• daniellalundh

Lagar ni matlåda?

Lagar ni matlåda till jobbet eller brukar ni lunch köpa ute? Jag försöker vara duktig att spara pengar och ta med mig matlåda några dagar i veckan men det är så svårt tycker jag. 

Vad har ni för bra recept på lunchlådor? Finns det något speciellt som passar bättre och finns det några bättre lådor att ha maten i ? 

Kram!

• Svar på tråden Lagar ni matlåda?
  • HerrNilsson

Vart får du tag på ute lunch med snittkostnad 60kr/portion? För att inte tala om råvaror till en stor portion ekologisk oxfilé med tillbehör för 60kr?

• Fjärilslarv
    straw2008 skrev 2014-03-04 16:38:30 följande:

Ca 60 kr, det är det jag snittar då jag äter ute eller köper mat för på lunchen. Vi äter som sagt dyr mat hemma. Färsk fisk skaldjur oxfile ekologiskt. Plus att vi är 4 i familjen som äter mkt.... Ska jag o min man ha matlåda måste jag alltså laga 6-7 portioner för att det ska räcka.
    ja 6-7 portioner är väl ingen konst...
  • Aniiee

Svar nej. Men det blir oftast mat över när jag lagar middag, så jag får matlåda ändå.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • straw2008
    HerrNilsson skrev 2014-03-04 16:50:43 följande:
    Vart får du tag på ute lunch med snittkostnad 60kr/portion? För att inte tala om råvaror till en stor portion ekologisk oxfilé med tillbehör för 60kr?

Brukar handla en soppa på Ica varannan dag, kostar ca 25-30 kr. Ibland en sallad eller så. Ibland youghurt. Ibland ute.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    HerrNilsson skrev 2014-03-04 16:50:43 följande:

Jag försökte snitta. Ibland veg mat hemma o ibland generöst med kött skaldjur. Ibland flingor.
    I kinamockaskogen.....
  • TatijaNa91

Lagar matlåda eller blir det överbliven middag i matlåda till maken i stort varje dag han jobbar. Han får lunchkuponger men de försvinner rätt snabbt när han bjuder oss på lunch/middag på helgerna.

• IsDimma

Jag äter nästan alltid gratis på jobbet. Tar med matlådor när det är frukt i maten vilket jag har svårt för. Sambon äter lunch ute varje dag så sällan det behövs matlådor. Dock gör jag iaf ganska ofta matlådor att ha när båda kommer hem sent. Det mesta funkar bra, kokt potatis med om man bara blandar ihop den med en sås.

• Gurkan

Jag äter mat. På jobbet, förskollärare, men sambon har matlåda med sig varje dag. Kokt potatis funkar så länge den inte varit frusen. Har alltid ett par matlådor i frysen om det skulle vara så att kvällsmaten inte räcker.

• Fosfor

Soppor är bra, om man har ett stillasittande jobb iallafall. Lätta att laga, lätta att variera, lätta att frysa in (det hände att jag använder vanliga plastpåsar) och frakta frysta till jobbet så man slipper kladd i handväskan.

Jag brukar färgkoda mitt lunchlådelagande och kokar tre soppor (en grön, en röd och en gul) samtidigt sisådär var tredje söndag. Jag brukar koka så det blir fyra, fem portioner per soppa och de två, tre dagarna per tre veckors period jag ingen soppa har är jag lycklig falafelätare.

• HerrNilsson

Straw2008: då är jag med. Jag hoppades du kände till något bra ställe att handla på ;)

Fosfor: menar du att soppa är bra för oss med stillasittande jobb då det inte ger så mycket energi? Och vad innebär färgkodningn av soppan?

Svar på tråden Lagar ni matlåda?