Anonym (Gejo) skrev 2014-03-01 00:33:51 följande:
Jag har fått kontakt med en kurator på kk. Träffat henne 3 ggr. Hon finns ju mest för graviditeten och så. Men jag har haft kontakt med kriscentrum för kvinnor till och från och pratat om olika saker jag varit med om i tidigare relation samt pågående "psykiska fight" med exet.
Men jag vet inte om jag egentligen behöver "Kbt" ? :/ gick på det innan jag tog steget ut ur relationen med exet..
Att få prata av sig är ofta väldigt bra. Att tänka för mycket är inte bra. Jag har en känsla av att du tänker för mycket, så passa på att kolla upp om du kan få möta en utbildad terapeut.
Jag ska fundera lite mer på vad jag kan hitta som kan hjälpa dig. Jag vill att du ska bli mer medveten om att det just nu är du själv som straffar dig för vad som hänt. Du behöver förstå att du i dag, sex år senare, har en annan erfarenhet och kunskap som kanske skulle få dig att agera annorlunda om det hände i dag. Men det är lätt att vara efterklok sex år senare och tro att du faktiskt skulle ha kunnat agerat annorlunda.
Det du behöver veta och känna är att du gjorde precis så gott du kunde just då. Det är ingen som dömer dig i dag förutom just du själv. Så försök att visa mer förståelse och empati för dig själv.
Det här är vad jag vill du ska ta till dig just nu. Så från och med just nu ska du inte längre slå och sparka på dig själv. Du behöver ge dig själv en varm kram. Passa på att krama om din mage och lova dig själv att du ska ta hand om dig själv, med kärlek och värme. Precis som du vill göra mot din dotter, kommande lilla flicka och din man.
När du är medveten om det här, så kan du faktiskt åstadkomma mirakel. Det ligger i ditt huvud och i dina händer, men framför allt i ditt huvud.
Jag vill också att du ska vara medveten om att skuld och skam, det är något som vi är uppvuxna med. Många tillämpar detta för att styra och bestraffa. Båda andra och en själv. Vi är jätteduktiga på sånt. Det är således inget att skämmas över
kram