• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • frucgsvensson

Ja det är just det jag har problem med också, plus att jag då såklart går upp i vikt. Jag funderar fram och tillbaka på om jag ska köra lchf igen eller prova metforminet. "Tyvärr" så kan man inte äta både lchf och metformin samtidigt eftersom det är samma sak egentligen.

• Vattenliljan

Har precis satt i mig en stor bit kladdkaka med vispgrädde... Apropå sötsug. :P ÄL+6 och har redan börjat inbilla mig symptom. Suck!

• frucgsvensson

Haha, och jag glass. Hua!

Och jag väntar på mens. Har haft jättemycket molningar och så i magen. Idag är det 14 dagar sedan jag tog ovitrellen och imorgon borde jag få mensen om man räknar frän förra månaden och mina menssymtom. Det finns inte en chans i världen att det tagit sig. Kroppen skriker mens.

• frucgsvensson

Japp, precis på dagen kom mensen. Precis 15 dagar sedan ovitrellen. Det betyder då att jag hade ägglossning dagen efter ovitrellen då? Visst blir det väl så?

• Vattenliljan

Jo, det är väl det det borde betyda. Fast jag tror inte att det behöver vara exakt 14 dagar från ägglossningen heller, det mesta verkar lite oklart när det gäller fertiliteten. Jag t.ex. fick ju ägglossning i början på juni men min mens kom inte förrän i början på augusti. Kroppen hade börjat producera hormoner som hindrade att mensen startade, men Claes sa att jag HADE haft ägglossning, så det var inte där problemet låg. Med andra ord omöjligt att veta exakt vad som pågår där inne i kroppen.

Menn tråkigt att mensen kom. :( Men då hinner ni köra en till omgång innan de stänger över jul i alla fall, och det är ju bra. :)

• frucgsvensson

Ja precis. Det är knepigt det här. Ja, vi tänker köra nu så får vi se hur det går :) sprutstart imorgon!

• Vattenliljan

Så flummigt att vissa börjar spruta redan på dag två. Jag börjar alltid på dag fem (eller sex vid ett tillfälle). Men det kanske beror på vad man tar för medicin? Jag frågade sköterskan lite om det där med att det finns olika preparat och varför vissa kvinnor får Gonal-F och vissa Menopur och andra Puregon. Som jag förstod det var det någon av dem (ej Puregon) som man oftast ger till de kvinnor som är lite äldre. Men annars verkar det vara lite olika faktorer som avgör vilken medicin läkaren skriver ut. Intressant det där. Jag undrar vad det är som gör att jag fått just Puregon t.ex. Fick det både när jag var 22-23 år gammal och försökte med första barnet och nu igen när jag är 27. Har bra äggkvalité och sambon ar helt normala spermier, och det "enda" problemet är min PCO.

Vad är era erfarenheter? Är det någon som testat flera olika preparat och i så fall hur tycker ni skillnaden är mellan dem? Eller nån som till och med fått det tydligt förklarat för sig? Många frågetecken nu. :P

• attlangta01

Vattenliljan, jag får också alltid börja på dag 5, förutom när jag gjorde ivf. Då fick jag börja tidigare, fick det förklarat att ju tidigare man börjar spruta desto lättare att fler ägg utvecklas....

Jag har även provat både menopur och puregon. När jag först hamnade i detta träsket så sprutade jag puregon. Sen ville de prova något annat då jag inte blev gravid. Så då byte de till menopur, och jag blev gravid. Dock mf den gången. Men därav så får jag fortsätta med det....

Jag kommer inte ihåg så mycket av puregon, men menopur mår jag skit av :-/

• attlangta01
    frucgsvensson skrev 2014-11-09 10:49:25 följande:

Japp, precis på dagen kom mensen. Precis 15 dagar sedan ovitrellen. Det betyder då att jag hade ägglossning dagen efter ovitrellen då? Visst blir det väl så?

Vad tråkigt att det inte fungerade denna gången. Jag fick min mens idag De senaste två omgångarna har min lutealfas varit 16dagar. Jätte trist! Den har alltid innan varit 14dagar, nästan på klockslaget. Skumma kropp...
Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?