• malte13

tandläkare bettskena

Hej! Någon här som kan svara på vad en 'bettskena' kostar och hur den görs? Jag vaknar ofta med huvudvärk och misstänker att jag biter ihop tänderna när jag sover. Är dom obehagliga att använda? Vad är det för material? Tacksam för svar!

• Svar på tråden tandläkare bettskena
  • annieh

Jag har använt bettskena i många år. Är så van nu att det känns väldigt tomt om jag sover utan. Jag har aldrig tyckt att det varit obehagligt att ha bettskenan inne, däremot så känns det ovant och konstigt innan man vänjer sig. Till skillnad från en tandställning ska inte en bettskena ändra bettet eller tänderna, utan bara avlasta, så det ska inte trycka och dra på det sättet som en tandställning kan göra.

Jag har min bettskena i underkäken men det är vanligast att ha den i överkäken. Min tandläkare (bettfysiolog) sa att vissa föredrar att ha den på ett visst ställe, men för mig har det funkat lika bra både uppe och nere.

Jag var under 20 när jag fick min bettskena så jag betalade ingenting, men jag har för mig att priset låg på ca 3000 kr. Nu fick jag min hos en bettfysiolog och inte en vanlig tandläkare, så det är möjligt att priset kan variera. Dessutom tror jag att det finns olika sorters skenor. Den jag har är gjord i någon sorts plast.

• bf2014

Det finns bettskenor i hårdplast och mjukplast. Priset varierar därefter. En i hårdplast brukar ligga runt 3000 kr. Man tar avtryck av tänderna som sedan skickas till en tandtekniker som gjuter skenan. Det brukar ta ett litet tag innan man vänjer sig vid att ha skenan på nätterna, men det brukar inte vara några problem sen.

• Leah1

Såg att det finns bettskena på Apoteket. Huruvida bra den är vet jag inte men tror den kostade under 300 kr

• malte13

Jag har en sån från apoteket men den är stor så den är obekväm.

• FlinkaAnka

Har frågat runt en del o har hört att det inte är så stor skillnad på tandläkarvarianten o de man köper på nätet när det gäller bekvämlighet. Ska precis köpa till min fästman och väger mellan Be confident o Nitebite. Någon som har provat o jämnfört?

• malte13
    FlinkaAnka skrev 2014-04-03 15:27:47 följande:
    Har frågat runt en del o har hört att det inte är så stor skillnad på tandläkarvarianten o de man köper på nätet när det gäller bekvämlighet. Ska precis köpa till min fästman och väger mellan Be confident o Nitebite. Någon som har provat o jämnfört?

8 Ok! Inte stor skillnad? Kanske ska försöka använda den då...... jag har en som heter nightguard från ekulf.
  • gudsfurste

jag har haft båda, fick från tandläkaren och tappade bort den (hehe va liksom) och nu har jag en från ekulf, nightguard.
    Alltså den från tandläkaren är ju helt klart bekvämare, men nightguard fungerar om man inte är pepp på att lägga x-antal tusen på bettskena. 
    Nu har jag dock rätt stora problem med tandgnissling (folk vaknar och får hålla ihop mina käkar så jag ska sluta, så jag borde väl egentligen inte ha ekulfs..)

• FlinkaAnka
    gudsfurste skrev 2014-04-03 21:38:11 följande:
    jag har haft båda, fick från tandläkaren och tappade bort den (hehe va liksom) och nu har jag en från ekulf, nightguard.
    Alltså den från tandläkaren är ju helt klart bekvämare, men nightguard fungerar om man inte är pepp på att lägga x-antal tusen på bettskena. 
    Nu har jag dock rätt stora problem med tandgnissling (folk vaknar och får hålla ihop mina käkar så jag ska sluta, så jag borde väl egentligen inte ha ekulfs..)
    Tack för delade erfarenheter. Tänkte att man kanske kan prova två varianter eftersom det ändå är så mycket billigare än tandläkaren. Kanske återkommer med mina tankar så småningom. 
  • malte13
    gudsfurste skrev 2014-04-03 21:38:11 följande:
    jag har haft båda, fick från tandläkaren och tappade bort den (hehe va liksom) och nu har jag en från ekulf, nightguard. Alltså den från tandläkaren är ju helt klart bekvämare, men nightguard fungerar om man inte är pepp på att lägga x-antal tusen på bettskena.  Nu har jag dock rätt stora problem med tandgnissling (folk vaknar och får hålla ihop mina käkar så jag ska sluta, så jag borde väl egentligen inte ha ekulfs..)

