• Anonym (Emmas mamma)

    Vi som lider av inkontinens

    Är en 28-årig kvinna som drabbats av urininkontinens efter att ha fött barn. Både av ansträngnings och trängningsinkontinens.
    Här kan vi med dessa problem skriva om hur det påverkar oss i det dagliga livet, hur/om vi blivit hjälpta, hur det påverkar liv med man och vänner mm.

  • Svar på tråden Vi som lider av inkontinens
  • LillaMusan

    Savi- Jag tog kontakt med urologiavdelning och förklarade mitt dilemma. Kom dit och pratade med en människa som var väldigt förstående. Hon kände på mina slidmuskler och tyckte att de var helt normala som de är efter två förlossningar. Jag fick med mig en liten våg hem och ett papper med lite ansträngade övningar samt tena inkontinensskydd. Jag skulle göra dessa övningar (typ springa, hoppa m.m) samt helt vanliga vardagssysslor och sen väga inkontinensskyddet för att se hur mycket jag läckte under en veckas tid.

    Sen vart det återbesök och hon konstaterade att en operation skulle vara lämplig.

    Dessa knipövningar hjälpte inte ett skit på mig. Hon sa det att jag kunde knipa ihjäl mig om det vore så, det skulle ändå inte hjälpa.

    Fick även konstaterat under operationen att min blåsa är väldigt liten. 2dl stor. Inte undra att jag springer på toa så ofta när jag dricker vin eller öl. Helt hopplöst...

  • Anonym (Hej)

    Jag är 28, inga barn men har också problem med läckage, är jag förkyld måste jag använda binda för att de inte ska gå igenom både trosor och byxor då jag hostar. 
    Vet att jag kanske borde gå till doktorn men är för feg, har ens inte gjort ett cellprov för ajg inte vågar... :(

  • Anonym (savi)

    Jag var hos en privat gyn i veckan och berättade att jag sprungit till en uroterapeut och fört kissjournal och hon bara skrattade. Hon sa, innan hon ens undersökte mig, att man aldrig kan bli bra genom att knipa. Hon kunde skriva en remiss för operation. Jag blir arg på att det ska vara så svårt att få hjälp på sjukhuset. Har haft problem sedan innan barn och efter barn blev det värre. Har pratat om det med sjukvården sedan första barnet 2009.
    Eftersom jag inte är färdig med barn är en operation inte aktuellt men nu får jag kontinensbågar av uroterapeuten som hjälper lite men inte så att jag kan springa.

    Hej Jag tycker verkligen att du ska söka hjälp så du slipper lida mer! Ring en privat gyn!

  • Anonym (savi)

    lillamusan, bev det operation? Hur gick det i så fall?

  • Myran78

    Jag har googlat i dagar efter olika lösningar som inte är knipövningar eller operation... Tena, contrelle och diverse bindor... Någon som testat Efemia? Verkar inte finnas att köpa annat än på deras hemsida och är ganska dyr, är det någon som provat? Typ silikon plugg man för upp som ska ge stöd.

  • Anonym (Läckage)
    Doktor Åsa skrev 2019-09-18 13:31:05 följande:

    Hej! Jag har testat Efemia och den är så himla bra! Behöver inte trosskydd/blöjor längre :D


    Men det är ju så dyrt!!
  • Doktor Åsa

    Ja håller med! Men tanke på alla pengarna jag lägger ner på bindor/troskydd.. alla timmar jag har ångest/är rädd att läcka när jag skrattar/nyser.. inte kan springa.. så är det värt varenda krona. Tror den håller typ hela livet :)

  • Anonym (Läckage)
    Doktor Åsa skrev 2019-09-18 13:38:00 följande:

    Ja håller med! Men tanke på alla pengarna jag lägger ner på bindor/troskydd.. alla timmar jag har ångest/är rädd att läcka när jag skrattar/nyser.. inte kan springa.. så är det värt varenda krona. Tror den håller typ hela livet :)


    Nej, en sån håller 3 månader och kostar över 1000 kr.
  • Doktor Åsa

    Haha.. jag är så lycklig över den så jag känner mig hjälpt för livet Undra om den inte kan hålla lite längre om man inte använder den varje dag.. ska kolla upp det!

    Ja man får passa på att köpa några stycken när de har rabatt på apoteket, om man har någon rabattkupong eller kanske på black friday . Hoppas landstinget kan subventionera framåt!

    Helt klart värt det för min del i alla fall, så mycket bättre livskvalitet att slippa läcka som innan...

  • Klutas

    Hej!

    Jag ser att det är en gammal tråd, men jag är så fylld av frustration så jag måste får ur mig det på något sätt.

    Jag har en neurologisk sjukdom sedan ca 7 år tillbaka. Den är tack och lov under kontroll. Eller ja, i alla fall det mesta. Jag sitter inte i rullstol längre. Jag kan träna och mår rätt bra.

    Det är dock en sak som liksom aldrig släpper.
    Skadorna på "kisserifunktionen" kvarstår. 
    Ibland är det bättre, men ibland riktigt illa.
    Jag känner inte riktigt alltid när det är dags...
    På dagarna hinner jag oftast bromsa förloppet. Men på nätterna är jag ofta chanslös.

    Jag har precis träffat en underbar kvinna. Jag har berättat allt för henne och hon är väldigt förstående.
    Men det är så jäkla nedslående att nästan varenda morgon vakna och märka att det inte gick som man hade kunnat önska.

    Nu är jag livrädd att jag ska få en tillbakagång på dagarna. Det skulle utmana vårt förhållande ordentligt tror jag.

    Jag vet egentligen inte vad jag hoppas på med det här inlägget. 
    Kanske lite sympati? Kanske tips från någon i samma situation?

  • Albert21

    Jag har sett att Efemia finns i flera regioner att få utskriven, så himla bra! Vet ni var man söker vård?

Svar på tråden Vi som lider av inkontinens