• daniellalundh

Lagar ni matlåda?

Lagar ni matlåda till jobbet eller brukar ni lunch köpa ute? Jag försöker vara duktig att spara pengar och ta med mig matlåda några dagar i veckan men det är så svårt tycker jag. 

Vad har ni för bra recept på lunchlådor? Finns det något speciellt som passar bättre och finns det några bättre lådor att ha maten i ? 

Kram!

• Svar på tråden Lagar ni matlåda?
  • fluu

Sambon har i princip alltid med sig mat. Rester från gårdagen då. Det är bara riktigt pillig mat och sådant som blir äckligt kallt han inte har med. Han tar inte heller med soppor, det lyckas alltid läcka ut i lastbilen...
    Jag har också matlåda till mig även om jag pluggar hemifrån.
    Har oftast maten i gamla glassburkar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fosfor
    HerrNilsson skrev 2014-03-06 11:28:36 följande:
    Straw2008: då är jag med. Jag hoppades du kände till något bra ställe att handla på ;)

Fosfor: menar du att soppa är bra för oss med stillasittande jobb då det inte ger så mycket energi? Och vad innebär färgkodningn av soppan?

Jag tror soppa inte behöver vara så kaloririk. Jag lagar sällan efter recept utan använder gröna grönsaker i en soppa, röda i en och mer gulaktiga ( eller gurkmeja och curry) i en. Kanske spenat eller broccoli eller gröna ärtor i en, tomater eller rödbetor eller röda linser eller morötter i en och potatis, curry eller majs i en tredje. Sen stoppar jag ner överblivna korvsnuttar, kyckling eller så om jag har. Men numera blir det ofta vegetariskt, och mixerstavat när det kokat klart.

Så behöver jag inte skriva på burkarna vad det är för att kunna få lite variation. Tog jag en grön igår tar jag en röd idag .
  • elyse

Jag behöver inte fundera på vad jag ska lägga i lunchlådan - vi gör tre portioner till middag, varav en läggs direkt i lådan... 

• Arbetsvegan

Jag lagar matlåda främst för att jag vill ha koll på vad jag äter och varifrån ingredienserna kommer.
    Det är rester från middagen men eftersom jag tycker att det är trist att äta samma mat två dar i rad lägger jag dagens rester i frysen och tar istället fram någon annan låda.

• Dixie

Jag lagar inte särskilda matlådor, men blir det över middag tar jag med det till jobb.

• andol

Idag blev det en vegetarisk risotto till lunch. Mycket bra matlådemat! 

• Snuttjulla

Jag gör till mig, men min sambo svälter hellre än att äter uppvärmd mat... Oavsett vad det är, ska tilläggas....

• Defeateris

Vi lagar alltid fyra portioner mat här hemma till middag, varav två äts på kvällen och två blir lunchlådor. Eftersom vi inte alltid äter lunchlådorna och vi ibland lagar mer än fyra portioner mat (exempelvis när vi gör gryta/chili con carne eller liknande) är det lätt att få variation på maten i alla fall, en behöver inte alltid ta matlådan som lagades dagen innan utan en kan ta något annat med sig till jobb.

Vi markerar locket med rosa maskeringstejp där det maträtt och datum för tillagningen. Tejpen är enkel att ta bort innan en micrar maten (men fastnar som berget om en inte tar bort den innan!) och det är lätt att se vad en får med sig att äta. När jag dessutom fipplade med kalorier och näringsinnehåll för att byta viktklass så skrev vi även på tejpen vad maten innehöll när det gäller kalorier, protein, kolhydrater och fett - allt för att kunna få en bra balans  under dagen.

• Limalie

Ibland, ibland inte. Mannen har kört med matlådor tills nyligen då han har en arbetskamrat som känner en som jobbar på ett lunchställe och då får han köpa mat för 20 kr per måltid /400 i månaden. Mycket god och varierad mat

• ThisIsMyYear

Varken eller, jag köper storpack gorbys och tar med till jobbet, äter en till lunch varje dag. Sambon gör matlåda om det blir över av middagen, eller så köper han fryst mikromat.

Vi är lata helt enkelt ^^ Men det är billigt! Min lunch kostar ca 8 kr per lunch och hans ca 15 kr ^^

• ThisIsMyYear
    Fosfor skrev 2014-03-08 20:28:00 följande:

Jag tror soppa inte behöver vara så kaloririk. Jag lagar sällan efter recept utan använder gröna grönsaker i en soppa, röda i en och mer gulaktiga ( eller gurkmeja och curry) i en. Kanske spenat eller broccoli eller gröna ärtor i en, tomater eller rödbetor eller röda linser eller morötter i en och potatis, curry eller majs i en tredje. Sen stoppar jag ner överblivna korvsnuttar, kyckling eller så om jag har. Men numera blir det ofta vegetariskt, och mixerstavat när det kokat klart.

Så behöver jag inte skriva på burkarna vad det är för att kunna få lite variation. Tog jag en grön igår tar jag en röd idag .
    hur gör du då? mixar du grönsakerna + kokvattnet eller häller du bort något av kokvattnet? :p 
    Funderat på att göra soppa nån gång, men jag vill ha "klar" soppa, alltså typ buljong med potatis och morötter i, medan min sambo vill ha en matigare, tjockare, som en sån där grön eller röd som du skriver om :p 
  • amandam
    ThisIsMyYear skrev 2014-03-27 16:04:33 följande:

Varken eller, jag köper storpack gorbys och tar med till jobbet, äter en till lunch varje dag. Sambon gör matlåda om det blir över av middagen, eller så köper han fryst mikromat.

Vi är lata helt enkelt ^^ Men det är billigt! Min lunch kostar ca 8 kr per lunch och hans ca 15 kr ^^

Haha men gud vad enformigt att äta Gorbys varje dag till lunch!
  • Maria

Bor i Danmark och här äter man oftast rågbrödmackor till lunch. Har aldrig matlåda. Helt vant mig av med varm mat två gånger om dan. Billigt är det! Nån grönsak till så funkar det fint.

• amia01

Har alltid matlåda med mig.
    Lagar oftast mer till middag än vad som går åt, och resterna hamnar i matlådor i frysen. Ibland 1 ibland 5, beror på hur många som äter middag, och hur mycket barnen äter
    Skulle aldrig ställa mig och laga mat bara för matlådor, utan tycker det funkar bra med den vanliga maten.
    Det som inte funkar att frysa är kokt potatis, men den sparas då och steks till middag någon annan dag istället.
    Har ingen detaljplanering på matlagningen, utan brukar utnyttja det som finns i skafferi, kyl och frys på bästa sätt. Vissa veckor äter vi mycket rester hemma, men då finns ju alltid gamla matlådor i frysen att ta av.

• LaFontaine

Det beror lite på vad vi ätit kvällen innan och om det blev något över. Ibland måste jag äta lunch ute också. Jag snittar väl på två utelunchen i veckan och resten matlådor.

Svar på tråden Lagar ni matlåda?