Inlägg från: Piela |Visa alla inlägg
  • Piela

    Kenya?

    Hej,

    Jag har adopterat från Kenya och är på väg att adoptera nr två från samma land. Jag kan bara hålla med om det som skrivits tidigare. Adoption fr Kenya tar tid och kan vara en resa med mycket nerver och frustration. Men om man har förmågan att ta det som det kommer och bara njuta av att bo på ekvatorn i 7-11 månader, är det en fantastisk möjlighet. Svenska skolan i Nairobi har alla jag pratat med varit nöjda med. Det enda är att de tar rätt saftiga avgifter och i princip ingen adoptivfamilj har lyckats få skolpengen.
    Funderar ni seriöst på Kenya finns det forum på FB (kenyaföräldrar) och en gammal Yahoogrupp med mycket fakta (Kenyalistan). Dessa grupper går att söka medlemskap i när ni slutgiltigt har bestämt er för Kenya och där finns mycket kunskap och många adoptivföräldrar samlade.

    Det absolut bästa med vår resa var att vi hade all tid i världen för varandra. Vi kunde lägga hela fokus på kvalitetstid och hade mycket tid till anknytning i lugn och ro. Innan resan trodde jag att jag skulle uppskatta äventyret och att bo och resa i Afrika mest. Men när jag reste hem var det familjetiden som var absolut största behållningen. En Kenyaadoption ska man se som en investering i sin familj! Det blir lite lättare att se kronorna rulla då. Många svenskar (de som kan) jobbar deltid på sitt jobb i Kenya. Vi har dessutom rätt till föräldrapenning från dagen då vi vård om barnen. Det brukar ske efter en till två veckor efter ankomst Kenya.

    Vi hyrde ut huset första resan. Vi bor inte heller i storstad och ville inte annonsera. Hade dock tur med en internationell kontakt via makens jobb. Så vi fick en familj som kunde ta den osäkra hyrestiden ("-vet inte när vi reser eller när vi kommer hem"). Denna andra gång har vi valt att inte hyra ut. Ligger huset ocentralt är det inte lika lätt att hitta hyresgäster. Annonsera går iofs alltid men det gäller att välja noga. Men det finns många på FB som kan råda om detta om det blir aktuellt.
    Lycka till med funderingarna

Svar på tråden Kenya?