Nä kan väl kännas trist att lägga flera tusen på det å andra sidan kanske jag kan få bättre sömn och slippa huvudvärk ..... då kanske flera tusen är värt det.
  • dessan59

Jag går på tandläkarhögskolan här i Stockholm, då kostar allt du gör 150 kronor, vad du än gör.Det

är tiden du sitter av då det är elever utför arbetet med tandläkarlärare som ska godkänna. Så min bettskena kommer att kosta 150 kronor, sen ska jag få en krona och rotfyllning. Men det är det värt att ge tiden mot ett bra arbete.

• gudsfurste
    malte13 skrev 2014-04-04 20:15:11 följande:

Nä kan väl kännas trist att lägga flera tusen på det å andra sidan kanske jag kan få bättre sömn och slippa huvudvärk ..... då kanske flera tusen är värt det.
    absolut värt det. jag skall gå till tandläkaren igen och få bettskena så fort ekonomin tillåter, använder nightguard från apoteket för ca 200 kronor så länge, inte i närheten så bekväm som tandläkarens men bättre än ingenting just nu : ) 
  • gudsfurste
    dessan59 skrev 2014-04-04 21:44:47 följande:
    Jag går på tandläkarhögskolan här i Stockholm, då kostar allt du gör 150 kronor, vad du än gör.Det

är tiden du sitter av då det är elever utför arbetet med tandläkarlärare som ska godkänna. Så min bettskena kommer att kosta 150 kronor, sen ska jag få en krona och rotfyllning. Men det är det värt att ge tiden mot ett bra arbete.
    kostar en bettskena 150 kronor där också? Då skall jag lätt masa min röv dit ; D
  • bsk

Om det är så att du går på folktandvården och har frisktandvårdsavtal där så ingår det "gratis". Fick min så.

• dessan59

gudfurste

det är inte bara att komma dit, du får kontakta dom och får komma dit för en undersökning, sen kollar dom hur tandstatusen är, eventuella mediciner. Men Lycka till!!

• Martina556

Oj, det lät ju bra med 150 kr jämfört med 4000 hos tandläkaren!
    Men jag har hört att dessa skenor är ganska hårda. Jag har provat en jag hittade på nätet, Dexoral,se, 250 kr. Den finns både i stor och liten storlek, jag har liten mun så jag har den lilla. Man formar själv så den känns bra. Vaknar inte längre med huvudvärk. 
    Lycka tillGlad

• JASS

2800:-

Har haft en mellan 2005 och 2013. Hjälper bra mot huvudvärk och att slita ner emaljen på tänderna! När den gick sönder köpte jag en på apoteket som jag provade i ett halvår, stor och klumpig, om man inte är van att sova med något i munnen. Och dålig enligt min tandläkare.

Köpte nu en ny, lien och smidig för 2800:- De hårda är mycket bättre och gjorde precis efter ens egna tänder. Dyra, men värt att slippa huvudvärk och att förstöra tänderna. (Jag fick en spricka i min tand med den mjuka skenan eftersom den inte hjälpte tillräckligt.)

• malte13

Tandläkaren ser om det är så att man ligger och biter ihop va? För gnisslar tänder gör jag inte. Dags att ringa dom på måndag ..... tack för alla svar!

• malte13
    JASS skrev 2014-05-04 08:56:35 följande:
    Japp. Det syns....

Tack! Ska ringa imorgon
Svar på tråden tandläkare bettskena