• myrank

    Ni som beviljats humanitärt kejsarsnitt, HJÄLP!!!!

    HJÄLP!!! Ni som beviljats humanitärt kejsarsnitt pgr av förlossningsrädsla/fobi; hur gick det till, var (landsting/sjukhus) blev ni beviljade, var det svårt/kränkande/lång process osv? Om någon beviljats före graviditet, hölls löftet?

    Jag är inbokad för någon form av snitt-samtal men är så LIVRÄDD för ytterligare kränkande bemötande att jag på ett sätt funderar på att strunta i alltihop.

    Jag lider av bla PTSD och psykisk ohälsa efter två år av grova sexuella övergrepp (+ svår.gynskräck efter kränkande/förnedrande gynundersökningar m bla fasthållning efter sista våldtäkten, brutna löften om inga studenter mm), har psykologintyg om att en intvingad förlossning mot min vilja riskerar ge livslång psykisk ohälsa mm, och lider ändå sedan övergreppen av underlivsproblem efter skador. Psykologen säger jag lider av primär förlossningsfobi.
    Jag är inte gravid och en graviditet är helt otänkbar före löfte. Då jag hellre dör än tvingas till en vaginal förlossning kommer jag faktiskt göra abort om löftet bryts. Kejsarsnitt är för mig ända tänkbara (även om 50% skulle dö på operationsbordet)!

    Då jag för flera år sedan blev nekad kejsarsnitt i Östergötland av en mycket oförskämd barnmorska som bl a sa att psykologens intyg var "inkompetent utlåtande" och att denna inte förstått det fina i vaginal förlossning osv. Fick ej ens läkartid utan i journal står enbart "inga orsaker till kejsarsnitt föreligger".
    Nu tänker jag göra ett sista försök till att få möjligheten till ett barn men har inga förhoppningar. Bor nu i Stockholm men har även fått flera tips om Varberg (fast även de verkar blivit mkt mer restriktiva).

    Så snälla, ni som blivit beviljade, vad kan ni ge mig för tips, vad bör jag tänka på osv? Jag är akademiker så jag har läst på mängder av forskning, lälarartiklar, statistik, förlossningsberättelser (både bra och hemska) mm.

    SNÄLLA, RESPEKTERA att detta INTE ÄR EN TRÅD FÖR DISKUSSION AV FÖR OCH NACKDELAR, VAGINALFÖRESPRÅKANDE eller liknande!!! Det finns andra trådar! Jag mår jättedåligt av min paralyserabde skräck ändå !


  • Svar på tråden Ni som beviljats humanitärt kejsarsnitt, HJÄLP!!!!
  • kouki

    Jag har inga råd och tips tyvärr, inte kommit så långt i livet än. MEN, jag vill ge dig en massa kramar och hoppas att det går bra för dig! Det är sjukt att du ens ska ha ångest över att få ett löfte om kejsarsnitt efter allt du har gått igenom. 

  • Anonym (Karine)

    Du skriver att du bor i Stockholm nu. Här är de väl hyfsat generösa med att bevilja snitt, har du kollat det?

    Du har ju klart goda grunder för att bli beviljad ett snitt dessutom!

    Jag bor i Sthlm, när jag väntade mitt andra barn så mer eller mindre kastade de snitterbjudanden efter mig Mitt första barn föddes dramatiskt med urakut snitt, och andra gången tog alla bara för givet att jag ville ha ett planerat snitt. Jag fick själv göra klart att "tack men nej tack, jag VILL faktiskt föda vaginalt".

    Min syster, förstföderska, blev snittad för 2 månader sedan. Hon begärde snitt mer eller mindre för att hon kände för det. Man gruffade lite först förstås, men sedan fick hon det beviljat utan problem.

  • Helly

    Jag fick godkänt i Östergötland i vecka 16 med väldigt lite svårigheter. Faktiskt inga alls.

    Det jag reagerar på i din historia är att du skriver att en BM nekade snitt. BM har inte makt att vare sig neka eller godkänna snitt. Och du någonsin råkar ut för det igen, att en BM säger nej till snitt, då ska du stå på dig och förklara för haggan att hon inte har rättighet att vare sig neka eller godkänna snitt - det kan bara en läkare göra. Det enda du vill ha ut av barnmorskan är en remiss till en läkare. Om man stöter på problem hos en hagga kan man gå vidare till en annan - för hon har ingen beslutanderätt. Det hon skrev in i din journal var inte ett beslut, utan hennes bedömning. Du hade kunnat ta det vidare till en läkare.

