Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Bojkottar du något varumärke?

Mandel skrev 2014-03-16 06:58:58 följande:
    Fast när jag nu i veckan läste på coops keso så var det svensk mjölk och samma för creme fraish - eller hur det nu stavas....
    Därför valde jag coops före arla som inte angav ursprungsland på sin keso.

Skånemejerier skriver ex svenskt med ett stort märke på grädden med tillsatser och lång hållbarhet, men på den vanliga färska hittar jag inget om den är svensk eller ej.

Många pålägg skriver svensk eller dansk köttråvara, men eftersom de inte specificerar när de använt vilken så går det ju inte att köpa... Suck!
    Coops mjölk är från Sverige. Hedemora mejeri och ett mejeri nere i Västergötland, har jag för mig.

Sedan kan det ju finnas orter i Sverige som har ett mer lokalt mejeri än de Coop har.

I det läget är det ju vettigare att köpa från det lokala än från  Coop - om man nu vill ha så närproducerat som möjligt.

Var råvaran till övriga Coop-produkter kommer ifrån vet jag inte.
  • Flash Gordon
    Mandel skrev 2014-03-16 10:07:51 följande:
    Nu ska vi kanske inte diskutera politik i denna tråd, men varför räcker inte socialbidraget till mat? Jag har tittat på matnormen och jag klarar vår familj gott och väl på den med bra råvaror.

Vad är "bra mat"?

Att man inte har råd att köpa ekologiskt, närodlat kött med socbidraget kan jag förstå.

Står valet mellan att köpa fläskfilé för 59/kilo och få pengar över till annat eller att köpa eko-filé för ... ja vadå ... 150/kilo? ... så är nog valet lätt.
  • Flash Gordon
    Mandel skrev 2014-03-16 11:00:39 följande:
    En familj m 2 vuxna en 5 åring och en 9 åring får enligt socialen i Uppsalas norm 4.946kr till mat. Det belopp som gäller när barnet får lunch på dagis/skola/fritids.
    Det blir 159kr om dagen till livsmedel och således 115kr/dag kvar till att köpa frukost, frukt och piffa till helgen med trots att maten är lagad med mycket svenska råvaror och utan en massa tillsatser - bra mat helt enkelt. För utom ketchupen då, men det är ju frivilligt

Och väljer man att köpa billigare mat än den svenska, närodlade, miljöriktiga så får man råd med ett biobesök också, eller en ny tröja åt barnet.

Det är DÄR valet av billigare kött kommer in i bilden.
  • Flash Gordon
    Mandel skrev 2014-03-17 06:40:45 följande:
    Lite mer ot då, men då väljer man ju ändå att servera kött med antibiotika ifrån djur som lever under olagliga förhållanden bara för att få gå på bio.
    Om det var bilder på hur de djuren behandlas utanför dörrarna på biografen så skulle man nog inte välja att gå på bio med den motiveringen..
    Och det finns andra nöjen som är minst lika roliga och inte ens hälften så dyra som biobesök, men det är en annan femma i en annan tråd.

Ingår det inte även pengar till kläder och viss del även fritidsaktiviteter när man går på socialbidrag? Det ska väl inte tas ifrån livsmedelspengarna?
    OT är det väl knappast. Det handlar ju om att bojkotta eller inte.

Har du verkligen problem att förstå att om man köper maten billigare så får man pengar över till annat - bio, kläder eller vad som helst?

Jisses! Hålla på och tramsa om att folk ska avstå om de inte har råd med det dyraste mest ekologiska ...
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?