• daniellalundh

Lagar ni matlåda?

Lagar ni matlåda till jobbet eller brukar ni lunch köpa ute? Jag försöker vara duktig att spara pengar och ta med mig matlåda några dagar i veckan men det är så svårt tycker jag. 

Vad har ni för bra recept på lunchlådor? Finns det något speciellt som passar bättre och finns det några bättre lådor att ha maten i ? 

Kram!

• Svar på tråden Lagar ni matlåda?
  • fluu

Sambon har i princip alltid med sig mat. Rester från gårdagen då. Det är bara riktigt pillig mat och sådant som blir äckligt kallt han inte har med. Han tar inte heller med soppor, det lyckas alltid läcka ut i lastbilen...
    Jag har också matlåda till mig även om jag pluggar hemifrån.
    Har oftast maten i gamla glassburkar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fosfor
    HerrNilsson skrev 2014-03-06 11:28:36 följande:
    Straw2008: då är jag med. Jag hoppades du kände till något bra ställe att handla på ;)

Fosfor: menar du att soppa är bra för oss med stillasittande jobb då det inte ger så mycket energi? Och vad innebär färgkodningn av soppan?

Jag tror soppa inte behöver vara så kaloririk. Jag lagar sällan efter recept utan använder gröna grönsaker i en soppa, röda i en och mer gulaktiga ( eller gurkmeja och curry) i en. Kanske spenat eller broccoli eller gröna ärtor i en, tomater eller rödbetor eller röda linser eller morötter i en och potatis, curry eller majs i en tredje. Sen stoppar jag ner överblivna korvsnuttar, kyckling eller så om jag har. Men numera blir det ofta vegetariskt, och mixerstavat när det kokat klart.

Så behöver jag inte skriva på burkarna vad det är för att kunna få lite variation. Tog jag en grön igår tar jag en röd idag .
  • elyse

Jag behöver inte fundera på vad jag ska lägga i lunchlådan - vi gör tre portioner till middag, varav en läggs direkt i lådan... 

• Arbetsvegan

Jag lagar matlåda främst för att jag vill ha koll på vad jag äter och varifrån ingredienserna kommer.