• hund

    Varför är det så viktigt med jämställdhet?

    Det pratas jämt om i tidningarna om hur viktigt det är att samhället blir jämställt. Men varför är det så viktigt? Kan någon vänlig själ vara snäll och förklara det för mig?

  • Svar på tråden Varför är det så viktigt med jämställdhet?
  • Grande Rock

    Jag anser att de flesta är värda att ha samma förutsättningar.
    Givetvis kommer så aldrig att ske, men vi måste sträva mot det för att komma i närheten


    It's Good But It Just Ain't Right
  • Selfish Geene

    Dels är rättvisa generellt att föredra framför orättvisa, framförallt för enskilda individer. Men jämställdhet gynnar även samhället, ett samhälle som tex är jämställt mellan könen har tillgång till DUBBELT så stor mänsklig potential som samhällen som marginaliserar halva sin befolkning

  • Vitamin

    Av samma anledning som att man arbetar mot rasism. Alla människor har rätt till samma förutsättningar och ska anses lika mycket värda.

  • Eisa

    Bra fråga men det handlar väl om det mest fundamentala att alla har lika värde.

  • hund

    Men är det inte viktigare med frihet att själv bestämma hur man fördelar föräldraförsäkringen? Och att folk får jobb för att de är kompetenta och inte på grund av kvotering?

  • Grande Rock
    hund skrev 2014-03-09 13:22:47 följande:
    Men är det inte viktigare med frihet att själv bestämma hur man fördelar föräldraförsäkringen? Och att folk får jobb för att de är kompetenta och inte på grund av kvotering?
    varför skulle det vara viktigare att fritt fördela föräldradagarna än att ge alla lika rättigheter?
    It's Good But It Just Ain't Right
  • hund

    Folk får väl inte mindre rättigheter av frihet. Jag förstår mig inte på hur ni feminister tänker. Frihet att välja själ hur man vill leva ger folk rättigheter.

  • Vitamin
    hund skrev 2014-03-09 14:39:33 följande:
    Folk får väl inte mindre rättigheter av frihet. Jag förstår mig inte på hur ni feminister tänker. Frihet att välja själ hur man vill leva ger folk rättigheter.

    Föräldraledighet är ingen skyldighet. Man är fri att inte utnyttja den för Sverige unika föräldraledigheten och bestämma helt själv hur man vill ha det.
  • hund

    Om den ena föräldern inte vill utnyttja ledigheten när den är delad får den andra föräldern som vill vara hemma mindre tid med barnet. Men om det är upp till föräldrarna att dela upp föräldraledigheten som man vill har de som vill dela ledigheten rakt av full möjlighet att göra det. Varför tycker ni att man ska ta bort friheter för människor?

  • Fenna
    hund skrev 2014-03-09 15:46:02 följande:
    Om den ena föräldern inte vill utnyttja ledigheten när den är delad får den andra föräldern som vill vara hemma mindre tid med barnet. Men om det är upp till föräldrarna att dela upp föräldraledigheten som man vill har de som vill dela ledigheten rakt av full möjlighet att göra det. Varför tycker ni att man ska ta bort friheter för människor?
    Pappamånaderna kom till som en förmån, extra tid  som man kan välja att utnyttja eller låta bli. Förhoppningen var väl att pappor ska spendera mer tid med sina barn, men något krav är det inte.
Svar på tråden Varför är det så viktigt med jämställdhet?