• Äldre 5 Mar 20:29
    1467 visningar
    4 svar
    4
    1467

    Neverwhere

    Hejsan!

    Jag har läst en bok som heter Neverwhere av Neil Gaiman. Vi hade den i läxa till engelskan och jag har bara en fråga kvar: "Does the story have a message?" Vill författaren säga något med boken?

    Jag kan inte komma på vad det skulle vara, någon som kan hjälpa mig? :(

  • Svar på tråden Neverwhere
  • Äldre 5 Mar 20:35
    #1

    Vad handlar boken om? Du kan ju basera på dt

  • Äldre 5 Mar 20:54
    #2

    Den handlar om en kille som hamnar i London Below (den undre delen av London) där han hjälper en tjej att få reda på varför hennes familj blev mördad.

    Problemet är att det är en fantasybok så det är lite klurigt att komma på vad den skulle ha för budskap. Lita inte på änglar? Jag har ingen aning :/

  • Dandel­ionDus­t
    Äldre 5 Mar 22:07
    #3

    Älskar den boken

    Nu var det ett tag sedan jag läste den, men jag tycker den drar en del paralleller till hur människor ser (eller inte ser) på hemlösa... hur människor som hamnar i London Below inte "finns" för andra längre.

  • Äldre 5 Mar 23:03
    #4

    Verkar handla om metaforer för det synliga/osynliga. Livet och döden, himmel och helvete, "verklighet" vs andlighet och hur de två världarna trots allt överlappar varandra men få kan/vill se det. Att allt har två sidor men många väljer att blunda för det mörka. Min tolkning är att det är en bok om den obalans vårt samhälle lider av och det mörker som kommer med det.

Svar på tråden Neverwhere