• Äldre 6 Mar 16:33
    15969 visningar
    106 svar
    106
    15969

    Tjejers homofobi mot bisexuella män!

    Jag har varit tillsammans med två bisexuella killar, och tyckte om det, i och med att jag är själv är bi och då hade vi ju den saken gemensamt iaf.

    Men det finns hel del bifobi. För det är vad "homofobi" som riktas specifikt gentemot bisexuella kallas. Jag råkade ut för det när jag dejtade en lesbisk tjej - hon oroade sig om en massa märkliga saker bara för att jag var bi. Nu tog det slut av andra anledningar, men ändå...

    Stå på dig!

  • Äldre 6 Mar 16:57
    #5

    Men det handlar ju inte om att du ska se på när snubben har sex med andra snubbar? I och med att bisexualitet varken påverkar personlighet, utseende eller doft så förstår jag inte hur det kan vara avtändande att veta att någon är bi. Bisexualitet är ju en läggning, och en bisexuell kille behöver inte ens ha haft sex med en annan kille.

    Det här med att det är avtändande att tänka sig att en kille har haft sex med en annan kille förut, det låter dessutom jäkligt likt det där som vissa svin till män säger: "Jag rår inte för att jag äcklas av slampor! Tanken på att någon annans penis har varit i henne äcklar mig!"

    Svaret är då: vilka din partner har legat med har du inte att göra med (annat än ur smittskyddsynpunkt), och om du inte kan låta bli att tänka på hur sexet hen haft före dig sett ut, så pass mycket att du äcklas av dina egna fantasier (!) så låter det inte sunt.

    Ja, det är bifobi när man undviker bisexuella killar bara för att de är bisexuella. Du har nog inte valt att känna såhär, precis som att många homofober inte valt att äcklas av homosexuella i allmänhet. Men du inser väl hur absurt det är att tänka så mycket på vilka personen har kanske haft med innan?

  • Äldre 6 Mar 17:24
    #8
    Anonym (DagensDubbel) skrev 2014-03-06 17:02:42 följande:
    Tackar Lykantrophona. Jag kan ta bifobin bättre från helt heterosexuella tjejer, då blir det kanske lite främmande och så, men när de tjejerna som själva prövat med en annan tjej och gärna grovhånglar med sina väninnor ratar bisexuella män pga att de är bisexuella blir jag kränkt!!
    Jag har aldrig råkat ut för detta, och det chockerar mig att det finns tjejer som gör sånt. Handlar nog mycket om just manlighetsnormer - kvinnor som fått för sig att en homo- eller bisexuell man inte kan vara lika manlig, vilket är struntprat.

    Själv har jag råkat ut för sånt där som "ingen är bisexuell på riktigt, du kommer att välja så småningom", vilket irriterar mig något ofantligt. Men i regel verkar folk ha lättare att acceptera bisexuella tjejer än manliga dito, det har du rätt i. Kanske för att tjejsex ses som ofarligt och till för att egga upp killar. :/ Fördomarna kan ofta se lite annorlunda ut, beroende på könsroller.
  • Äldre 6 Mar 23:12
    #20
    Anonym (Ellen75) skrev 2014-03-06 19:58:27 följande:

     


    Ja, JAG tycker det är avtändande och omanligt med en man som ens kan attraheras av män - det får MIG att uppleva att han inte är en "riktig man" - dvs det JAG tänder hos en MAN!

    För mig är en man - dvs en man jag tänder på - (för jag tänder GIVITVIS INTE på alla män, kanske bara 10%) - men det jag tänder på hos män är "riktiga män" av den gamla skolan. Allt som är åt det androgyna hållet - eller där man suddat ut sin manlighet (resp. kvinnlighet) är NEUTRUM för mig = avtändande!


    Jag kan förstå att bli attraherad av manliga män. Tänker mig starka, långa, basröst, har "manliga intressen"... hur manligheten skulle på något sätt hotas av att han någon gång har känt attraktion till en annan man förstår jag inte. Borde det inte bli ÄNNU manligare med två macho-snubbar?

    För jag tänder inte heller på androgynitet. Jag vill inte ha en man med läppstift eller en kvinna med kuk. Men jag håller väl helt enkelt inte med om att bisexualtiet (eller homosexualtiet) skulle vara mer androgynt än heterosexualitet.  Det känns ju som en återkommande fördom att gay-killar skulle vara fjolliga, och jag kan säga att det inte stämmer. Det finns många machosnubbar som tänder på andra män? Så gör dig av med dina homofoba fördomar tack - det är inte fjolligt med bögar.


