
    ANZ skrev 2014-02-25 03:59:11 följande:
    Hej och tack för svar!

    Enligt kommunen så är tolk inte än skyldighet då adoption inte är en rättighet. Dessutom vill vi som sagt inte förstöra för de andra i gruppen då allt tar mer än dubbelt så lång tid om tolk är inblandad.

    Anonym(insatt). har du möjligen någon koll på vilken stadsnämd i Stockholm som har haft utbildning på engelska? Och har du koll på vad boken heter på engelska?

    Vi är som sagt villiga att betala allt själva, men det kanske är krav på att det skall vara flera deltagare?
    Min kommun är så liten att de inte har utbildningar utan man åka till grannkommunen och där får man plats på nåder :(
    Stockholm har en central avdelning för internationell adoption. De ansvarar för all föräldrautbildning.
    Googla på "Resurscenter för adopterade och deras familjer"

    Den engelska läroboken hittar du här:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007-114-61
  • ANZ

    Tack så mycket Anonym (insatt)!

    Jag tog kontakt och de var mycket hjälpsamma, inga problem som helst att gå kursen hos dem! Nu hänger det bara på att min hemkommun godkänner upplägget. Just nu ser det mycket ljusare ut än bara för ett par dagar sen.

  • Eirini

    Hello Anz, 
    First of all apologies for writing in English. 
    We are also looking for adoption and we face same problem. 
    Did you manage to get an approval from your community?
    We are living in Gothenburg and I was wondering if it would be possible to take the course in Stockholm since I notice that they could have the course in English.
    Was it ok for your community to take the course in Stockholm? Is it possible to use the same certificate?
    We would really appreciate your support in case you got an answer from your community.
    Thank you in advance for your answer.
    Best regards,
    Eirini

Svar på tråden Föräldrautbildning på engelska?