• visa0

    vart köper ni barntyger?

    Är helt ny på det här med att sy, men känner att det skulle vara skoj att faktiskt lära sig lite!

    Vart köper ni tyger? Hur hittar ni mönster? Vad är bra saker att börja sy? Nybörjarnivå om man säger så ;)

  • Svar på tråden vart köper ni barntyger?
  • faithfully

    Jag har visserligen sytt en hel del under mitt liv och har lätt för det men jag är inte så inbiten att jag köper särskilda barntyger och har specialmaskiner...

    Jag har köpt mycket på IKEA. Det är billiga metervaror, tex 49 :- eller 79:- per meter. De har en del tyger i roliga färger och mönster, dock är det kraftig bomull och blir inte så bra till en filt eller till kläder, men kanske skötunderlägg, väska, kuddfodral, spjälskydd etc.

    Annars tittar jag i lokala tygaffärerna, köper flanell om jag behöver det. I deras reahörna hittar man billiga lapptäckstyger, muddtyger m.m.

    Köpte nyligen frottehanddukar på IKEA som jag ska klippa sönder och sy skötunderlägg av, gillar inte kvalitén på metervaran hos tex ohlsons, det blir dessutom billigare med ett badlakan från IKEA... Ett tips är även IKEAs fleecefiltar (ca 40 vilket är bra pris för fleece om du vill använda det som foder tex.

    Om du kommer på VAD du vill så så googla "sy mössa", "sy babynest" etc, så kommer kanske mycket bloggar med instruktioner upp.

  • visa0

    Ah smart! Filtar på ikea brukar ju inte vara allt för dyra. Ja, min tanke var nog att börja med t.ex. lite örngott osv. kanske en mössa. Jag hade "fallenhet" för det när jag gick på högstadiet. Men det är ju ett par år sen. ;)

  • visa0

    tack så mycket!

    Jag hittade några jättefina tyger för 119:-/m 160cm brett, är det dyrt för tyg? En "sykunnig" inom familjen tyckte det var dyrt för tyg.... Men jag har ju ingen koll... men tycker allt tyg verkar ligga däromkring.

    Tänkte ha det till att sy pålakan, hon hittade istället ett likande tyg på jotex. Men det är ju gardintyg, visserligen ett tunnare tyg... Men hur bra är det att sy påslakan i den typen av tyg?

  • faithfully
    visa0 skrev 2014-03-04 15:21:03 följande:
    tack så mycket!

    Jag hittade några jättefina tyger för 119:-/m 160cm brett, är det dyrt för tyg? En "sykunnig" inom familjen tyckte det var dyrt för tyg.... Men jag har ju ingen koll... men tycker allt tyg verkar ligga däromkring.

    Tänkte ha det till att sy pålakan, hon hittade istället ett likande tyg på jotex. Men det är ju gardintyg, visserligen ett tunnare tyg... Men hur bra är det att sy påslakan i den typen av tyg?
    119 kr var inte så billigt, går du på ohlssons tyger finns många fina tunna barntyger att sy påslakan i för allt från 29:- på rea per meter till ca 79:- per meter ordinarie pris...
  • Defeateris

    Kan tipsa om Stoff och Stil som har många fina tyger och en hel del mönster också..

    Tipset om att handla på IKEA är också toppen - jag handlade tyger nu för att sy en babyfilt till babyskyddet samt lite lakan. I filten ska jag ha en insida av fleece men det var otroligt mycket billigare att handla en fleecefilt på IKEA (9 kronor!) än att handla lika mycket fleece i tygaffären (drygt 100 kronor).. Tänkte också köpa lakansväv att göra lakan till spjälsängen av, men det var betydligt billigare att handla ett vanligt, normalstort lakan på IKEA och dela i bitar för att sy mindre lakan av.. Handlade dessutom ett påslakansset i samma mönster som fleecefilten och ska göra en reservfilt till babayskyddet av det tänkte jag, och sen får det nog dessutom bli baksida till det påslakanet jag tänkte sy av tyg köpt betydligt dyrare i tygaffären.. =)

  • FruLarsson

    Vad var det för tyg som kostade 119 kr/metern? Hur mycket behöver du? Vad skulle totalkostnaden bli, i slutändan är det bara du som bestämmer vad tygen är värda.

    Vill man sy barnkläder är trikå att föredra tycker jag då det är mjukt och mysigt men det är aldrig speciellt billigt.

    På biblioteket kan man låna sömnadstidningar och böcker så kan man prova sig fram lite gratis.
    Lycka till!

Svar på tråden vart köper ni barntyger?