  • Äldre 7 Mar 12:24
    #33
    Anonym (Ida) skrev 2014-03-07 09:02:49 följande:
    Det har jag väl visst med att göra! I mitt val av partner har jag all rätt i världen att välja bort en partner som har ett sexuellt förflutet som jag inte gillar. Det finns ingen regel som säger att jag måste uppskatta eller acceptera allt som min partner gjort i sänghalmen tidigare. Det finns ju många typer av sex som man inte tänder på och vill att ens partner skall delta i. Fram tills nyligen var det exempelvis lagligt i Sverige att ha djursex, betyder det att du skulle acceptera en partner som berättade att han eller hon tidigare haft sex med djur?

    Jag själv skulle aldrig tändas sexuellt av en man som haft sex med en annan man, för att jag tycker det är så otroligt omanligt med tanken på män som suger kuk eller har analsex med andra män. 
    Så länge det inte är något som går emot min moral så har jag inte med det att göra. Huruvida han har haft sex med djur, träd, pensionärer, tjocka, smala, kvinnor, män, intersexuella, analsex, oralsex, fisting, etc... behöver ju inte jag veta. Jag kan fråga om jag är nyfiken, och om det är något jag finner avtändande så är det ju bara att be honom att inte tala om det. Om han däremot hade våldtagit eller mördat någon så skulle jag lägga benen under mig, för då är det ju en farlig person.

    Jag hade en kille som berättade till mig att han hade haft analsex med killkompisar innan han träffat mig. På den tiden var jag äcklad av analsex, men jag sa till honom helt enkelt att jag inte ville höra sådana detaljer. Om jag har problem med vad samtyckande vuxna har jag gjort så är det mitt problem, inte hans.

    För er som finner bisexuella män avtändande... säg att ni hade länge varit ihop med en man. Han uppfyller era ideal på alla möjliga vis - ser bra ut, ger er uppskattning, är bra i sängen, rolig... men efter ett par år så kommer det fram att han är bisexuell, han har bara aldrig tyckt det varit relevant att prata om innan, han kanske inte ens har haft sex med män av någon anledning. Skulle ni springa iväg då? Om ni gör det, så tycker jag det är ganska barnsligt. Snacka om att döma en person.

    Och ja, att se homo- och bisexualitet som fjolligt per automatik ser jag som homofobi, oavsett om ni valt att känna så eller inte. Homofobi och andra fördomar är ju inget man väljer, utan oftast är det bara en "känsla" eller "sunt förnuft" som man fått från omgivningen. Fobier är ju irrationella.
  • Äldre 7 Mar 12:46
    #40
    Anonym (Zelda) skrev 2014-03-07 12:25:02 följande:
    Tror knappast det är homofobi, var fick du ens det ifrån?
    Det är väl snarare kanske att de känner att killen kan bli kär alt. tänka sig att ha sex med dubbelt så många personer (eftersom det är båda könen) och därmed kanske ger en ökad chans till otrohet samt svartsjukekänslor hos partnern.

    Tror det handlar om en självbevarelsedrift, helt enkelt.
    www.csuohio.edu/offices/odama/glbt/biphobia.pdf
    "Examples of biphobia (...) Assuming that bisexuals are promiscuous or cannot live monogamously (...) Not wanting to date someone who is bisexual because you assume that the person will eventually leave you for someone of another sex "

    The B Word: Biphobia:
    "“I won’t date a bisexual because he/she will cheat on me” or “I will have to compete with more people” devalues any sort of trust that the relationship could hold.  An identity does not indicate that a person will act a certain way, only that a person is a certain way.  A bisexual is no more likely to engage in these behaviors than anyone else.  By assuming that bisexuality leads to infidelity, you perpetuate negative stereotypes and only show that your insecurity is the real issue.

    In reality, more people are biphobic than those who realize they are biphobic.  There is nothing wrong with being curious and asking questions, but tread with care, because sadly, we have to defend our identities a great deal."

    Den här tråden återupprepar kända homo- och bifobiska klyschor:
    "Icke-heterosexuella män är inte riktiga män", "Det är större risk för otrohet med bisexuella"... Och ni inser inte ens att ni gör det.

