• Anonym (TS)

    Vet inte om jag vill ha barn längre...

    Vet inte varför jag känner så.

    Men ju mer jag funderar, desto mer undrar jag om det verkligen är värt att ha barn? Först gå 9 månader gravid, må pyton och ha ont, kanske även må psykiskt dåligt också och bli särbehandlad på arbetsmarknaden osv... Sedan förlossningen som man är ett rent lotteri verkar det som, kanske går bra, kanske blir skador för livet, kanske blir skador som läker. För att inte tala om lös hud, bristningar, viktuppgång, kanske aldrig mer ha ett fungerande sexliv (vilket inte är enkelt i dagsläget heller pga att jag är jättekänslig där nere och får ofta ont och sveda och jävligt även om man är riktigt våt, förtar glädjen med att ha sex så att säga..)

    Sedan småbarnsåren med blöjbyten, obefintlig sömn, småbarnstrots, uppfostran och dagis, lekis och barnkalas. För att inte tala om tonåren där man bara kan hoppas att man gjort sitt jobb, finnas till för sina barn. Och under hela tiden som kvinna inskränka sitt arbetsliv, vabba, inte kunna göra vad man vill, när man vill, så om det bara är att gå på gym, på bio eller vad fan som helst. Att kanske precis gå +-0 varje månad rent ekonomiskt, att aldrig ha ett rött jävla öre över till vardagslyx, att inte få spontant dricka ett glas vin och läsa en bra bok, att skjutsa fram och tillbaka till träningar, aktiviteter, kompisar. Tonåringar som skriker, gnäller och är otacksamma hur man än vänder och vrider på sig, att bara få höra att man är världens sämsta mamma. Laga bra och nyttig mat precis varje kväll, städa huset två-tre gånger i veckan, hur orkar man?! Just nu har jag bara mig själv och min sambo att tänka på, och jag blir ändå alldeles matt av att tänka så. När jag kommer hem från högskolan så orkar jag knappt andas ibland, än mindre städa, tvätta, diska, laga mat och sånt som man måste göra, kanske varje dag, kanske FLERA gånger om dagen när man har barn. Om jag inte orkar det NU, hur ska jag orka det MED barn?

    Tänk om mina ev framtida barn inte mår bra? Tänk om jag inte kan finnas där för dem? Tänk om jag lär dem att reagera med depressioner och ångest, som jag lärde mig från mina föräldrar? Tänk om världen ser ännu värre ut då, hur ska de klara sig?

    Snälla ni, är det värt det att skaffa barn? Känner jag såhär för att jag ännu inte är mogen nog att ha barn (är 22, även om det kanske inte är av vikt) eller för att barn helt enkelt inte är min grej? Jag *ville* ha barn förut. Men nu vet jag verkligen inte. Jag är verkligen inte ute efter att provocera, jag är genuint orolig. Kan någon säga några visa ord till en förvirrad tös?

  • Svar på tråden Vet inte om jag vill ha barn längre...
  • Queenie70

    Jag brukar säga att det går jämt ut lyckomässigt. Plus minus noll sas.

  • En blå giraff

    Enda jag kan råda till är att inte skaffa barn så länge du har de här tankarna. Det är ju inte alla som vill skaffa barn. Det som du skriver om att ha barn, ja de jobiga delarna finns. Men annat som är positivt överväger. Speciellt om man har en stark önskan om barn men det verkar ju du inte ha. Inget fel i det för alla känner ju olika.

  • Anonym (hmm)

    Äter du p-piller? Kan vara det som är problemet och ger dig samlagssmärtor

  • Anonym (TS)
    En blå giraff skrev 2014-03-09 16:04:40 följande:
    Enda jag kan råda till är att inte skaffa barn så länge du har de här tankarna. Det är ju inte alla som vill skaffa barn. Det som du skriver om att ha barn, ja de jobiga delarna finns. Men annat som är positivt överväger. Speciellt om man har en stark önskan om barn men det verkar ju du inte ha. Inget fel i det för alla känner ju olika.
    Nej, det låter ju vettigt att veta vad man vill innan det är för sent. Men vad är det som är positivt som överväger? Tror att jag kanske har hört väldigt mycket om det negativa och inget om det positiva. Tack för visa ord {#emotions_dlg.flower}
    Anonym (hmm) skrev 2014-03-09 16:05:55 följande:
    Äter du p-piller? Kan vara det som är problemet och ger dig samlagssmärtor
    Har inte haft hormonpreparat på i alla fall 5 år, då jag verkligen inte tål hormoner. Har kopparspiral just nu, det enda som funkar någorlunda. Inte ens jävla kondomer funkar, tycker att det gör ont och skaver...

  • Anonym (M)

    Jag är kvinna, 28 år och tänker likadant. Jag har heller ingen barnlängtan inombords. Jag tror inte att jag är lämpad att skaffa barn helt enkelt.. jag ser liksom bara nackdelar, men inga fördelar med det. 

  • Anonym (M)

    Ett tips är att testa pessar, det är den enda preventivmedlet som fungerar bra för mig. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2014-03-09 16:16:19 följande:
    Jag är kvinna, 28 år och tänker likadant. Jag har heller ingen barnlängtan inombords. Jag tror inte att jag är lämpad att skaffa barn helt enkelt.. jag ser liksom bara nackdelar, men inga fördelar med det. 
    Skönt att inte vara ensam... Ser bara inte barn som meningen med livet, vilket jag gjorde när jag var yngre.
    Anonym (M) skrev 2014-03-09 16:17:17 följande:
    Ett tips är att testa pessar, det är den enda preventivmedlet som fungerar bra för mig. 
    Tack för tipset! Har dock testat, tycker att det gör ont också... Jag har testat flera olika sorters p-piller, p-ring, pessar, massor med olika sorters kondomer och kopparspiral, och kopparspiral är det enda som har funkat någorlunda, om än inte perfekt. Tror jag prövat alla kända p-medel, min barnmorska höll på att få krupp på mig Tungan ute

  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2014-03-09 16:21:13 följande:
    Skönt att inte vara ensam... Ser bara inte barn som meningen med livet, vilket jag gjorde när jag var yngre.

    Tack för tipset! Har dock testat, tycker att det gör ont också... Jag har testat flera olika sorters p-piller, p-ring, pessar, massor med olika sorters kondomer och kopparspiral, och kopparspiral är det enda som har funkat någorlunda, om än inte perfekt. Tror jag prövat alla kända p-medel, min barnmorska höll på att få krupp på mig Tungan ute

    Jag tänker att livet kan vara meningsfullt och komplett även utan barn. 

    Vilken typ av pessar har du testat? Milex eller cervixpessar? Jag skulle inte vilja ha milex men cervix (femcap) går bra för mig. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2014-03-09 16:25:51 följande:
    Jag tänker att livet kan vara meningsfullt och komplett även utan barn. 

    Vilken typ av pessar har du testat? Milex eller cervixpessar? Jag skulle inte vilja ha milex men cervix (femcap) går bra för mig. 
    Det är just femcap jag har provat. Har till och med provat flera storlekar, men det funkar verkligen inte :(
  • Queenie70

    I din ålder var tanken på barn för mig helt absurd. Började inte mjukna inför tanken förrän en bra bit efter 30, och har aldrig haft nån egentlig barnlängtan. Bestämde mig för att testa vid 36, och chansade på att jag nog inte skulle ångra ett barn som väl var fött. Fick min son vid 38, och som sagt, plus minus noll i livskvalitet om man ska vara krass även om jag älskar honom mer än livet självt.

Svar på tråden Vet inte om jag vill ha barn längre...