    Tänk på:

    1) Ha med dig papper. Skriv ut bra källor och skriv sammanfattningar för dig själv. Skriv ner vad du vill få fram, punkt för punkt.
    2) Ha ett extra papper med dig som det bara står ett enda ord på, skrivet i STORA bokstäver över hela pappret: NEJ. Om du tappar talförmågan, håll upp det pappret.
    3) Godta inte ett nej. Framhärda i din begäran. Om du stöter på problem hos en person, byt till en annan direkt. Det finns många läkare i Stockholm!
    4) Var påläst om vem som beslutar om vad. Av ditt inlägg att döma tror jag att du behöver informera dig lite om vad BM gör, respektive vad läkare gör.
    5) Överdriv dina känslor om det behövs. Säg att du känner dig hotad av vårdpersonalen så länge förlossningen hänger över dig, säg att du likställer vaginal förlossning med en våldtäkt. Använd starka ord, men var tydlig.
    6) Om personalen försöker få dig att diskutera alternativ (igångsättning, snittkontrakt osv), säg någonting i stil med: "Jag klarar inte av att diskutera detta så länge hotet om förlossning hänger över mig". Vägra blankt att diskutera alla andra möjligheter. Om personalen vill diskutera alternativ med dig, var tydlig direkt och avsluta det samtalet. Vägra prata om det.

  • myrank
    Helly skrev 2014-03-14 09:04:36 följande:
    Jag fick godkänt i Östergötland i vecka 16 med väldigt lite svårigheter. Faktiskt inga alls.

    Det jag reagerar på i din historia är att du skriver att en BM nekade snitt. BM har inte makt att vare sig neka eller godkänna snitt. Och du någonsin råkar ut för det igen, att en BM säger nej till snitt, då ska du stå på dig och förklara för haggan att hon inte har rättighet att vare sig neka eller godkänna snitt - det kan bara en läkare göra. Det enda du vill ha ut av barnmorskan är en remiss till en läkare. Om man stöter på problem hos en hagga kan man gå vidare till en annan - för hon har ingen beslutanderätt. Det hon skrev in i din journal var inte ett beslut, utan hennes bedömning. Du hade kunnat ta det vidare till en läkare.

    Tänk på:

    1) Ha med dig papper. Skriv ut bra källor och skriv sammanfattningar för dig själv. Skriv ner vad du vill få fram, punkt för punkt.

    2) Ha ett extra papper med dig som det bara står ett enda ord på, skrivet i STORA bokstäver över hela pappret: NEJ. Om du tappar talförmågan, håll upp det pappret.

    3) Godta inte ett nej. Framhärda i din begäran. Om du stöter på problem hos en person, byt till en annan direkt. Det finns många läkare i Stockholm!

    4) Var påläst om vem som beslutar om vad. Av ditt inlägg att döma tror jag att du behöver informera dig lite om vad BM gör, respektive vad läkare gör.

    5) Överdriv dina känslor om det behövs. Säg att du känner dig hotad av vårdpersonalen så länge förlossningen hänger över dig, säg att du likställer vaginal förlossning med en våldtäkt. Använd starka ord, men var tydlig.

    6) Om personalen försöker få dig att diskutera alternativ (igångsättning, snittkontrakt osv), säg någonting i stil med: "Jag klarar inte av att diskutera detta så länge hotet om förlossning hänger över mig". Vägra blankt att diskutera alla andra möjligheter. Om personalen vill diskutera alternativ med dig, var tydlig direkt och avsluta det samtalet. Vägra prata om det.



    Tack för ditt utförliga svar! Skönt med lite förstående människor.....

    Jo jag är väl medveten om att BM egentligen inte får fatta beslut men på den tiden var det BM på aurora som skulle "solla bort" den som inte ansågs ha tillräckligt tungt skäl för att ens komma till läkarbedömning (aurora var nytt då och jag väldigt trasig i själen så jag orkade inte gräla för att få ny chans till bedömning). Hade kanske krävt det nu (men hon så att det inte fanns skäl för att gå vidare" och då gick det inte att boka läkartid för snittbedömning utan remiss fr BM , vilket hon vägrade. Jag rekommenderades barnlöshet " tills dess jag mognat". Vi försökre adoptera men fick avslag pgr av mitt förflutna samt att vi kan få barn rent biologiskt. Min psykolog ville egentligen anmäl barnmorskan men hon pensionerades innan jag orkade.

    Är jättetacksam för dina konkreta råd!!! Jag skall försöka ta mod till mig och gå på detta samtal men jag vet inte hur mkt jag orkar resa land och rike runt för detta.
  • myrank
    kouki skrev 2014-03-14 08:30:42 följande:
    Jag har inga råd och tips tyvärr, inte kommit så långt i livet än. MEN, jag vill ge dig en massa kramar och hoppas att det går bra för dig! Det är sjukt att du ens ska ha ångest över att få ett löfte om kejsarsnitt efter allt du har gått igenom. 



    Tack!!! Det värmer!!!
  • Anonym (n)

    fick remiss från mama mia söder till överläkare på sös, fick beviljad där. Du måste vara säker på din sak och var tydlig att ks är den enda alternativ, då kommer du säkert att få det. 