  • Äldre 7 Mar 13:06
    #42
    Anonym (Zelda) skrev 2014-03-07 12:47:58 följande:
    Jag menade inte att de kommer göra det, det är väl att folk tror att de kommer göra det och därför undviker det. Jag har haft bisexuella partners och ser inga problem i det.
    Folk som tror att bisexuella personer är mer benägna till att vara otrogna bär på bifoba fördomar och bör få höra att det inte stämmer. Den här stereotypen om den promiskuösa bisexuella är skadlig.
    En annan sak som kan vara värd att påpeka:

    Personer som är svartsjuka gentemot alla vänner av motsatt kön som den heterosexuella partnern har är sjukligt svartsjuka. Personer som är svartsjuka gentemot alla vänner av samma kön som den homosexuella partnern har är sjukligt svartsjuka. Personer som är svartsjuka gentemot alla vänner som en bisexuell partner har är sjukligt svartsjuka.
  • Äldre 7 Mar 13:51
    #47
    Anonym (hmm) skrev 2014-03-07 13:24:41 följande:
    Kan ju vara så att man känner sig lite extra hotad då man inte har samma utrustning att konkurrera med ;)
    Om en man kan känna attraktion till både vita, asiater och svarta, borde en vit kvinna vara orolig för att hon inte har samma hudfärg att konkurrera med?

    Om en kvinna kan känna attraktion till både äldre och yngre män, borde hennes pojkvän bli orolig över att inte ha samma ålder att konkurrera med?

    Jag försöker illustrera hur larvigt det här låter. Älskar man någon så älskar man någon. En bisexuell person måste inte ha både män och kvinnor samtidigt - vi har helt enkelt förmågan att känna oss attraherade till både och. Kön är bara en av många egenskaper man kan sortera potentiella partners efter.
    Anonym (mkk) skrev 2014-03-07 13:28:28 följande:
     Eller så är man Bi med stort B och kan fullt ut älska
    en tjej o en kille, och då kan man ju prata inom relationen om det kan funka med
    en polyamorös relation.





    Det finns både poly- och monoamorösa bisexuella, precis som hos homo- och heterosexuella. Finns många bisexuella personer som inte alls skulle känna sig bekväma i polyrelationer, så jag känner att jag måste rätta den fördomen om att en bisexuell person alltid vill ha "både och" samtidigt också...
    Bisexualitet=/=Polyamori
  • Äldre 7 Mar 14:13
    #49
    Anonym (mkk) skrev 2014-03-07 13:57:11 följande:
    Menar du samtidigt som i tuta o köra på 3 personer, eller menar du leva ut sin bisex.
    då o då medan man har en straight relation?


    Jag menar som i att många bisexuella kan vara trogna i en monogam relation utan äventyr vid sidan om. Det finns även bisexuella som gillar öppna förhållanden (som jag!), precis som att det finns monosexuella som gör det. Det finns bisexuella som gillar trekanter, men alla gör det inte.

    Det är en vanlig fördom att bisexuella inte kan vara trogna, utan alltid måste söka sig till affärer med det könet som den fasta partnern inte tillhör, men det är inte sant. Vissa har det så, vissa personer kommer alltid at stämma in på någon stereotyp (precis som det finns tråkiga straighta eller fjolliga bögar). Men bisexualitet innebär inte promiskuösitet per automatik.

    Bisexualitet innebär att man kan finna både män och kvinnor attraktiva. Precis som att  många heterosexuella kanske kan finna både tjocka och smala av motsatt kön attraktiva - innebär inte att man måste ha båda och inte kan leva i en monogam relation.
  • Äldre 7 Mar 14:25
    #53
    Anonym (mkk) skrev 2014-03-07 14:22:20 följande:
    Jag tycker att det är en väldigt stor skillnad på att leva i en straight relation
    med tex då en smal/tjock tjej, och se till att inte vara med den andra "varianten" av tjej
    som man kanske då också tänder på, än att vara bi och leva i en straight relation,
    och inte få stimulans då och då med någon av samma kön som en själv.


    Fast alla bisexuella tycker inte så. För vissa personer är kön bara en av många egenskaper som skiljer olika personer åt, precis som personlighet, storlek eller sexuell preferens.
    Om du är bisexuell och känner att du måste ha tillgång till både män och kvinnor så är det okej, så länge du inte tror att alla andra bisexuella är så, eller använder bisexualitet som en ursäkt till att vara otrogen i smyg. För alla bisexuella trivs inte i öppna förhållanden, och fördomen om att "bisexuella inte kan vara trogna" skadar monogama bisexuella.
Svar på tråden Tjejers homofobi mot bisexuella män!