• Loddan

    Vilka tester och vad betyder det?

    Hej. Jag är oförklarligt barnlös sedan 4 år. Vi gjorde en utredning efter 1 år och det var inget fel på någon av oss. Vi försökte ytterligare ett år själva. Efter det hade vi ett uppehåll på ungefär ett år eftersom vårt förhållande tog stryk. Nu har vi börjat försöka igen men utan resultat. Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med vad det är för tester man ska begära? Vad betyder dem? Var ska man stå på sig? Det här är en djungel och jag fattar absolut ingenting. Jag känner mig så fruktansvärt maktlös! Hoppas ni förstår min fråga och kan ge mig lite svar.

  • Svar på tråden Vilka tester och vad betyder det?
  • Jag är bara jag

    30% av alla som utreds får diagnosen oförklarligt infertil. Det betyder bara att med gängse vanliga prover/undersökningar hittar de inga fel,men det betyder ju inte att inget är fel. Det vanligaste efter så många år är att göra IVF,har ni inga barn sen förr och du är under 38 får ni gratis IVF. Föreslog de inte det sist? Eftersom det är ett tag sen utredningen bör den göras om -kanske spola äggledarna också ifall du inte gjorde det,men som sagt är IVF absolut bäst efter så lång tid.  Det man kollar är FSH,TSH,kanske AMH,LH,prolaktin och progesteron och självklart spermierna. Kontakta gynkliniken eller en fertilitetsklinik igen.

Svar på tråden Vilka tester och vad betyder det?