• daniellalundh

Lagar ni matlåda?

Lagar ni matlåda till jobbet eller brukar ni lunch köpa ute? Jag försöker vara duktig att spara pengar och ta med mig matlåda några dagar i veckan men det är så svårt tycker jag. 

Vad har ni för bra recept på lunchlådor? Finns det något speciellt som passar bättre och finns det några bättre lådor att ha maten i ? 

Kram!

• Svar på tråden Lagar ni matlåda?
  • Philippa

Jag har matlåda varje dag såklart, jag har inte råd att äta ute. Jag tar med det som blir över av middagen, inget konstigare än så....

• Whitetrash86

När jag jobba så blev det matlåda. Tillagade lite extra från middagen så att det räcker till en matlåda. Inte konstigare än så.
    Vissa maträtten passade sig dock inte till matlåda, men dom få gångerna var det inte svårt att mixa ihop något lättare.

Att äta ute kan bli sjukt dyrt. Dessutom jobbigt om man kanske inte har 1 timme på sig eller om man inte vill sätta sig på McD eller korvmojjen.

• daniellalundh
    Philippa skrev 2014-03-04 09:59:05 följande:
    Jag har matlåda varje dag såklart, jag har inte råd att äta ute. Jag tar med det som blir över av middagen, inget konstigare än så....
    Nej det är inte konstigt alls, jag försöker ta med mig låda iallafall tre dagar i veckan, men jag har sån torka på mat som passar bra i matlåda. Tycker inte allt blir lika bra att värma upp. Lasagne och Köttfärs brukar ju vara toppen dagen efter :P
  • Fia 28

Förut hade jag dagligen med mej lunchlåda, men tröttnade och nu kör jag med havregröt tills jag tröttnar. All mat passar ju att ha med, det beror ju bara på vad du gillar. Det går att förbereda lådor och lägga i frysen eller bara koka lite extra vid middagen och ta med resterna... Matlådor där man kan öppna en liten flick på locket är att föredra när man värmer i mikron.

• Fjärilslarv

jag äter matlåda 99% av gångerna till lunch.
    Jag tycker inte att lunchmaten i den staden där jag bor håller måttet för att jag ska slösa pengar på den.
    Dessutom är jag student och det blir dyrt i längden.
    Idag ska jag dock äta lunch ute för ovanlighetens skull, men det är för att jag ska iväg på möte efter lunch.

• Fjärilslarv

vi lagar alltid minst 4 portioner av middagsmaten så att både jag och maken har lunchlåda. äter vi någon mat som inte passar sig i låda dagen efter, så har vi garanterat någon annan färdig matlåda i frysen. 

• Fjärilslarv

När jag var singel så lagade jag mat en gång i veckan och lagade då 14 matlådor som jag frös ned och som jag åt till lunch och middag veckan efter. brukade bli 3 olika rätter. det enda som inte funkar att frysa är kokt potatis tycker jag.

• Fjärilslarv

maken är mer noggrann med vad det ska vara för lådor, för han äter ur sin låda, jag lägger på tallrik så jag bryr mig inte så mycket. brukar bli sånna man köper i 4-pack med blåa lock. mängden brukar vara 5dl eller något sådant.

• Duckan

Det är blandad kompott, men ganska ofta matlåda. Kan vara omelett och sallad, köttfärssås, chili con carne. Ibland knäcker jag en burk tonfisk med nån sallad till.

Svar på tråden Lagar ni matlåda?