• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • snorklan

Jag har efter tidigare hormonstimuleringar lärt mig att inte dra några slutsatser alls på hur jag mår innan jag vet vad gravtest visar. Det är HELT andra nivåer av hormoner i omlopp, vilket gör att det man känner inte alls behöver spegla nån sanning i om man är gravid eller ej. Ovitrelle lurar ju en dessutom att man är det, det är ju grav-hormon! Så mitt tips är att försöka att inte känna efter så mycket och istället vänta på gravtest.

• frucgsvensson

Just min strategi denna gång (och i fortsättningen om det blir). Tur att man har mycket på jobbet och med husköp så att man inte hinner tänka och känna så mycket. Tänker dessutom vänta in mensen, inte ta gravtest innan. Har satt söndag som sista dagen innan jag testar. Och det är flera dagar över BIM.

• attlangta01

Jag är så otroligt ledsen idag. Sitter på jobbet och tårarna bränner under ögonlocken. Jag har BIM på fredag men känner att mensen är på G, eller att det åtminstonde är kört för denna gången också. Samma värk i nedre delen av ryggen om alltid har infunnit sig. Det känns så hopplöst. Läkaren ville även att vi skulle gå på IVF snart, men vi har inte pengarna till det : ( Jag får panik! Kan inte ge upp syskon. Jag vet inte hur vi ska gå vidare......

• Vattenliljan

Jag vet hur du känner attlangta01! Vi vill också så himla gärna ha syskon, men har inte heller råd att finansiera IVF själva. Hur många försök har ni gjort? Varför tycker läkaren att ni ska gå vidare till IVF? Det måste de ju förstå att inte alla har råd med. FÅR ni inte fortsätta med vanliga hormonbehandlingar? Eller är det bara så att läkaren TYCKER att ni borde köra IVF istället?

• JenMark

Hej!

Nyss varit hos Dr. Vi hittade två ägg på ca 20mm!! Ev är de samma ägg han såg då min ena äggstock är lite svår att få på bild..

Hur som helst, ska kolla med ÄLtester nu ikv, är de negativt tar jag en till dos puregon. Samma sak imorrn, senast Tors tar jag ä ovitrellen om inte egen ÄL skett Äntligen känns de positivt!

Hoppas hoppas hoppas....

• attlangta01
    Vattenliljan skrev 2014-11-04 09:50:30 följande:

Jag vet hur du känner attlangta01! Vi vill också så himla gärna ha syskon, men har inte heller råd att finansiera IVF själva. Hur många försök har ni gjort? Varför tycker läkaren att ni ska gå vidare till IVF? Det måste de ju förstå att inte alla har råd med. FÅR ni inte fortsätta med vanliga hormonbehandlingar? Eller är det bara så att läkaren TYCKER att ni borde köra IVF istället?

Vi har gjort fyra hormonbehandlingar och nu inne på vår andra insem.
    Jag fyller hela 33år om någon månad, så han tyckte helt enkelt att jag pga min ålder samt att inget hänt så här långt, borde göra det.....
    JAg vet inte om vi inte får gå vidare med andra behandlinga, jag frågade honom inte. Blev lite ställd, inte förolämpad. Men jag hade inte alls tänkt på att jag var så gammal, kände mig lite stressad av min ålder, samt att vi inte har pengarna....
  • melissa8601

Hej Alla

Hängde här för ett par månader sen tror jag, men tog lite paus...
    Vi skulle vidare till IVF i början av oktober, men då upptäcktes att jag har högt sköldkörtelvärde (typ 6...ska vara under 2, helst 1) Så fick börja med levaxin.
    Värdet måste ner innan vi får börja... Både bra och dåligt. De sa att det var därför inga försök hade lyckats på sophiahemmet (är nu på fertilitetscentrum). Så bra att man hittat en orsak med tråkigt att jag lagt ett år på SH.

Nu till frågan :) Fick ett VUL i fredags (31/10) på grund av smärta i äggstocken. Går inte på behandling nu. Då visade det sig att jag hade en blåsa på 15mm. De sa att jag förmodligen skulle få ägglossning sön-mån. Jag har ingen egen ÄL så vågade inte lita på det utan hämtade ut en ägglossningsspruta (har ett överflöd på recept) som jag tog söndags em.

Jag brukar alltid få ömma bröstvårtor samma dag eller dagen efter sprutan. Nu känns det inget alls så osäker på att jag haft äl, just eftersom jag inte ens vet hur stor blåsan var i söndags.

De gånger ni fått ÄL med ägglossningsspruta, har ni alltid fått ont i bröstvårtorna?
    Nojar om jag ska hämta ut en till och ta imorgon,,

• frucgsvensson

Jag har gjort tre försök nu med menopur plus ovitrelle (mellan första försöket och de andra två gick det två år mellan), men jag har aldrig reagerat olika på ovitrellen. Jag tror för min egen del att det är ovitrellen jag reagerar på då jag fått ont i brösten, inte själva ägglossningen. De allra flesta får faktiskt ont i brösten av ovitrelle, en stor biverkning eftersom det är graviditetshormon i. Jag fick t.ex ont i brösten på dag 4 efter ovitrelle sist, och denna gång började det på dag 7 typ. Har du haft fler än 1 spruta förut? Jag tycker personligen inte att man ska mixtra med läkemedel utan samtal med läkare, men alla gör precis som dom vill såklart. Kan inte ge dig så mkt vettiga svar tyvärr :/

• melissa8601

Tack för svar :)
    Aldrig tagit mer än en spruta men förstått att vissa tar upp till 3st för att simulera en graviditet för att få ägget att fästa. Även boost för slemhinnan.
    Haft diskussion med SH innan och dom säger att en till spruta inte gör någon skada. Det värsta som kan hända är att den är onödig (om man inte har fler än en äggblåsa dvs)

Ska tempa lite...ger det två dagar till, sen kanske jag tänker om. eftersom jag alltid (8 gånger) fått ont i brösten blir jag lite nervös

• Vattenliljan

JenMark: Vad härligt att ni är på banan igen! Spännande, spännande...

attlangta01: Men gud, 33 är ju inte alls mycket! Och inte fyra försök heller. Till mig sa de snarare att man får räkna med att det tar några försök. En normalfertil kvinna har väl ca 20% chans att bli gravid vid varje försök så enligt statistiken ska man ju bli gravid ungefär var femte gång. Vad fånigt att de börjat stressa dig sådär. Jag tycker absolut du ska se till att få fortsätta med inseminationer. Det är ju i alla fall ett bättre alternativ än att bara köra själva utan någon hjälp.

melissa8601: Oj vad jobbigt att du blev tvungen att vänta med IVF! Men samtidigt måste det ha varit jätteskönt att få en förklaring på att det inte funkat, och en "lösning" på det problemet i alla fall. Jag har aldrig tagit mer än en ÄL-spruta så jag vet inget om det där. Däremot har jag aldrig känt av någonting i brösten vid hormonbehandlingar, varken av Puregon eller Ovitrelle eller något annat preparat.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?