• Anonym (Orolig)

    Nekad pga depression

    Hej,

    Undrar, som rubriken lyder, om någon inte blivit godkänd av familjerätten pga en tidigare depression som man fortfarande medicinerar?
    Har varit deprimerad tidigare och även haft panikångest, dock aldrig något som har gått ut över jobb eller familj (har man och ett barn) utan som yttrat sig på annat sätt. Vill inte sluta med medicinen eftersom jag mår bra och jag har dåliga erfarenheter av att sluta med den.

    Kan man få svårighet att få godkänt pga detta?

  • Svar på tråden Nekad pga depression
  • Limalie

    Japp, vad jag hört blir man inte godkänd så länge man äter antidepressiva.

    Va nämligen själv inne på adoption om nu inte ivf skulle funka, men eftersom jag äter antidepressiva så hade det frmodligen vart kört

  • Anonym (Orolig)
    Limalie skrev 2014-02-25 20:09:49 följande:
    Japp, vad jag hört blir man inte godkänd så länge man äter antidepressiva.

    Va nämligen själv inne på adoption om nu inte ivf skulle funka, men eftersom jag äter antidepressiva så hade det frmodligen vart kört
    Känns så tråkigt. Mår bra när jag äter tabletterna. Vet du hur säkert det är att man får nej? Eftersom man måste gå kursen på 21 timmar innan utredningen påbörjas känns det lite onödigt att gå den om man vet att man garanterat får nej....
  • Limalie
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-25 20:30:55 följande:
    Känns så tråkigt. Mår bra när jag äter tabletterna. Vet du hur säkert det är att man får nej? Eftersom man måste gå kursen på 21 timmar innan utredningen påbörjas känns det lite onödigt att gå den om man vet att man garanterat får nej....
    Nej har ingen aning men har läst om andra som fått nekande och läst på andra ställen att man inte får äta psykofarmaka. (minns inte var)

    Tyvärr ja, för jag mår som vanligt med min medicin och äter lägsta dos vilket är knappt nått. Men är som du, slutar jag helt mår jag sämre.

    Mycket trist att man blir nekad för det om man mår bra, de har sådana krav vid adoption!
  • Emeli

    Det är inte alls hugget i sten att du inte skulle bli godkänd av svenska myndigheter. Alla har rätt till en individuell bedömning och du kan mycket väl få medgivande. DÄREMOT är det problem för dig att hitta en kontakt i utlandet son godkänner dig om du medicinerar med psykofarmaka. Har du varit sjukskriven för dina psykiska besvär?

  • Anonym (Orolig)
    Emeli skrev 2014-02-26 00:10:58 följande:
    Det är inte alls hugget i sten att du inte skulle bli godkänd av svenska myndigheter. Alla har rätt till en individuell bedömning och du kan mycket väl få medgivande. DÄREMOT är det problem för dig att hitta en kontakt i utlandet son godkänner dig om du medicinerar med psykofarmaka. Har du varit sjukskriven för dina psykiska besvär?
    Nej aldrig varit sjukskriven eller haft några som helst problem att det har gått ut över varken jobb eller omgivning. Inte en enda sjukdag. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mia) skrev 2014-02-25 22:02:56 följande:
    Ja, tack och lov är det ganska hårda med det.
    Det är jättebra att de är hårda med det. Pendlar man in-och ur depression, går hos psykolog, har hög medicinering, är sjukskriven eller har hög sjukfrånvaro, inte orkar med sig själv/sin omgivning ska man absolut inte få adoptera. 
    Undrar bara om det är totalt stopp bara det finns med i ansökan att man äter psykofarmaka. 
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-26 21:48:45 följande:
    Det är jättebra att de är hårda med det. Pendlar man in-och ur depression, går hos psykolog, har hög medicinering, är sjukskriven eller har hög sjukfrånvaro, inte orkar med sig själv/sin omgivning ska man absolut inte få adoptera. 
    Undrar bara om det är totalt stopp bara det finns med i ansökan att man äter psykofarmaka. 
    Ring till adoptionsorganisationerna och fråga om någon av dem har en utlandskontakt som accepterar dig som förälder under dessa förutsättningar. Det är i ursprungsländerna det strösta hindret finns!
Svar på tråden Nekad pga depression