Hur förbereda inför barnvakt
Min äldsta var bara 16 månader när vårt andra barn föddes. Han hade aldrig varit utan någon av oss föräldrar innan dess. Min faster och min pappa var barnvakt. De är väldigt "barnorienterade" men hade inte träffats jättemycket innan (min pappa bor en bit bort). Det gick hur fint som helst. Vattnet gick mitt i natten. Min faster kom vid 05-tiden då jag och sambon åkte till förlossningen. Min pappa anslöt efter cirka två timmar. Förlossningen gick snabbt. Lillebror var född strac före 07.30. Sambon åkte hem till storebror vid lunchtid. Hemma hade min äldsta rätt snabbt somnat i min fasters famn när vi hade åkt. Jaha, så smidigt gick det
. Sedan hade de varit ute och lekt på gården alla tre och så hade han verkat trött och då hade de tagit honom till vår dubbelsäng, läst böcker och lekt och så hade han bara somnat mitt i allt. Jaha, så smidigt gick det
.
När mina har varit lite äldre så har morfar etc inte gjort som vi när de ska somna barnen. De har kört lite mer spontant och att barnen somnar mer i farten så att säga. Liten senare vanor och så har de suttit med dem och läst eller liknande i soffan eller sängen och så har de somnat
.