  • Anonym (överdriven??)
    Helly skrev 2014-03-14 09:04:36 följande:
    Jag fick godkänt i Östergötland i vecka 16 med väldigt lite svårigheter. Faktiskt inga alls. Det jag reagerar på i din historia är att du skriver att en BM nekade snitt. BM har inte makt att vare sig neka eller godkänna snitt. Och du någonsin råkar ut för det igen, att en BM säger nej till snitt, då ska du stå på dig och förklara för haggan att hon inte har rättighet att vare sig neka eller godkänna snitt - det kan bara en läkare göra. Det enda du vill ha ut av barnmorskan är en remiss till en läkare. Om man stöter på problem hos en hagga kan man gå vidare till en annan - för hon har ingen beslutanderätt. Det hon skrev in i din journal var inte ett beslut, utan hennes bedömning. Du hade kunnat ta det vidare till en läkare. Tänk på: 1) Ha med dig papper. Skriv ut bra källor och skriv sammanfattningar för dig själv. Skriv ner vad du vill få fram, punkt för punkt. 2) Ha ett extra papper med dig som det bara står ett enda ord på, skrivet i STORA bokstäver över hela pappret: NEJ. Om du tappar talförmågan, håll upp det pappret. 3) Godta inte ett nej. Framhärda i din begäran. Om du stöter på problem hos en person, byt till en annan direkt. Det finns många läkare i Stockholm! 4) Var påläst om vem som beslutar om vad. Av ditt inlägg att döma tror jag att du behöver informera dig lite om vad BM gör, respektive vad läkare gör. 5) Överdriv dina känslor om det behövs. Säg att du känner dig hotad av vårdpersonalen så länge förlossningen hänger över dig, säg att du likställer vaginal förlossning med en våldtäkt. Använd starka ord, men var tydlig. 6) Om personalen försöker få dig att diskutera alternativ (igångsättning, snittkontrakt osv), säg någonting i stil med: "Jag klarar inte av att diskutera detta så länge hotet om förlossning hänger över mig". Vägra blankt att diskutera alla andra möjligheter. Om personalen vill diskutera alternativ med dig, var tydlig direkt och avsluta det samtalet. Vägra prata om det.

    Okej!
  • Anonym (skräck)

    Sitter lite i samma båt (och i samma stad) och ska ta tag i detta med kampen om ett snittlöfte innan graviditet snart. det jag undrar är ju hur giltigt det är när man väl är gravid? om jag får ett godkännande för snitt inskrivet i min journal av en läkare på en mottagning - är det inte så att en överläkare måste godkänna det hela ändå sen när man väl är gravid? för det ska ju bokas operationstid osv på själva sjukhuset man vill förlösas på. så om jag fått godkänt av en läkare som inte är anställd eller så på just det sjukhuset - är löftet jag fått innan ens vatten värt då? kan inte den nya läkaren bara helt fatta ett eget beslut? och sen, vad händer om man byter sjukhus? jag har uppfattat det som att det är överläkaren som beslutar om snitt men om tex sös överläkare godkänner det men så byter jag sjukhus till danderyd - måste man få en ny bedömning då?

    jag har redan gjort en abort pga att jag inte orkade ta mig igenom samtal med aurora osv, jag orkade verkligen inte. är annars jättetuff men just inom detta område tappar jag talförmågan helt, bokstavligt talat. ts, du som verkar väldigt påläst, vet du hur det funkar om man får snittet beviljat? står det sig sedan, även om läkaren som godkände inte jobbar där man kommer föda och inte är en överläkare?

  • Helly
    Anonym (skräck) skrev 2014-03-17 12:17:53 följande:
    Sitter lite i samma båt (och i samma stad) och ska ta tag i detta med kampen om ett snittlöfte innan graviditet snart. det jag undrar är ju hur giltigt det är när man väl är gravid? om jag får ett godkännande för snitt inskrivet i min journal av en läkare på en mottagning - är det inte så att en överläkare måste godkänna det hela ändå sen när man väl är gravid? för det ska ju bokas operationstid osv på själva sjukhuset man vill förlösas på. så om jag fått godkänt av en läkare som inte är anställd eller så på just det sjukhuset - är löftet jag fått innan ens vatten värt då? kan inte den nya läkaren bara helt fatta ett eget beslut? och sen, vad händer om man byter sjukhus? jag har uppfattat det som att det är överläkaren som beslutar om snitt men om tex sös överläkare godkänner det men så byter jag sjukhus till danderyd - måste man få en ny bedömning då?

    jag har redan gjort en abort pga att jag inte orkade ta mig igenom samtal med aurora osv, jag orkade verkligen inte. är annars jättetuff men just inom detta område tappar jag talförmågan helt, bokstavligt talat. ts, du som verkar väldigt påläst, vet du hur det funkar om man får snittet beviljat? står det sig sedan, även om läkaren som godkände inte jobbar där man kommer föda och inte är en överläkare?
    För att få ett snittlöfte måste du ju upp till en överläkare som kan ge ett sådant löfte. Det kan liksom inte skrivas in i din journal av en underläkare på vårdcentralen. Du vill att Aurora / BM ska remittera dig till en överläkare, som kan ta ett beslut och skriva in det i din journal. Lägre läkare kan rekommendera snitt, men inte besluta om det.

    Så länge du byter sjukhus inom samma landsting ska det inte vara några problem, men dubbelkolla alltid med det nya sjukhuset innan du byter.

    PS, att du tidigare har gjort en abort pga förlossningsrädsla är ett enormt starkt skäl för att bevilja ett snitt på förhand!

    Lycka till!
Svar på tråden Ni som beviljats humanitärt kejsarsnitt, HJÄLP!!!!