• Anonym (Nojjan)

    Hur stor är risken att bli gravid?? Orolig!

    Hoppas någon kan lugna mig här.. Jag fick barn för c:a 2 månader sedan och jag helammar. Dvs minst var 4:e tmme. Jag och min man använder kondom som skydd men för några veckor sedan hade vi ett avbrutet samlag och nu kan jag bara inte sluta oroa mig. Något som spär på det hela är att jag några dagar efter samlaget fick en blödning.. Jag ska köpa ett test men kommer fan inte våga kissa på det :-O Så vad tror ni? Kan jag sluta oroa mig..?

  • Svar på tråden Hur stor är risken att bli gravid?? Orolig!
  • Anonym (Nojjan)

    Åh justdet.. Är det för tidigt att testa redan?

  • Mammatillminna

    Om Det är några veckor Sedan ni hade oskyddat sex borde det ju inte vara förtidigt att testa

  • Anonym (Nojjan)

    ..  oj oj.. Men borde inte risken vara lite mindre ändå med tanke på att  jag helammar och att vi avslutade samlaget innan han sprutade..?

    Nä fyfan vad korkat.. Vill verkligen inte ha fler barn..

  • Dreaming83

    Visst kan väl risken för grav minska iom amning. Har jobbat med kor i 12 år och de kan häva ur sig en 12000 liter mjölk om året ock kalva en gång per år ändå. Största skillnaden på människa och djur är att vi äter med bestick.

  • Anonym (Nojjan)
    Dreaming83 skrev 2014-03-03 13:34:44 följande:
    Visst kan väl risken för grav minska iom amning. Har jobbat med kor i 12 år och de kan häva ur sig en 12000 liter mjölk om året ock kalva en gång per år ändå. Största skillnaden på människa och djur är att vi äter med bestick.
    hmm.. haha fast en ko kanske inte har avbrutet samlag :-P
  • Philippa
    Anonym (Nojjan) skrev 2014-03-03 13:29:50 följande:
    ..  oj oj.. Men borde inte risken vara lite mindre ändå med tanke på att  jag helammar och att vi avslutade samlaget innan han sprutade..?

    Nä fyfan vad korkat.. Vill verkligen inte ha fler barn..

    Fast män har ju ofta en för-sats.... och i den är det spermier i.
  • Anonym (eh)

    Eh amning är inget skydd för graviditet. Varför kör ni med avbrutet samlag? Varför inte använda kondom? Och varför tog du inte ett dagen-efterpiller?? Ja otroligt korkat. Vill du inte ha barn så får du ju se till att det inte händer.

  • Ciliaja

    Det finns en risk men överdrivet stor är den faktiskt inte. Jag å min sambo körde avbrutet 1 år, sen blev vi gravida på första försöket så det är inte så att vi har svårt å bli de heller. Avbrutet är ju dock inte å rekommendera om man inte vill bli gravid men risken är inte Så stor som alla vill få de till.

  • Anonym (eh)
    Ciliaja skrev 2014-03-03 17:01:20 följande:
    Det finns en risk men överdrivet stor är den faktiskt inte. Jag å min sambo körde avbrutet 1 år, sen blev vi gravida på första försöket så det är inte så att vi har svårt å bli de heller. Avbrutet är ju dock inte å rekommendera om man inte vill bli gravid men risken är inte Så stor som alla vill få de till.
    Eh det där är väl ändå olika från par till par. Vissa par blir gravida lättare än andra. Bara för att ni inte bliv gravida på 1 år säger ingenting om hur säker eller osäker "preventivmetoden" avbrutet samlag är.
  • Anonym (Nojjan)
    Anonym (eh) skrev 2014-03-03 16:56:05 följande:
    Eh amning är inget skydd för graviditet. Varför kör ni med avbrutet samlag? Varför inte använda kondom? Och varför tog du inte ett dagen-efterpiller?? Ja otroligt korkat. Vill du inte ha barn så får du ju se till att det inte händer.
    Jag vet att amning inte är ett skydd men har för mig att risken minskar något när man som jag helammar... Har inte fått fått tillbaka min mens sedan förlossningen än.
    Vi "kör" inte avbrutet samlag utan alltid med kondom.. Det som hände var en engångföreteelse..  Men korkat så in i helvete jag vet.. Jag trodde inte man fick ta dagenefterpiller under amning..?
  • Philippa
    Anonym (Nojjan) skrev 2014-03-04 14:55:17 följande:
    Jag vet att amning inte är ett skydd men har för mig att risken minskar något när man som jag helammar... Har inte fått fått tillbaka min mens sedan förlossningen än.
    Vi "kör" inte avbrutet samlag utan alltid med kondom.. Det som hände var en engångföreteelse..  Men korkat så in i helvete jag vet.. Jag trodde inte man fick ta dagenefterpiller under amning..?

    Du får ÄL ca 2 veckor INNAN mensen... så du kan def. riskera en graviditet.
  • Anonym (Nojjan)
    Philippa skrev 2014-03-04 15:20:38 följande:

    Du får ÄL ca 2 veckor INNAN mensen... så du kan def. riskera en graviditet.
    Jo jag vet.. Tänkte eftersom det var så tidigt efter FL.. men men..
  • Tildalainen

    Testa dig så får du svaret. Antingen är du gravid eller så är du förhoppningsvis inte det. Det hjälper ju föga att förtränga en eventuell graviditet, den försvinner inte för det. Och jo, visst kan du ha blivit gravid, men chansen är inte stor.

  • Philippa
    Anonym (Nojjan) skrev 2014-03-04 15:57:17 följande:
    Jo jag vet.. Tänkte eftersom det var så tidigt efter FL.. men men..

    Jag fick ÄL 5 veckor efter min förlossning.
  • Anonym (Nojjan)

    Testade mig igår och jag är inte gravid! Skönt Blev ju lite nojjig oxå eftersom jag fick tillbaka  min mens efter mitt andra barn redan efter 7 veckor.. Men inge mer slarv nu!

  • Anonym (Nojjan)
    Anonym (Nojjan) skrev 2014-03-05 11:26:17 följande:
    Testade mig igår och jag är inte gravid! Skönt Blev ju lite nojjig oxå eftersom jag fick tillbaka  min mens efter mitt andra barn redan efter 7 veckor.. Men inge mer slarv nu!
    jag trodde att min mens kom igång så tidigt den gången eftersom amningen strulade lite i början och bebben fick både ersättning o bröstmjölk.
  • Tildalainen
    Anonym (Nojjan) skrev 2014-03-05 11:27:40 följande:
    jag trodde att min mens kom igång så tidigt den gången eftersom amningen strulade lite i början och bebben fick både ersättning o bröstmjölk.
    Fast jag fick också mens efter 8 veckor med båda barnen och jag har helammat och aldrig gett ersättning. Man funkar olika helt enkelt. Skönt att det gick bra
  • Anonym (Nojjan)
    Tildalainen skrev 2014-03-05 12:46:42 följande:
    Fast jag fick också mens efter 8 veckor med båda barnen och jag har helammat och aldrig gett ersättning. Man funkar olika helt enkelt. Skönt att det gick bra
    ja verkligen. Nu kan jag pusta utGlad
Svar på tråden Hur stor är risken att bli gravid?? Orolig!