• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • Vattenliljan

Japp, Puregon är som en penna som man sätter in en ampull i. Sen väljer man hur mycket man vill spruta in och ja så gör man varje dag. Tills ampullen är slut och man får byta. Verkar krångligt med vätskor och att blanda och hålla på. Är det någon som vet vad det är för skillnad på preparaten egentligen? Varför får vissa Menopur och andra Puregon?

• frucgsvensson

Nja inte riktigt attlangta01. Jag använder ju inte upp HELA. Preparatet heter så, menopur 1200IE. Jag antar att du har fått en hälften så lite än det jag har, men jag använder som sagt inte allt det jag blandar ihop. Använder ungefär två tredjedelar :)

Vattenlilja: vad jag har läst när jag googlat på skillnaderna (då vid IVF, vilket inte är samma för oss ju), så har puregon gett fler ägg men med "sämre" kvalité, och menopur har gett mindre ägg men bättre kvalité. Jag vet ju inte om detta stämmer men det är det jag själv kommit fram till när jag läst en massa forum osv. Sen innehåller de lite olika hormoner som jag förstår. Menopur innehåller hormonet LH, som vi med pco lider brist på.

Jag säger alltså inte att nån av dom är bättre, läkarna må ju bedöma vilket som är bäst för var och en :)

Här kan du läsa lite vad andra som gör ivf tycker om de olika.

www.familjeliv.se/forum/thread/38475128-hjalp-mig-kring-aggkvalite-puregon-vs-menopur

• Hearts76

Ingen som vet nåt om ovitrelle och gravtest EFTER de tio dagar som det står att den kan finnas kvar i kroppen? Aldrig har dagarna gått så långsamt...

• frucgsvensson

Vad jag läst omkring så är det väldigt olika. Vissa har fått falskt positivt 12 dagar efter osv, men de allra flesta får äkta plus efter de där 10 dagarna har gått. Alltså på 11 dagar efter.

• Hearts76
    frucgsvensson skrev 2014-10-16 20:47:47 följande:

Vad jag läst omkring så är det väldigt olika. Vissa har fått falskt positivt 12 dagar efter osv, men de allra flesta får äkta plus efter de där 10 dagarna har gått. Alltså på 11 dagar efter.

Usc jag vet :( Hoppas så innerligt. Tack för svar!
  • Hearts76

Tusen tack! Fortfarande pos nu på dag 13, med alla sorters tester :D Men tvivlets fula nuna finns kvar, bara att vänta ut helgen :)

Lycka till här inne med!

• Ripasso
    Vattenliljan skrev 2014-10-12 21:21:46 följande:

Japp, Puregon är som en penna som man sätter in en ampull i. Sen väljer man hur mycket man vill spruta in och ja så gör man varje dag. Tills ampullen är slut och man får byta. Verkar krångligt med vätskor och att blanda och hålla på. Är det någon som vet vad det är för skillnad på preparaten egentligen? Varför får vissa Menopur och andra Puregon?

Jag håller med frucgsvensson, det är inget krångel att blanda vätskorna. Jag har kört i 3 veckor nu med Menopure 1200 IE, är uppe i en dos på 225 per dag. Därmed blandat 3 ampuller, det tar max 5 min.

Sen vet jag inte skillnaden på preparaten, min dr skrev ut Menopure. Jag höll på i 3 veckor sist (för 20 år sen) innan folliklarna dök upp så jag är lite långsam i starten :)

• frucgsvensson

Blandar du alltså tre "glasburkar" med pulver (är det de som är ampullerna)?.

Jobbigt att vara seg i starten! Hur lång blir dina cyklar?

• annaw85

Har tagit Gonal-F i mer än tre veckor nu och får nu avbryta då det är för många halvstora blåsor men ingen tillräckligt stor :( Känns lite deppigt men det är ju första försöket. Kom bara upp till 75 enheter som mest och sedan tillbaka till 50. Håller tummarna för er alla :)

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?