• linn74

    TENS vid förlossning

    Hej,
    Jag har aldrig testat TENS. Vi väntar nu barn nummer 2 med bf nästa vecka o jag är nyfiken på TENS. 

    Vad säger ni om det smärtlindring vid förlossningen??
    Måste man ha testat det innan för att få till en bra teknik o veta hur o var man ska använda den??
    Hur känns den?
    Hur bra är den?
    Hade ni den långt in i förlossningen eller bara i början?

  • Svar på tråden TENS vid förlossning
  • straw2008

    Hjälper föga, alltså har du ONT ONT hjälper den inget alls. Mest för förvärkar tyckte jag.


    I kinamockaskogen.....
  • The Fugly

    Håller med ovanstående, det hjälpte enbart i uppstarten och började rätt snabbt enbart störa mig. Ska man använda det tror jag det är bra att testa innan så man vet hur den funkar och vad man gillar.

  • Anna74a

    Jag tyckte att det var väldigt bra men de tog bort tensen i samband med att de satte en elektrod på barnets huvud.

    Lustgasen funkade föga, god bless epidural säger jag bara.

  • Venne

    Funkade bra fram till jag var öppen ca 7 cm. Mycket effektiv de första timmarna hemma.

  • Pinkypie

    Jag tyckte Tens hjälpte jättebra! Framför allt hemma under första öppningsarbetet. Körde enbart tens första 5-6 cm och i kombination med lustgas när jag öppnade mig från 6-10 cm. Fast det hjälpte att jag och sambon hade prövat den lite hemma först. Rekommenderas!

  • linn74

    Tack ni som svarat hittills!
    Nu har vi ingen hemma men är som sagt nyfiken på att testa när det är dags, men det får ju då bli inne på förlossningen...

  • Venne

    Kolla upp det före! När jag födde skulle man själv ha med sig tens, den lånade man från mvc.

  • linn74

    Mvc har ingen till utlåning.Vi har frågat. Men de sa att det finns på förlossningen.Så det lär bli där vi testar den isf.
    men var lite nyfiken på vad ni som testat den tyckte om den.

  • Harvester

    Asså när man föder behöver man riktig smärtlindring och inget mumbo-jumbo.. Borde du veta som redan haft en :)

  • Harmagedon

    Jag hade en egen Tens som jag använt mycket för annan smärtlindring före förlossningen. Det funkade väldigt bra för mig. Stannade hemma 12 timmar med värkar och var öppen 8 cm när jag kom in. Men de på förlossningen sa att jag hade ovanligt god effekt av den och att det antagligen berodde på att jag var så pass van vid att använda den. Jag tror att det är väldigt svårt att torröva med tens inför en förlossning.

  • JHansen

    Jag började med lustgas men tyckte inte att den hade ngn effekt efter ett tag, blev därefter förfrågad om jag ville pröva TENS, hade inte testat hemma innan förlossningen och jag ÄLSKADE den! Skrattande

    Kanske var öppen 5-6cm när dem kopplade på den och använde den hela öppningsskedet samt genom hela krystarbetet.

    Kan bara rekommendera den varmt! 
    Lycka till med din förlossning, det är det häftigaste man kan var med om och en sån belöning man får när det är klart! 

  • linn74

    Hej alla!
    Vår lille son kom 9 dgr efter beräknat datum, blev inte tillfälle att testa TENS, körde hårt med lustgas ist... Bad sen om spinal vilken av ngn anledning inte tog,ingen effekt alls...Varken läkaren eller bm förstod varför.De testade en gång till men ingen effekt då heller o det pratade bm med mig om efter oxå,att hon hade pratat med läkaren om det o ingen förstod varför den inte tog på mig, så det blev enbart lustgas...o eg hade jag när det var som värst önskat att den tog...men men, ut kom han o vi mår bra.

  • MrsJon

    Använde tens under min andra förlossning och jag tyckte väldigt mycket om den!

    Startade den på förlossningen för allt gick väldigt fort efter att vattnet gick utan minsta förvarning.. Hade kanske haft värkar i en timma när jag satte på den och den satt på tills krystvärkarna drog igång en timma senare!

    Den tog ju inte bort smärtan helt o hållet men de kändes mer under min kontroll liksom.

    Tredje gången testade jag akupunktur i ryggen när det spände på som mest och de var fantastiska!

    Fjärde satt jag i duschen hela öppningsskedet, föga hjälp av varmvattnet när resten av rummet var iskallt!

    Nu väntar jag femte barnet och har redan min lånade tensapparat på bordet i sovrummet, redo att sättas på så fort liten tjej vill komma ut!

    Lycka till

  • linn74

    Hej! Väntar barn nummer 3 o har köpt en. Ska testa lite hemma först. Hoppas annars kunna ha den i början av förlossningen.

  • Mooomin
    Harvester skrev 2014-03-09 19:39:18 följande:

    Asså när man föder behöver man riktig smärtlindring och inget mumbo-jumbo.. Borde du veta som redan haft en :)


    fast det där stämmer ju inte, vissa behöver ingen smärtlindring alls!
  • cookie82

    Jag tyckte TENS-maskinen var fantastisk! Hade aldrig provat innan, använde den från 6 cm tills de satte elektroder - nån gång precis innan krystvärkarna. Det var hemskt när de tog bort den. Klarade mig på den och lustgas.

Svar på tråden TENS vid förlossning