• Guldlock80

    Peppning och tips, tack!!

    Är i v 33 och väntar tvåäggstvillingar i mitten av april. Hittills har jag bara glatt mig åt graviditeten och att vi ska få två nya familjemedlemmar, det är ju helt fantastiskt! Men det känns som att människor runt omkring en gärna vill påpeka vilken jobbig och tuff tid som vi har framför oss och att vi nog inte riktigt har fattat det än då vi är så positivt inställda. Klart att jag är medveten om vilken otrolig omställning det kommer att bli att få två nya små knyten som vänder ens värld upp och ner (vi har en 4-årig dotter redan), men det jag känner att jag behöver är lite verklighetsanknytning från er som redan fått era tvillingar om hur ni upplevt detta?? Hur har det varit för er? Positiva/negativa upplevelser, peppning för oss som väntar på att få våra små, tips att tänka på, vad har funkat för er/inte funkat etc etc! Era life storys som tvillingföräldrar helt enkelt och råd på vägen för oss som går i väntans tider. Skulle jag uppskatta väldans mycket i alla fall! 
  • Svar på tråden Peppning och tips, tack!!
  • Guldlock80

    Tack för era inlägg!

    Ja, jag förstår att rutiner är viktigt för att få det att fungera, det var det även då vår dotter var liten så där känns det som att jag ändå har en hel del i ryggmärgen. Jag vill ju försöka dubbelamma (ev. enkelamma en och samtidigt ge flaska åt den andra). Det där med att enkelamma på natten är nog en bra idé, men behöver nog öva lite på tekniken för att liggamma då jag aldrig riktigt lyckades få till det med dottern.

    Ja, nu börjar det närma sig och det känns jätte spännande och väldigt roligt! Hoppas bara på att få slippa kolik. Men försöker att inte tänka så mycket i dom banorna utan skulle det bli så så får man försöka ta tag i det då istället.

    Vad kul att höra om era upplevelser! Någon annan som vill dela med sig?  

  • Guldlock80

    Tack för inlägget, Rue. Förstår att det inte är helt lätt alltid, men verkar ju ändå som att ni har hittat rutiner som passar er! Att sova 4 h i sträck är ju faktiskt guld värt. Jag var precis som du med vår dotter - städade och grejade på då hon sov på dagen och sedan var jag helt slut vid middagstid och kunde nästan somna ståendes.

    Här kommer vi nog att köra såsom vi gjorde med dottern - att jag tar nattpassen och han förmiddagen så får jag sova då istället. Funkade jättebra då tyckte vi, hoppas att det ska funka lika bra den här gången. 

    Nu börjar det närma sig, lite mindre än en månad kvar till BF! Nu börjar jag verkligen längta och känna mig beredd för ankomsten, har hunnit "boa klart" hemma och vilat upp mig efter att ha slutat jobba i v 32. Har packat BB-väskan idag.

    Hur föddes era tvillingar och i vilken vecka? Naturlig förlossning eller kejsarsnitt/igångsättning? Skulle vara intressant att höra lite förlossningsupplevelser! Min första förlossning gick jättebra och jag har bara positiva upplevelser från den, så det ska bli väldigt kul att få jämföra den med den här. Har ju förstått att det är lite annorlunda att föda tvillingar (såklart!).    

  • Guldlock80

    Vad härligt det låter, Kaffetunnan!! Åh, nu lägtar jag! Tack för tipsen också. Jo, jag har införskaffat en rejäl amningskudde, och den kommer nog att ha många olika funktioner. Saccosäcken tyckte jag var väldigt bra med vår dotter också, så den kommer nog också att komma till stor nytta.

    Ja, jag kommer absolut att mata dem "fritt" och låta dom styra det själv. När det gäller sömnrutiner så vill jag ju såklart till en början se hur deras egen rytm är (nu i magen så har de aldrig varit aktiva under natten), men annars kommer jag nog att försöka styra den lite grann. Med erfarenhet från vår dotter så vet jag att övertrötthet kan vara väldigt bevärligt, så jag körde tidigt med sömnrutiner med henne.

    Hur lång tid tog det mellan att er tv1 kom ut till att er tv2 kom ut??

Svar på tråden Peppning och tips, tack!!